- ons 08 feb 2017, 22:28
Tack för alla kommentarer och all input här, men nu är det kopplat och klart.
Kontrollmodulen är placerad i batterilådan.
Strömmatning från säkringscentralens pluspol, jord från sexkantskruven mellan säkringscentralen och batterilådan.
Styrström, orange kabel, kopplad till vänster strålkastares kontaktstycke, halvljuskabel.
Blå kabel för tändningsstyrning är inte inkopplad alls. Jag kopplade den först till säkring 21, elvärmda spolarmunstycken, men bestämde mig för att prova utan. Har för mig att den får ström när bränslevärmaren går, så om värmaren skulle trigga igång varselljusen blir det ändå ingen skillnad att koppla in sig där. Om någon vet en enbart tändningsstyrd strömkälla jag kan använda istället så tipsa gärna här. Hittills inga problem, men skulle jag märka av något uppdaterar jag här. Har inte kört bränslevärmaren ännu, dumt att göra det i garaget.
Jag har tillverkat och dragit eget kablage från kontrollmodulen till varselljusen. 2-poliga vattentäta AMP-kontakter till kontrollmodulen och H8-anslutning till varselljusen. Ingen åverkan på bilens originalkablage förutom strömtjuv på halvljuskabel, dimljuskablaget är orört. Enkelt att återställa till original dimljusfunktion om man så vill.
Ljusvredet i halvljusläge och tändning på = halvljus på.
Ljusvredet i p-läge och tändning på = p-ljus och varselljus.
Ljusvredet i 0-läge och tändning på = varselljus på.
Vet att jag (troligtvis) inte har lagligt automatiskt varselljus på det viset att jag kan köra med ljusvredet i 0-läget, då har jag ju ingen belysning bak, men inkopplingen som sådan följer alla regler för manuellt varselljus och det är jag nöjd med. Jag kommer ändå inte att köra med ljusvredet i 0-läge i Sverige (jag vill vara laglydig), möjligtvis i Frankrike och Spanien.
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)