Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:In your dreams att just den där Volvon håller värdet bättre än en Bmw. Vanliga Volvo håller sig ju bättre än vanliga Bmw, så är det ju. Men när man kommer upp i de där prisklassena så står sig prestigemärkena bättre än Volvo. Så nä...ekonomiskt har du gjort en kass affär. Men du är ju iaf väldigt nöjd med bilen...så en dålig affär totalt sett har du ju inte gjort :)

Som exempel kan du ju kolla vad en ny S80 V8 Awd kostar begagnad. Såg en till salu hos Volvohandlare på bytbil. Bilen var en fullmatat -07:a som gått 1700mil och begärt pris 399kkr. Den har väl sjunkit så där en 140-150kkr på 1700mil!!

Leta upp tex en Bmw 530 xi -07 med motsvarande utrustning och samma mil på mätaren för 399kkr....lycka till :lol:

Sen att du får en massa positiva kommentarer visar bara på att folk ser din bil som "jämbördig" sin egen. En person som kör dyr prestigebil får inte "possitiva kommentarer" på stormarknads parkeringen av Bosse elektriker.
Har kompis som kör BMW (just nu M5, bland annat). Vi har disskuterat ganska mycket att Volvo håller värdet bättre. Är lättare när man är två tokar som gillar bilar båda två. Men kör olika märken, så man kan jämföra.

Var det inte XC90 jag hade? Varför är S80 intressant då?

Du har aldrig haft en lyxbil va? Eller kört nån häftig bil? Lycka till att få kommentarer på en vanlig bil. Kör du däremot något häftigt/ovanligt, då kommer kommentarerna! Folk ser ju ut som fågelholkar när man kör förbi :lol: 8)
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:In your dreams att just den där Volvon håller värdet bättre än en Bmw. Vanliga Volvo håller sig ju bättre än vanliga Bmw, så är det ju. Men när man kommer upp i de där prisklassena så står sig prestigemärkena bättre än Volvo. Så nä...ekonomiskt har du gjort en kass affär. Men du är ju iaf väldigt nöjd med bilen...så en dålig affär totalt sett har du ju inte gjort :)

Som exempel kan du ju kolla vad en ny S80 V8 Awd kostar begagnad. Såg en till salu hos Volvohandlare på bytbil. Bilen var en fullmatat -07:a som gått 1700mil och begärt pris 399kkr. Den har väl sjunkit så där en 140-150kkr på 1700mil!!

Leta upp tex en Bmw 530 xi -07 med motsvarande utrustning och samma mil på mätaren för 399kkr....lycka till :lol:

Sen att du får en massa positiva kommentarer visar bara på att folk ser din bil som "jämbördig" sin egen. En person som kör dyr prestigebil får inte "possitiva kommentarer" på stormarknads parkeringen av Bosse elektriker.
Har kompis som kör BMW (just nu M5, bland annat). Vi har disskuterat ganska mycket att Volvo håller värdet bättre. Är lättare när man är två tokar som gillar bilar båda två. Men kör olika märken, så man kan jämföra.

Var det inte XC90 jag hade? Varför är S80 intressant då?

Du har aldrig haft en lyxbil va? Eller kört nån häftig bil? Lycka till att få kommentarer på en vanlig bil. Kör du däremot något häftigt/ovanligt, då kommer kommentarerna! Folk ser ju ut som fågelholkar när man kör förbi :lol: 8)
Jag har kört ganska många häftiga bilar. Tex de flesta nya Bmw, Audi. Däribland också M5 E60. Har själv ägt en Bmw M3, men har den inte kvar längre, köpte båt för pengarna :lol:

Att folk ser ut som fågelholkar när du kör förbi är för att folk försöker se om det är fritt bakom/framför din "friggebod på hjul" :lol:

Och ja! Jag ogillar Bmw X5,X3 och Audi Q7 precis lika mycket som XC90 :lol:

Kolla förresten hur många XC90 som står på rad i begagnathallen hos tex Bilia i Nacka så förstår du nog var andrahandsvärdet på den bilen är på väg.

Jag tog en S80 V8 som exempel för att illustrera andrahandsvärdet på dyrare Volvobilar. Råkade känna till just den bilen. Men det är ganska allmänt känt att andrahandsvärden på DYRARE nya bilar är väldigt dåliga. DOCK bättre på prestigemärkena än standarsmärken.

Det är ju heller inte så konstigt då det är lättare att hitta en köpare av en begagnad Bmw, Mercedes för en halv miljon än för en Volvo.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Jag har kört ganska många häftiga bilar. Tex de flesta nya Bmw, Audi. Däribland också M5 E60. Har själv ägt en Bmw M3, men har den inte kvar längre, köpte båt för pengarna :lol:

Att folk ser ut som fågelholkar när du kör förbi är för att folk försöker se om det är fritt bakom/framför din "friggebod på hjul" :lol:

Kolla förresten hur många XC90 som står på rad i begagnathallen hos tex Bilia i Nacka så förstår du nog var andrahandsvärdet på den bilen är på väg.

Jag tog en S80 V8 som exempel för att illustrera andrahandsvärdet på dyrare Volvobilar. Råkade känna till just den bilen. Men det är ganska allmänt känt att andrahandsvärden på DYRARE nya bilar är väldigt dåliga. DOCK bättre på prestigemärkena än standarsmärken.

Det är ju heller inte så konstigt då det är lättare att hitta en köpare av en begagnad Bmw, Mercedes för en halv miljon än för en Volvo.
Va kul att du fått köra lite häftiga bilar. När du kommit och kört, vilka bilar har folk kollat mest på? Dom mest vanliga bilarna, eller dom ovanliga?

Ja, det måste vara anledning till varför folk glor. :roll: :lol: Konstigt nog har ingen sagt att det var den snyggaste friggeboden på hjul, utan att det var den snyggaste bilen.....men dom kanske sa fel bara. Fast skulle någon kalla den friggebod så skulle det vara pga avudsjuka och inget annat. Tyvärr finns det många avundsjuka människor...

Kolla på M5 E60. En bil som nån har pyntat över en miljon för finns ju tillsalu för 600 nu. Det kallar jag värdefall.

Eftersom det kom en facelift på XC90 MY07 är det inte så konstigt att 03-06 tappar i pris. Kolla priserna på MY07< Executive.

Lycka till med tvålkoppen! Vad fick du för båt för M3an? Buster L? :wink:
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Jag har kört ganska många häftiga bilar. Tex de flesta nya Bmw, Audi. Däribland också M5 E60. Har själv ägt en Bmw M3, men har den inte kvar längre, köpte båt för pengarna :lol:

Va kul att du fått köra lite häftiga bilar. När du kommit och kört, vilka bilar har folk kollat mest på? Dom mest vanliga bilarna, eller dom ovanliga?

Ja, det måste vara anledning till varför folk glor. :roll: :lol: Konstigt nog har ingen sagt att det var den snyggaste friggeboden på hjul, utan att det var den snyggaste bilen.....men dom kanske sa fel bara. Fast skulle någon kalla den friggebod så skulle det vara pga avudsjuka och inget annat. Tyvärr finns det många avundsjuka människor...

Kolla på M5 E60. En bil som nån har pyntat över en miljon för finns ju tillsalu för 600 nu. Det kallar jag värdefall.

Eftersom det kom en facelift på XC90 MY07 är det inte så konstigt att 03-06 tappar i pris. Kolla priserna på MY07< Executive.

Lycka till med tvålkoppen! Vad fick du för båt för M3an? Buster L? :wink:
Ja, jag är nog jätteavundsjuk. Finns säkert ingen annan i hela världen som har så fin bil som du...

Din XC90 Executive finns förresten från ca 345 pix på blocket. Den har sjunkit mer procentuellt än en M5:a. Grattis!

Då kostade dessutom M5:an en kvarts miljon mer än din bil som ny.

Tror du verkligen jag fick en så fin båt som en Buster L för min bil jag sålde. Nä, såna fina båtar har nog bara du råd med :wink:
av LeoniAquila
Tycker det är en tråkig nivå på diskussionen nu.

Några enstaka kommentarer: Det är ju rent snack att tyska prestigemärken skulle ha bättre andrahandsvärde än Volvo, i alla fall generellt sätt. Det är dock min subjektiva uppfattning, inte fakta. Jag tror att det har mest med priset i sig att göra, och mindre med märket. Endast i undantagsfall har det med märket att göra - en bil som VW Phaeton floppade och har ett uselt andrahandsvärde. Och Porsche 993 håller sig ruskigt bra i värde och kan nu i vissa fall vara dyrare än den modernare och på många sätt bättre 996.

Varför inte nöja er med att alla tycker olika? För "XC90_Executive" är det värt 750.000 kr att köra Volvo-SUV, men inte för "bilgalen". Alla värdesätter bilar olika, det är ju bl.a. därför begagnatpriserna ser ut som de gör.
av bilgalen
LeoniAquila skrev:Tycker det är en tråkig nivå på diskussionen nu.
Jag håller med! Eftersom jag är en av två i det här fallet så får jag be om ursäkt!
LeoniAquila skrev:Några enstaka kommentarer: Det är ju rent snack att tyska prestigemärken skulle ha bättre andrahandsvärde än Volvo, i alla fall generellt sätt.
Sen vill jag återigen trycka lite på vad jag nu sagt och inte sagt gällande andrahandsvärden. Generellt sätt är absolut inte andrahandsvärdet bättre för de Tyska bilarna. MEN, det jag vidhåller är att för de dyrare vagnarna så håller sig Tyska prestigebilar bättre, VW Pheaton undantaget.

Jämför man bilar i prisklassen 200-400kkr så håller sig Volvo bättre, det håller jag också med om. I alla fall här i Sverige.
Användarvisningsbild
av Funk
Andrahandsvärdet kan säkert ibland vara bättre på t.ex BMW, tredjehandsvärdet eller vad man nu skall kalla det när bilen blir 5-8 år eller mer är väl en annan sak.
Där är det förmodligen värre...

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker att det är komiskt att man inte får köra vilken bil man vill. Har haft samma disskusion med många "BMW-anhängare". Jag tycker inte nödvändigtvis så illa om BMW. Det som jag gillar minst är faktiskt ägarna (dock inte alla, men dom som är tysta märker man ju inte). Är någon slags överlägsenhet. Som nu, man blir liksom idiotförklarad för att man köper en dyr Volvo. För HALLÅ(!) man kan ju t.o.m få en BMW för dom pengarna!! :roll:

Jag gillar Volvo helt enkelt. Dom faller (oftast) mig precis i smaken! Jag rankar säkerhet och komfort högre än körglädje. Så visst, många BMW erbjuder mer 'körglädje' (rent racemässigt). Men alla andra sidor som Volvo har väger över och vinner med hur mycket som helst enligt mig. Just XC90 är inte världens roligaste bil att köra just för körandets skull. Men är det någon som tror att man köper en stor SUV för körglädjens skull? Det är en annan typ av körglädje. Jag är minst lika nöjd efter att ha kört XC90in som när man har kört andrabilen. Man sitter högt och i absolut lyx! Den riktiga "kul att köra"-körglädjen finns i den andra bilen jag kör istället! 8)
av bilgalen
Men när man nu har en tråd där Volvo vs Bmw så är det ju sånt här som ska diskuteras? Sen håller jag med om att tonen kan vara vänligare och att jag hade stor del i den kakan.
XC90_Executive skrev:För HALLÅ(!) man kan ju t.o.m få en BMW för dom pengarna!! :roll:
Citatet ovan får man ju ändå säga är ganska logiskt. Bmw har byggt sportiga och lyxiga bilar länge. Ta tex den gudomligt vackra 3.0 CSi som byggdes i början på 70-talet. Den hade en rak 3 liters sexa på 200hk.

Volvo däremot började ju bygga bilar 1992 i och med 850. Dessförinnan är det lite odefinierat vad Volvo egentligen byggde :lol:

De riktigt "dyra" lyxiga vagnarna är ju inte många år alls som Volvo hållt på med (XC90 var kanske den första?). Så därför är det ganska naturligt att säga att man kunde fått en Bmw, Mercedes för pengarna istället när det rör sig i den övre prisklassen. Det får man helt enkelt vara beredd på när man inhandlar en bil i ett för Volvo ganska "nytt" segment.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Volvo däremot började ju bygga bilar 1992 i och med 850. Dessförinnan är det lite odefinierat vad Volvo egentligen byggde :lol:

De riktigt "dyra" lyxiga vagnarna är ju inte många år alls som Volvo hållt på med (XC90 var kanske den första?). Så därför är det ganska naturligt att säga att man kunde fått en Bmw, Mercedes för pengarna istället när det rör sig i den övre prisklassen. Det får man helt enkelt vara beredd på när man inhandlar en bil i ett för Volvo ganska "nytt" segment.
Amazon, PV, 140, 240, 740 osv....nä dom var ju inte så populära :roll:

Skilladen är att BMW från samma tid inte finns kvar längre för att dom har rostat sönder. Apropå rost, det är ett fint argument för att inte köpa MB. Säg nu inte att dom inte rostar, för jag känner en som köpte en dyr (läs: riktigt jäkla dyr!) MB E-klass som började rosta efter 4 månader....DET kallar jag "premium"! :roll: :lol:

Volvo har hållt på med lyxiga bilar i mååååånga år....
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?