Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1144156
Leafs verkar vara på jakt efter en V70 och på den kanten finns ju tyvärr ingen hybrid att tillgå.
av andersuw
#1144160
Leafs skrev:Ökad vikt, högre förbrukning, högre skatt, sämre(?) automatlåda och avsevärt högre inköpspris är det väl värt för fyrhjulsdrift? 8)
Lägg till risk för kostnader för service/rep. av fyrhjulsdriften. ;-) Utifrån mina behov tycker jag inte alls AWD är värd merkostnaden. Men jag kan gott och väl förstå att andra ser helt annorlunda på saken, t.ex. apersson850 som ofta drar släp och inte sällan också färdas ett stycke på rätt slipprigt underlag.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1144170
Jag skulle över en halvt raserad stenmur en gång, med en kabeltrumma på släp bakom bilen. Då var jag lite orolig, så jag var ute och tittade när jag var halvvägs över stenmuren. Men det gick bra, jag hade ungefär två centimeter till godo. En annan gång gick det sämre, men det var bara en handfull clips till plasten på sidorna som strök med, när tuvan med mossa visade sig vara rena berget under någon centimeter mossa.
Lite skrap på undersidan av "underbettet" framtill har jag också fått. Det gick inte att backa ur det läget heller, det var för brant och bara slirade. Jag fick dock lagt under där hjulen skulle rulla sen, så det tog inte speciellt hårt.

XC70 är för låg undertill.

Men nu har jag i alla fall låtit montera "polisplåten" under motor och växellåda, så den är lite tåligare där det är som viktigast.

Angående kostnader för fyrhjulsdriften så har jag än så länge kostat på ett olje- och filterbyte i Haldexkopplingen, f'låt, Borg-Warner ska det vara numera. Filtret var igensatt till en tredjedel av ytan då, efter 18000 mil, så det var i god tid. Men jag har inte haft något haveri. För övrigt på debitsidan kan jag konstatera att det finns inga "tack-så-mycket" pengar utbetalda till innehavare av hjullastare eller traktorer sen jag köpte XC70 2011. Däremot finns det några "tack-så-mycket" pengar på kreditsidan, för med en XC70 att tillgå behöver man inte alltid rekvirera varken traktor eller hjullastare för att bärga folk. Så ser jag till utlägg för oljebyte och sätter det mot obefintliga utlägg för att bli bärgad, och lite svartinkomst (hysch) som bärgarlön, så går det nog ungefär ihop sig.

Förra året fixade jag två husvagnar samma dag. Den ena kunde ägaren bara köra nedför backen, och det var inte dit han ville. Den andra kunde ägaren varken köra fram- eller baklänges. Han låg för ankar riktigt. Vagnen hade åkte ner i en håla så den praktiskt taget låg på axeln. Dragbilen, en VW Transporter, ritade bara lite märken i gräset.
När jag kopplade för XC70:n istället märktes inget mer än att det gick lite tungt upp ur hålan. Inte tillstymmelse till slirning ens.

År 2013 tog jag en husvagn, där ägaren inte uppmärksammade en tvärgående plogfåra över spåret som han följde över en gräsplan (militärt övningsområde). Bilen, en Skoda Favorit, studsade över fåran, men vagnen blev stående i den. Framåt slirade det bara, och bakåt stannade motorn när han försökte trycka vagnen baklänges.
Inte heller där märktes det något speciellt när jag drog vagnen med min XC70 istället. Vagnen bara följde med.

Så visst kan man ha nytta av både frigångshöjden och fyrhjulsdriften. Jag är fortfarande nöjd med att jag köpte just en XC70 av den anledningen.
av Leafs
#1145173
När man kikar igenom Blocket m.m. så finner man att en mycket stor majoritet av alla MY14 och 15 som är till salu är AWD. Jag finner detta en smula skumt om man sätter bilen i relation till behovet. Är det så att 90% av alla som köpte V70 ny dessa år, inklusive tjänstebilsförarna, äger husvagn, båt eller något annat tungt. Eller bor alla uppe i norr där vi knappt har någon snöröjning på vintern?

När man ser till hur kraftigt AWD dominerar på 14 och 15 så börjar man ju fundera varför så många väljer att betala så mkt mer i inköp, skatt och förbrukning. Som tjänstebil borde den vara klart dyrare än en FWD dessutom. Kan någon förklara detta?
av andersuw
#1145178
Jag gissar att en viktig del av förklaringen är att man "reade" AWD-bilarna sedan den nya drivlinan med VEA-motorer och andra växellådor dykt upp på de framhjulsdrivna bilarna, vilket den gjorde under MY -14. Om jag minns rätt kostade AWD-bilarna med den äldre drivlinan ofta ungefär detsamma som FWD-bilarna med den nyare drivlinan. Fler än vanligt valde i det läget att köpa med AWD.
av Leafs
#1145186
Ok, känns halv-logiskt. Det är fortfarande en äldre konstruktion vad gäller motor och växellåda och sannolikt ganska mkt högre soppaförbrukning.

Men, men. Man får ju dubbla utblås bak. 8)

Ärligt talat kan jag köpa argumentet att 5 cyl D4/D5 är ett väldigt beprövat koncept och har man då dessutom löst problemen med havererade lager på AC-kompressorn så borde det vara ett tryggt köp och många kan säkert stå ut med att ha 6-stegad automat istället för 8-stegad.
av andersuw
#1145188
Leafs skrev:Ok, känns halv-logiskt. Det är fortfarande en äldre konstruktion vad gäller motor och växellåda och sannolikt ganska mkt högre soppaförbrukning.
På papperet är det ganska stor skillnad i bränsleförbrukning mellan gamla och nya linan. Men på basis av vad jag snappat upp här på forumet har jag intrycket att den är avsevärt mindre i praktiken. Fast den officiella förbrukningen är ju vad som räknas ifråga om skatten så där har den fullt genomslag.
Leafs skrev:Men, men. Man får ju dubbla utblås bak. 8)
Får man också med VEA fr.o.m. D4 på dieselsidan och T5 på bensinsidan.
Leafs skrev:Ärligt talat kan jag köpa argumentet att 5 cyl D4/D5 är ett väldigt beprövat koncept och har man då dessutom löst problemen med havererade lager på AC-kompressorn så borde det vara ett tryggt köp och många kan säkert stå ut med att ha 6-stegad automat istället för 8-stegad.
Tycker för egen del att allt beror på vilket egentligt behov man har av AWD. För min egen del är behovet tämligen obefintligt så jag köpte en bil med FWD, vilket visar att det trots allt går att hitta en begagnad MY -15 med FWD om man vill. ;-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]

Strul vid installation av vida

Har säkert installerat vida 20 gånger. […]

Har en yttertempmätare från en Volvo 94[…]