Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Snacka om tråd som spårat ur, ?:-/
av sven.h
Jag har en D2 (eg 1,6d) MY12. 115hk verisionen i vart fall.
Kör mestadels stadstrafik. Accar ifrån dom flesta vid rödljusen...
Vilket då beskriver förmodligen min körstil mer än bilen fantastiska prestanda... ;-)
Har en snitthastigeht enligt färdator på 48km/t och en förbrukning på 0,66l/mil.
Tror inte jag resetat värdena de senaste 3000milen i vart fall.
Har inte mätt förbrukning vid pump. Mer än vid några enstaka tillfällen.
Skulle gissa på att den i verkligheten drar lite mer än vad färddatorn säger.
De gånger jag kör långsträckor så drar den givetvis mindre.
Ska jag komma ner under 0,50l/mil så är det nog att tuffa fram i 90km/t som gäller...
av andersuw
Gourmand skrev:Signaturen "Andersuw", får fortsätta med sitt tyckande, klistrande och klippande.
Jag tackar för visad välvilja. Ett litet tips dock: Det är en smula opåkallat att tillåta någon att fortsätta göra något som vederbörande inte gör. Ytterligare ett litet tips: Här på forumet finns en liten knapp märkt "citera" som man kan använda när man besvarar ett inlägg. Tanken är att man därigenom kan upprätthålla viss ordning och reda i diskussionen utan att för den skull behöva klippa och klistra så mycket. Jag inser att ting som dessa kan vara svåra för dig att förstå. Men fråga om något är oklart så skall jag försöka förklara efter bästa förmåga.
Gourmand skrev:Volvo är ett mycket litet märke
Här i Sverige svarar Volvo för omkring en femtedel av alla nya bilar som säljs. Eftersom en femtedel är långt ifrån alla inser jag att det kan vara svårt för dig att förstå att Volvo ändå är ett mycket stort märke på den svenska marknaden, rentav det största. Men fråga om något är oklart så skall jag försöka förklara efter bästa förmåga.
Gourmand skrev:och de nya VEA-motorena är ännu ovanligare
VEA-motorer är förvisso ännu ovanligare än Volvobilar här i Sverige. Jag inser att det kan vara svårt för dig att förstå men VEA är med all sannolikhet ändå den vanligaste motorfamiljen bland alla de bilmotorfamiljer som sitter i de nya bilar som under den senaste tiden sålts i Sverige. Fråga dock om något är oklart så skall jag försöka förklara efter bästa förmåga.
Gourmand skrev:och allra mest ovanligt är de som skriver på detta forum.
Detta forum har drygt 50 000 registrerade användare. Det är bara ca en halv procent av dem som bor i Sverige. Det är samtidigt ungefär lika många som det antal nya Volvobilar som rullar ut i Sverige under ett år. Jag inser att detta kan vara svårt för dig att förstå. Men fråga om något är oklart så skall jag försöka förklara efter bästa förmåga.
Gourmand skrev:De flesta vet sannolikt ej att det överhuvudtaget existerar.
Vid sidan av de registrerade användarna finns det med all sannolikhet en ganska stor grupp som vid åtminstone något tillfälle besökt detta forum och därmed blivit varse dess existens. I skrivande stund är exempelvis omkring 90 procent av besökarna sådana som ej är inloggade. En del av dem kan förstås vara registrerade användare som inte brytt sig om att logga in (ännu) men sannolikt är flertalet sådana som känner till forumet men ännu inte registrerat sig.

Det finns något som kallas Internet och på detta nät finns vissa så kallade sökmotorer. Med hjälp av dessa kan man söka efter information som kan vara till hjälp. Söker man till exempel på ordet "Volvo" och ordet "motorproblem" med hjälp av den populära sökmotor som kallas Google får man ca 122 000 träffar som alla pekar på detta forum. Jag inser att det kan vara svårt för dig att förstå men en stor del av den svenska befolkningen använder sig av dessa sökmotorer och blir därigenom, om sökningarna gäller Volvobilar, mycket snabbt varse detta forums existens. Fråga dock om något är oklart så skall jag försöka förklara efter bästa förmåga.
Gourmand skrev:När då två personer på detta svenska internetforum rapporterar om rasade motorer och att den verkstad som anlitats för motorbyte, i ett av fallen, berättar att samma verkstad har haft flera fall av liknande motorras, då drar nog de flesta slutsatsen att mörkertalet är mycket stort. Konstigare än så behöver det inte vara.
Två personer är onekligen fler än noll elefanter och kan därmed tyckas vara många. Samtidigt är det en försvinnande liten andel av de hundratusentals personer i detta land som med all sannolikhet redan känner till forumets existens (eller snabbt skulle bli varse den om behov uppstod) och som med all sannolikhet inte heller skulle dra sig för att registrera sig och göra ett inlägg om de hade allvarliga problem med sin Volvobil (t.ex. motorras). Det är i själva verket ganska typiskt att nytillkommande skribenter gör sitt första inlägg vid just sådana tillfällen. Jag inser att detta kan vara svårt för dig att förstå. Men fråga om något är oklart så skall jag försöka förklara efter bästa förmåga.
Användarvisningsbild
av Camel
Derank skrev:Vad kom ni fram till, hur mycket drar en d2a nu igen?
För min del ser det ut så här:
Camel skrev:Jag har kört V70II med D2 motor som hyrbilar i jobbet åtskilliga mil. Det egendomliga är att de har inte levt upp till den utlovade låga bränsleförbrukningen. Inte ett enda exemplar. Inte ens har de varit i närheten av den. På långa sträckor (+80 mil T o R) låg förbrukningen mätt vid pump på drygt 0,70-0,75 l/mil. Någon gång tangerade förbrukningen 0,8 l/mil.
Användarvisningsbild
av joel80
js1 skrev:Snacka om tråd som spårat ur, ?:-/
Mest Gourmand som spårat ur... Om man inte räknar diverse lite off topic.. Men det är mer regel än undantag i trådarna här. :)
av Leafs
sven.h skrev:Jag har en D2 (eg 1,6d) MY12. 115hk verisionen i vart fall.
Kör mestadels stadstrafik. Accar ifrån dom flesta vid rödljusen...
Vilket då beskriver förmodligen min körstil mer än bilen fantastiska prestanda... ;-)
Har en snitthastigeht enligt färdator på 48km/t och en förbrukning på 0,66l/mil.
Tror inte jag resetat värdena de senaste 3000milen i vart fall.
Har inte mätt förbrukning vid pump. Mer än vid några enstaka tillfällen.
Skulle gissa på att den i verkligheten drar lite mer än vad färddatorn säger.
De gånger jag kör långsträckor så drar den givetvis mindre.
Ska jag komma ner under 0,50l/mil så är det nog att tuffa fram i 90km/t som gäller...
Då borde du kolla om handbromsen ligger på.... 8)

Med hela familjen och full last, farthållaren på 110 km/h kommer jag busenkelt under 0.50 l / mil, oftast ned mot 0.47. Har kört Umeå-Stockholm-Övik på en tank. (120 mil) Hade ganska säkert kommait hela vägen hem till Umeå men jag vågade inte prova.... 8)
90 km/h ecodriving ned mot 0.43 om det är lite trafik och platt terräng
av Mwi
Leafs skrev:Med hela familjen och full last, farthållaren på 110 km/h kommer jag busenkelt under 0.50 l / mil, oftast ned mot 0.47. Har kört Umeå-Stockholm-Övik på en tank. (120 mil) Hade ganska säkert kommait hela vägen hem till Umeå men jag vågade inte prova.... 8)
En tank är 70 liter, så 120 mil på en tank är 0,58 l/mil då har jag kört lite snålare med en D4 VEA och farthållaren var lite högre ställd (125 km/h). Luleå - Jönköping är 123 mil jag fick i 70, 5 liter i tanken efter den resan.
av sven.h
Leafs skrev:
Då borde du kolla om handbromsen ligger på.... 8)

Med hela familjen och full last, farthållaren på 110 km/h kommer jag busenkelt under 0.50 l / mil, oftast ned mot 0.47. Har kört Umeå-Stockholm-Övik på en tank. (120 mil) Hade ganska säkert kommait hela vägen hem till Umeå men jag vågade inte prova.... 8)
Ja. Jag vet inte. Handbromsen är det inget probem med... :-)
Antar att det kan finnas en viss skillnad i förbrukning mellan olika bilar. Däck, hjulinställing etc påverkar. Körstil och hastigeht är väl det som är mest utslagsgivande, hur mycket man lastar mindre. Men det är bara en känsla.
Det enda jag vet med säkerhet i mitt fall är vad färddatorn säger 0,66l/mil med en snittfart på 48km/t. Sen ser man ju om man tittar på momentanförbrukningen att det är rätt stora skillander att ligga i 90, 110 eller 130km/t.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Halva poängen med DSP är ju att man bytt[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Jag tänker såhär: Volvo har inte […]

Felparkering...

Så blev det min tur! ” P-skiva saknas[…]