Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DA123 skrev:I förra veckan varnade min VEA D4 om låg oljenivå och ville ha 1 liter olja. Åkte till den lokala Volvohandlaren direkt och köpte olja efter att ha pratat med en i butiken.

När varningen om oljenivån inte försvann efter 3 mils körning (står i manualen att det tar så lång körsträcka innan nivån rapporteras rätt) åkte jag tillbaka till handlaren. Serviceteknikern fyllde själv på 1 liter olja och enligt honom rapporterade bilen att den fanns 4.6 liter olja, när det borde varit över 5 liter. Han sa också att motorn började rusa och ryka en hel del när den stod på tomgång.

Efter att han varit i kontakt med Volvo i Göteborg kom de fram till att ett motorbyte är aktuellt. Köpte bilen i februari 2015, men då det var en demobil har nybilsgarantin gått ut. Bilen har gått strax över 2000 mil och servades senast i augusti. Den är försäkrad hos Volvia. Ser i avtalet att självrisken är 2000 kr om bilen gått högst 5000 mil, får hoppas att det stämmer ett motorbyte annars lär ju inte vara billigt.
Detta ska ju inte volvo eller bilens försäkring betala. Det ska ju verkstaden betala för eftersom de sprängt en helt felfri motor genom att överfylla den så till den milda grad att den varvat sönder.
Min har hittills rullat 1450 mil och har ännu inte sagt till om oljepåfyllning.
För er som får meddelande om påfyllning, hur många mil brukar det gå mellan service och att er bil vill ha mer olja?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Summum skrev:Jag har tänkt att skaffa mig en V70 med åttastegsautomaten men när jag ser det här blir jag lite fundersam https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V7 ... 3.htm?aw=1 Jag brukar behålla bilarna ungefär 8-10 år och 35-40000 mil så frågan är om det går att lita på att de håller så länge.
Hahaha ja jävlar Bild
Måste medge att det värmer lite när man ser såna annonser, oavsett bilmärke. Här har vi en ärlig kille som inte skapar ett motorfel utan istället faktiskt gör det tillverkaren anser vara rätt, och visar upp för allmänheten hur retarderat det faktiskt är.

Min oljeliter ligger kvar i bagagen oanvänd, bilen har gått 7300 mil.
TommyP86 skrev:
Summum skrev:Jag har tänkt att skaffa mig en V70 med åttastegsautomaten men när jag ser det här blir jag lite fundersam https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V7 ... 3.htm?aw=1 Jag brukar behålla bilarna ungefär 8-10 år och 35-40000 mil så frågan är om det går att lita på att de håller så länge.
Hahaha ja jävlar Bild
Måste medge att det värmer lite när man ser såna annonser, oavsett bilmärke. Här har vi en ärlig kille som inte skapar ett motorfel utan istället faktiskt gör det tillverkaren anser vara rätt, och visar upp för allmänheten hur retarderat det faktiskt är.

Min oljeliter ligger kvar i bagagen oanvänd, bilen har gått 7300 mil.
Usch, kommer fler och fler tecken på att VEA inte alls håller på samma sätt som äldre femman :(
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18
Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]

OBD P0121

Farthållaren funkar, men bara i början![…]