Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mccartney skrev:Vad blev det för hundbur? Tänk på att bagagerumsskydd och skydd till baksätet är perfekt när man har hund. Bagagerumsskyddet skyddar bla från repor på den bakre kofångaren.

Har själv haft två schäfrar i en xc70 my12 något som är bra är en ramp som hunden kan gå på så slipper den hoppa:)
Ramp? Var det något du fixade själv lr köpte? Vad rekommenderar du för bur? Tråkigt att du miste ena hunden, alltid ledsamt när våra djur dör, särskilt stora hundar lever oftast alldeles för kort tid.....
Har ju båds bilar (xc70 och xc60).

Xc70 är lite (fast lite lite) bättre kvalitet på interiören. Mer solid. Till detta kommer känslan av massor oljud i xc60 kupeen pga hårda fjedringen när man åker över gupp osv.

Äntligen är stolar mycket bättre i v/xc70.

Min xc60 är 2009 och xc70 2011.
Krollspell skrev: Jag har inte läst testet men det kanske du har? Var det med sport lr originalchassiet som är betydligt styvare, bl a hårdare dämpare och grövre krängningshämmare? Enligt andra tester så gör det tydligen stor skillnad. Själv valde jag original, dvs. det mjukare eftersom jag ville ha Summumpaketet.
Det var en riktig missmatch som jag förstår, bilen hade mjukt standardchassi och Volvo hade satt på stora fälgar med styva sportdäck värdiga en BMW med hård M-fjädring och det lirar inte ihop. För att fjädring, hämmare och dämpare ska göra sitt jobb behöver man ju däck som passar ihop och har samma fjädringskarakteristik. Med mjuka ballongdäck som matchar chassiet går det att köra mycket fortare, och har gjorts i tidigare test.

Det omvända gäller ju också, att montera mjuka ballongdäck på en stenhård BMW-M bil kommer inte heller att lira ihop.
mattish skrev:
Krollspell skrev:
mattish skrev:Ni pratar om vilken traktor som är vassast på bana :lol: :lol: :roll: (B) (BE) (PO) (PO)
Vem har påstått att XC70 lr Volvo är banracingbilar? Visserligen så klår väl S/V60 506 hk Polestar många av konkurrenterna på banan.
Hur tänkte du nu, är Volvo lika med traktor?
Höddu! Ser du inte alla smilisar!?? :P Och ja, jämfört med Audi A6 ser jag Volvo som en traktor..... Men vem har sagt att det är tråkigt för det?

Jag om någon är inte bortskämd med häftiga bilar. För något år sedan blev jag utskrattad när jag kom till isen, men trots allt var det jag som körde snabbast ;) Det viktigast är att man har roligt och det spelar sällan roll vilken bil man kör på bana, det är roligt vilket som :)
Bild
Präcis! Det handlar om hur du kör och inte vad du kör.
Hehe, jag har varit med när en Ferrari 328 GTB hade stora problem att hålla undan för en Volvo 744 GLT 16 valve på Mantorp... I Volvon satt Thomas Engelbrekt.

Men visst är det ju så att finess nummer ett med dieselmotor är lägre förbrukning. Det är nog finess två och tre också.
Dessutom upplevs de av många vardagschaufförer som starka, då effektutvecklingen är förhållandevis hög vid låga varvtal.

Att downsizing inte alltid ger avsedd effekt i praktiken verkar ofta bero på att den nytta man får, i form av lägre förbrukning, uppstår vid försiktig körning (typ EU:s normerade förbrukningstest). Men i verkligheten tenderar man som bilist att kompensera en liten trecylindrig motors tillkortakommanden gentemot en sexa genom att helt enkelt gasa mer. Att fortfarande ha lägre förbrukning i en liten motor när man kör den så som man lätt kör en dubbelt så stor, den ekvationen är inte så lätt att lösa. Varvid resultatet blir att förbrukningen blir något liknande, oavsett motorstorlek. Däremot är det nog rätt att om man kör så man tar ut 80% av båda motorerna, då går det åt mer med den stora. Den uträttar ju mer också då. För att verkligen få nytta av en pyttemotor får man köra väldigt försiktigt, och då, men först då, kan man få en sensationellt låg förbrukning.

Största finessen vid lågt effektuttag och liten motor brukar ju vara att pumpförlusterna relativt sett är lägre, jämfört med en stor motor. Men handlar det då om diesel är skillnaden inte så stor, eftersom det inte finns något gasspjäll som är praktiskt taget igenbommat vid körning.
EjS skrev:Har ju båds bilar (xc70 och xc60).

Xc70 är lite (fast lite lite) bättre kvalitet på interiören. Mer solid. Till detta kommer känslan av massor oljud i xc60 kupeen pga hårda fjedringen när man åker över gupp osv.

Äntligen är stolar mycket bättre i v/xc70.

Min xc60 är 2009 och xc70 2011.
OK. Jag har haft V70 MY08 och MY11, MY11 var klart bättre ihopskruvad så det kan återspegla detta.

Annars är det helt riktigt att sportchassi och hårda däck brukar skapa oljud, obalanser etc., särskilt när bilen gått en bit.

Den XC60 jag hade var dock försedd med std-chassi och 235-60-18. Trevlig bil, helt klart!
PH
Gabriel skrev:
MartinS skrev: Njae, jag vill faktiskt påstå att XC60 med standardchassie är avsevärt vassare vid kurvtagning än XC70 med standardchassie. Långa snabba svepande kurvor med en XC70 är ingen höjdare, på gränsen till obehagligt när man är uppe i höga farter.
Jag försöker inte argumentera mot dig, jag menade bara att man kan se saken på olika sätt. Du tycker att XC60 är "vassare" och du menar då att den har bättre väghållning. Jag menar att XC60 har sämre komfort och inte är lika skön att åka i på guppiga vägar, vi har nog båda rätt.
Jag skrev ändå vassare i samma mening som bana... Då avser jag inte"vassare komfort".
Det fanns 3 xc60 med på banan. 2 d5 och en t6 men de åkte jätteförsiktigt.

Där var också en RS6 som eldade upp bromsarne. Och en Panamera S motorn överhettade och kylsystemet närmast exploderade.

En 3. Porsche åkte på avmärkningen som var satt upp på banan för att markera hur du skulle kapa svängen, bromsa osv.

Ägarna bara skrattade och hade roligt.

S80beat skrev:

Jo det var väl så här det var tänkt :mrgreen: :mrgreen:

:-)-) http://img641.imageshack.us/img641/7600/dsc0113al.jpg

Klart att Volvo är en traktor.. :D :D :D :D

Jaja, kom med nått nytt, det där var buskishumor på 80 talet, likväl som många fortsatte kalla Audi för NSU och DKW som man hette innan hopslagningen och namnbytet.
Kallar någon min VolvoBIL för traktor (el sossecontainer som vi också sa på 80-talet) tar jag det snarare som en förolämpning än ett buskisskämt.
Jag ville bara visa att volvo faktiskt har tillverkat traktorer,tog du illa upp ber jag om ursäkt.
S80beat skrev:

S80beat skrev:

Jo det var väl så här det var tänkt :mrgreen: :mrgreen:

:-)-) http://img641.imageshack.us/img641/7600/dsc0113al.jpg

Klart att Volvo är en traktor.. :D :D :D :D

Jaja, kom med nått nytt, det där var buskishumor på 80 talet, likväl som många fortsatte kalla Audi för NSU och DKW som man hette innan hopslagningen och namnbytet.
Kallar någon min VolvoBIL för traktor (el sossecontainer som vi också sa på 80-talet) tar jag det snarare som en förolämpning än ett buskisskämt.
Jag ville bara visa att volvo faktiskt har tillverkat traktorer,tog du illa upp ber jag om ursäkt.
Lugnt, trevlig helg!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]