Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
TommyP86 skrev:Förstås, men blocket är onekligen avsett att fungera, dessutom för mycket högre effektuttag än en sansad D4. De flesta har dessutom inte några problem, så nåt kvalitetsrelaterat är det, mest sannolikt inte konstruktion.

fast om vi nu tar en helt vanlig gm 350 spis så håller ju den för en massa hundra hk utan att behöva bry sig om att blocket är för vekt. men då det blocket blev konverterat till diesel så blev det direkt problem, med effekt uttag på cirkus 140 hk om jag kommer ihåg rätt. högre komp=kraftigare poff=sliter hårdare på stumma saker som inte ger vika
Användarvisningsbild
av TommyP86
osla skrev:
TommyP86 skrev:Förstås, men blocket är onekligen avsett att fungera, dessutom för mycket högre effektuttag än en sansad D4. De flesta har dessutom inte några problem, så nåt kvalitetsrelaterat är det, mest sannolikt inte konstruktion.

fast om vi nu tar en helt vanlig gm 350 spis så håller ju den för en massa hundra hk utan att behöva bry sig om att blocket är för vekt. men då det blocket blev konverterat till diesel så blev det direkt problem, med effekt uttag på cirkus 140 hk om jag kommer ihåg rätt. högre komp=kraftigare poff=sliter hårdare på stumma saker som inte ger vika
Om vi nu ska diskutera glappa vinkelåttor ska det sägas att den är just konverterad. Bland alla de problem som kom med på köpet var det bara ett i mängden. Maken till dålig spis har sällan skådats.
Användarvisningsbild
av snepo
Mwi skrev:
VolvoB20 skrev:Hur håller VEA blocket med +240 hk +480 Nm som BSR ger om den redan spricker i nedstrypt D4 version.
Det är väl för att BSR bara kör runt några mil och gasar lite sedan är de nöjda, långtidstester har ju inte de ekonomi till typ 10,000 mil på höghastighetsbana utan 5 varv runt korvkiosken så är det bra. Förövrigt så har de ju inte ett ända trim som du kan låta få en registreringsbesiktning med, för att få in den nya effekten i bilens papper.
BSR TM Chiptuning Autotech mm kan du inte få in i bilens papper. Har kört Tm i Saab 9-5 Aero,Volvo S80 T6 -99. BSR i S80 2,4 D 2010. Nu Dieselkraft box i Jagga XF. Jag har aldrig upplevt några problem med någon bil,eller trim. Känner några som kör trimmat också. Bla Passat 1,8 T från TM årsm 2001. Kört med det i fyra år. För övrigt så kan man köra ihjäl en original motor också. Har man trimmat så får man ju vara noga med service.
Användarvisningsbild
av Derank
Jadu MWI det märks att du inte vet mycket om motoroptimering, men låt oss som vill åka i en riktig bil göra det ochså fortsätter du att söla fram i din. ok?
av intruder1400
osla skrev:

Nu var det väl inte blocket det var fel ?
Den käcka toppar om jag inte minns helt fel
av Mwi
Derank skrev:Jadu MWI det märks att du inte vet mycket om motoroptimering, men låt oss som vill åka i en riktig bil göra det ochså fortsätter du att söla fram i din. ok?
Ett tips Derank, för 200:- så kan du testa om du kör riktig bil och om din optimering är något att ha, BUS1 varje onsdagskväll på Mittsverigebanan startar igen 30 maj 2018. Där får man veta, istället för att tro :lol:
av titanum
apersson850 skrev:I en 2016 är det VEA-motor, eller hur?
Ja jag har VEA-motorn, D4 med 190 hk. Fanns inget som helst synligt läckage utanpå så jag var lite förberedd på "det värsta". Motorn hade bara gått 4000 mil när felet dök upp.
av osla
intruder1400 skrev:
osla skrev:

Nu var det väl inte blocket det var fel ?
Den käcka toppar om jag inte minns helt fel
jo, och vad jag fattat det så var det pga att topp bultarna inte satt nog nära cylindrarna och för lite bultar så det inte drog i en cirkel runt cylindrarna, därför gick topparna. men problemet kom ju då det blev en diesel med betydligt mycket högre komp, som bensin höll dom ju hur länge som helst med massor mer effekt. det jag menar med dom där vea spisarna, om det nu i grunden verkar vara en bensin spis från början som det låter i tråden
Användarvisningsbild
av apersson850
VEA är en motorkonstruktion som från början är tänkt att ha stora likheter, men inte vara identisk, i bensin- och dieselutförande.
Det är knappast kompressionen i dieseln som frestar på materialet så mycket mer, utan de kraftiga förbränningarna som dieseln har vid låga varvtal, jämfört med bensinmotorerna. Det är en anledning till att dieslar vibrerar mer vid låga varvtal, jämfört med bensinare. Det är också de som är svåra att hantera för materialet i motorn.
av andersuw
osla skrev:det jag menar med dom där vea spisarna, om det nu i grunden verkar vara en bensin spis från början som det låter i tråden
Kan inte se att någon här antytt att VEA-motorerna i grunden är bensinmotorer. VEA är en motorfamilj som i grunden är designad för såväl bensin- som dieseldrift. Och även om designen på bensin- och dieselmotorerna har många gemensamma nämnare är de enskilda delarna i många fall anpassade till antingen det ena eller det andra bränslet. Även motorblocken för diesel kontra bensin skiljer sig åt i vissa avseenden.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97