Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Köp en cab och sälj till våren. Kan tänkas att du tjänar på den transaktionen. :lol:

Om du vill mimiera förlusten på 6 månader så handlar mycket om var/hur du köper bilen. Ska du köpa hos bilhandlare och sedan sälja privat lär det kosta en del om du inte har extrem tur. Billigaste torde vara att hitta en populär inte alltför dyr bil i gott skick privat eller på auktion. Sedan får du sälja den privat när du inte behöver den längre.

En billigare bil torde ha lägre finansiell risk, och är den i hyfsat skick när du köper den så borde den hålla 1000 mil och 6 månader. Om ni sedan vill köra en sådan bil är en annan sak.

Om det gällde mig hade jag nog köpt en bil jag vill ha och levt med kostnaden. Det är roligare att betala för något man vill ha.
Användarvisningsbild
av apersson850
Verdi skrev:Njae. Så kan man inte tänka. ;)
Ja du, alla andra sätt kallas önsketänka... Det är (förhoppningsvis) ganska självklart att en hög skatt märks mer om man har bilen en längre tid, än om man bara äger den en månad eller så.
Överskjutande skatt brukar regleras vid bilbyte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lägst värdeminskning är det på en billig bil. Köpte en Corolla för 2000 kr och hade som vinterbil i 3 år. Värdeminskning 400 kr/år.

Inga reparationskostnader och superbillig skatt. Startade alltid på ett kick. Och gick som en liten raket.
Användarvisningsbild
av apersson850
Verdi skrev:Man får ju ha bilen längre också.
Förvisso. Men det är fortfarande så att man kan lättare bära en högre kostnad en kortare tid, om man nu antar att man har några besparingar i alla fall. Om man nu vill ha något som är dyrare, men inte vill betala för stor absolut summa för det.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
robinb3rgsten skrev:Köper man en nyskattad bil o säljer om ett halvår behöver man ju inte betala nån skatt alls. Om de inte är nån diesel iaf som har varje kvartal lr hur de är
av Verdi
Funderar på att hyra en bil faktiskt. 1 november till 31 mars kostar ~45 tusen för en mellanklasskombi typ C-klass/3-serie. Får dra halva momsen. Då är man nere under 40 tusen i oskattade pengar på firman. Skriver jag körjournal ordentligt så slipper jag förmånsvärde. Behöver ju bilen bara till och från uppdrag. (Är egen företagare och anställd på min hemadress, annars hade resorna till och från jobbet räknats som privata) Då kostar det mig motsvarande 25 000:- i skattade privata pengar.

Enda nackdelarna jag kan komma på är att hyrbilarna i regel inte har kupévärmare och att de är lite halvtrista utrustningsmässigt.
av Lövet
Om du är på riktigt snålhumör:
http://www.snappcar.se
av Verdi
Hur är VWs 3.2 liters V6:a? Samma som sitter i Golf R32 fast nu i Passat.
https://www.blocket.se/gavleborg/Volksw ... w=2&last=1

Eller är det säkrare med en tråkigare kärra. En V70 2.0F?
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=10&w=2

Kanske ska man lägga lite till och få en T6 AWD istället?

Har inte tänkt köra den så mycket själv så effekt kvittar egentligen men lite roligt är det ändå med en rejälare motor. :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66