Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Nu är ju min bil en 2012, utan jordglobsknapp i mittkonsolen, så det fungerar kanske annorlunda i den. Men jag har i alla fall menyalternativen Aktivera On Call eller Avaktivera On Call. Vilket av dem som visas beror förstås på om Volvo On Call är igång eller ej vid det tillfället.
Mitt har aldrig varit avstängt, så jag har inte behövt aktivera det. Därför vet jag heller inte hur länge det kan vara avstängt innan det inte går igång igen. Det är kanske som med kontantkort till mobiltelefoner? Har du inte använt det på 12 månader så upphör det fungera.
av vilstorparn
Johan4321 skrev:När jag hämtade ut min V70 MY16 fick den inte kontakt med VOC och supporten sa att det var anslutningsenheten som hamnat i standby-läge. Lösningen var helt enkelt att stänga av internetanslutningen och slå på den igen. Under inställningar kan man ange hur bilen ansluter till internet (bilmodem, 3G/SIM, wifi etc). Jag har för mig att det var så enkelt som att bara stänga av uppkopplingen några minuter och sedan välja rätt typ så kom enheten ur standby. (Hur du eget SIM-kort i ska det vara den anslutningen, annars är det bilmodem som gäller.)

Det var Volvo-supporten som berättade om detta, så risken är väl att det är något annat fel om de inte sa samma till dig. Men annars kan du ju höra med dem igen om det är en lösning de känner till och som kan hjälpa.
Beror inte det på att du har Sensus i din bil? Jag kan inte hitta det du skriver i menyn i vart fall. Ang. aktivera/avaktivera VOC i menyn så kan jag bara välja avaktivera vilket betyder att abonnemanget är aktivt. Samma sak säger Volvo-supporten.
av Johan4321
vilstorparn skrev:Beror inte det på att du har Sensus i din bil? Jag kan inte hitta det du skriver i menyn i vart fall. Ang. aktivera/avaktivera VOC i menyn så kan jag bara välja avaktivera vilket betyder att abonnemanget är aktivt. Samma sak säger Volvo-supporten.
Ah, så kan det vara förstås. Jag trodde Sensus kom MY14.

Edit: Då är det bara reklamering av köpet som gäller om den måste in på verkstan, som joel80 skriver.
Användarvisningsbild
av apersson850
I V70/XC70 kom första generationen av Sensus med årsmodell 2012. Det vet jag precis, eftersom jag har en sån.
av andersuw
Lite begreppsförvirring här (som nog delvis kan skyllas på Volvo själva). "Sensus" kom 2012 men "Sensus Connect" (med Internetanslutning till Infotainmentsystemet) 2015 liksom "Sensus Navigation". Sedan finns också "Sensus Connected Touch" som tillbehör för bilar mellan 2012 och 2014 bara för att trassla till det lite ytterligare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det blir ju inte lättare av att när Sensus väl dök upp i 70-serien, alltså 2012, då hette första varianten Sensus 2.0. Den kunde man sen få uppdaterad till Sensus 3.0, men det ser fortfarande inte exakt likadant ut som den Sensus-version som finns på senare bilar.
av andersuw
Nelsson skrev:Om voc varit inaktivt länge eller om abonnemanget gått ut måste bilen in på verkstad för att återaktivera voc.
Nej. Varifrån har du fått det? Har aldrig behövts att ta bilen till verkstad för detta. Behövs inte ens på min gamla 02:a som har det allra tidigaste VoC-systemet.
av andersuw
apersson850 skrev:Det blir ju inte lättare av att när Sensus väl dök upp i 70-serien, alltså 2012, då hette första varianten Sensus 2.0. Den kunde man sen få uppdaterad till Sensus 3.0, men det ser fortfarande inte exakt likadant ut som den Sensus-version som finns på senare bilar.
Nä man kan ju inte direkt säga att detta är ett område där Volvo lyst med sin förmåga att göra det enkelt för konsumenten att orientera sig. :wink:

"Sensus Connect" var för övrigt tillval när det väl dök upp. Alltså finns det bilar från 2015 som "bara" har "Sensus" rätt och slätt. Men vad Volvo kallar den Sensusversionen vet jag inte. Har kanske dessa bilar 3.0 från fabrik? Eller finns kanske också 4.0? Att man börjar med 2.0 istället för 1.0 är ju också lite myko. :roll:
av vilstorparn
andersuw skrev:
Nelsson skrev:Om voc varit inaktivt länge eller om abonnemanget gått ut måste bilen in på verkstad för att återaktivera voc.
Nej. Varifrån har du fått det? Har aldrig behövts att ta bilen till verkstad för detta. Behövs inte ens på min gamla 02:a som har det allra tidigaste VoC-systemet.
Fick som tips av bilhandlaren att koppla ur batteriet ett par minuter. Finns det några risker med detta a la bmw?
av andersuw
vilstorparn skrev:
andersuw skrev:
Fick som tips av bilhandlaren att koppla ur batteriet ett par minuter. Finns det några risker med detta a la bmw?
Vet inte vad det finns för potentiella problem med detta på BMW. Men du bör vänta fem minuter efter att du slagit av tändningen innan du lyfter av minuspolen så att alla system kunnat stänga ner i god ordning. Efter att ha kopplat in igen bör man, enligt Volvos egna säkerhetsanvisningar, stå utanför bilen och sticka in handen mellan ratt och instrumentbräda när man slår på tändningen igen första gången. Detta för den händelse SRS-systemet hamnat i olag medan batteriet var urkopplat så att någon kudde utlöser när tändningen slås på.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??