Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En tanke bara, om du missade att klicka i without checksum när du körde in filen i värmaren.
Kan du inte köra in filen på nytt och då klicka i without checksum? Filen borde ju vara oförändrad.

Jag har en fungerande fil till en TT-V från en v70 2008.

Antar att filen får gå till dig via mejl?
Mangarn87 skrev:En tanke bara, om du missade att klicka i without checksum när du körde in filen i värmaren.
Kan du inte köra in filen på nytt och då klicka i without checksum? Filen borde ju vara oförändrad.

Det hade gått, men jag lyckades inte spara ut filen först så jag ändrade den i programmet och nu har den skrivit över checksum värdet.

Mailadress kommer i PM, går det så går det, annars så vet jag att jag behöver ett nytt kort och det är ju skönt att få klarhet i det med! 👍🏻
Användarvisningsbild
av Fraden
Isacsson skrev:Hej!
Nej jag blev less när vet att den fungerar rent tekniskt så det har stått still, tar jättegärna emot en fil att testa med!
Jag ska kolla om jag har en sparad med åt dig.

Xc70 2008 om det har någon betydelse Bild
Användarvisningsbild
av Fraden
Isacsson skrev:
Mangarn87 skrev:En tanke bara, om du missade att klicka i without checksum när du körde in filen i värmaren.

Det hade gått, men jag lyckades inte spara ut filen först så jag ändrade den i programmet och nu har den skrivit över checksum värdet.

Mailadress kommer i PM, går det så går det, annars så vet jag att jag behöver ett nytt kort och det är ju skönt att få klarhet i det med! Bild
Jag hittade en sparad vad jag tror är rätt.
Jag har i alla fall döpt den till:
Webastovolvo.PRN

Skicka pm så skickar jag den.

Edit:
Vet ej om det är rätt fil.
Öppnar jag den med Anteckningar på min dator så får jag upp följande:

;*************************************************************************
; Tue Jan 31 11:47:40 2023
05F8 00 0
05F9 00 0
Isacsson skrev:

Mailadress kommer i PM, går det så går det, annars så vet jag att jag behöver ett nytt kort och det är ju skönt att få klarhet i det med! 👍🏻

Då förstår jag :).

Jag sparar till fil först, sedan gör jag en kopia och ändrar i kopian. På så vis har jag alltid originalet kvar om de skulle skita sig :).
Jag kollar pm ikväll så ska jag försöka få iväg en fil till dig :)
Fraden skrev: tis 05 dec 2023, 14:56
Isacsson skrev:

Mailadress kommer i PM, går det så går det, annars så vet jag att jag behöver ett nytt kort och det är ju skönt att få klarhet i det med! Bild
Jag hittade en sparad vad jag tror är rätt.
Jag har i alla fall döpt den till:
Webastovolvo.PRN

Skicka pm så skickar jag den.

Edit:
Vet ej om det är rätt fil.
Öppnar jag den med Anteckningar på min dator så får jag upp följande:

; Tue Jan 31 11:47:40 2023
05F8 00 0
05F9 00 0
Min innehåller en hel jäkla massa rader, vet inte om det är så att man bara får ut det som är relevant om man tar ”without checksum” för det där är ju bara det man ändrar?
Så, dags för avrapportering!

Jag fick filer av [mention]Mangarn87 [/mention] . Jag började med att ladda in en orginalfil inklusive 800h-fel, jag använde då INTE ”without checksum” eftersom det var rätt checksumvärden jag ville åt.

Nu försvann checksumfelet jag hade lyckats skapa mig och 800h-felet dök upp igen.

Steg två var att ladda in en fil som var ”nollad” till 32h, jag använde då ”without checksum” när jag laddade in den.

Nu är alla felkoder borta, och vi har använt värmaren två dagar utan att det dykt upp nya så det verkar ha lyckats!

Slutsats: Missar man att ta ”without checksum” och värmaren låser sig verkar det gå att lösa genom att ladda in en fil från en fungerande värmare!

Stort tack för hjälp med filer! Bild
Hej igen, Jag bumpar min fråga litegrann, då den har hamnat lite långt bak i flödet…
Har införskaffat kabel och mjukvara 3.8, men får ingen kontakt med min Webasto TT Vevo som sitter i min V60 -14. Programmet säger connection failure när den försöker koppla upp. Jag har valt COM 3 som är det enda valet i WTT och det är vad USB ligger på i enhetshanteraren. Det ”dongar” inte till när jag sätter i usb kabeln i datorn, och jag får ingen indikation på att något är anslutet, mer än att i enhetshanteraren säger att något är inkopplat på com3. Har ni installerat några speciella drivrutiner för att komma åt kabeln och värmaren?
Hej!

Hmm, jag vill minnas att min dator installerade drivrutiner automatiskt jag satte in usb i datorn.

Jag va inne och ändrade nummer på min i enhetshanteraren på datorn, tror jag gav den nummer 2 men de borde inte spela någon roll.

Har du anslutit dig på den gula kabeln som går mot värmaren?

I WTT har du kollat så det är w-bus du försöker ansluta mot?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]