- tor 26 jan 2017, 14:02
#1144170
Jag skulle över en halvt raserad stenmur en gång, med en kabeltrumma på släp bakom bilen. Då var jag lite orolig, så jag var ute och tittade när jag var halvvägs över stenmuren. Men det gick bra, jag hade ungefär två centimeter till godo. En annan gång gick det sämre, men det var bara en handfull clips till plasten på sidorna som strök med, när tuvan med mossa visade sig vara rena berget under någon centimeter mossa.
Lite skrap på undersidan av "underbettet" framtill har jag också fått. Det gick inte att backa ur det läget heller, det var för brant och bara slirade. Jag fick dock lagt under där hjulen skulle rulla sen, så det tog inte speciellt hårt.
XC70 är för låg undertill.
Men nu har jag i alla fall låtit montera "polisplåten" under motor och växellåda, så den är lite tåligare där det är som viktigast.
Angående kostnader för fyrhjulsdriften så har jag än så länge kostat på ett olje- och filterbyte i Haldexkopplingen, f'låt, Borg-Warner ska det vara numera. Filtret var igensatt till en tredjedel av ytan då, efter 18000 mil, så det var i god tid. Men jag har inte haft något haveri. För övrigt på debitsidan kan jag konstatera att det finns inga "tack-så-mycket" pengar utbetalda till innehavare av hjullastare eller traktorer sen jag köpte XC70 2011. Däremot finns det några "tack-så-mycket" pengar på kreditsidan, för med en XC70 att tillgå behöver man inte alltid rekvirera varken traktor eller hjullastare för att bärga folk. Så ser jag till utlägg för oljebyte och sätter det mot obefintliga utlägg för att bli bärgad, och lite svartinkomst (hysch) som bärgarlön, så går det nog ungefär ihop sig.
Förra året fixade jag två husvagnar samma dag. Den ena kunde ägaren bara köra nedför backen, och det var inte dit han ville. Den andra kunde ägaren varken köra fram- eller baklänges. Han låg för ankar riktigt. Vagnen hade åkte ner i en håla så den praktiskt taget låg på axeln. Dragbilen, en VW Transporter, ritade bara lite märken i gräset.
När jag kopplade för XC70:n istället märktes inget mer än att det gick lite tungt upp ur hålan. Inte tillstymmelse till slirning ens.
År 2013 tog jag en husvagn, där ägaren inte uppmärksammade en tvärgående plogfåra över spåret som han följde över en gräsplan (militärt övningsområde). Bilen, en Skoda Favorit, studsade över fåran, men vagnen blev stående i den. Framåt slirade det bara, och bakåt stannade motorn när han försökte trycka vagnen baklänges.
Inte heller där märktes det något speciellt när jag drog vagnen med min XC70 istället. Vagnen bara följde med.
Så visst kan man ha nytta av både frigångshöjden och fyrhjulsdriften. Jag är fortfarande nöjd med att jag köpte just en XC70 av den anledningen.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.