Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, det är det nog. Jag antog det i alla fall. Men i den till synes bokstavstrogna anvisningen som räknades upp ovan stod ingenting om det. Det finns ju olika kunskapsnivå på de som läser, så det är bra att vara detaljerad. Det var därför jag ställde fler frågor. Mer för andras skull än min egen, alltså.
apersson850 skrev:Ja, det är det nog. Jag antog det i alla fall. Men i den till synes bokstavstrogna anvisningen som räknades upp ovan stod ingenting om det. Det finns ju olika kunskapsnivå på de som läser, så det är bra att vara detaljerad. Det var därför jag ställde fler frågor. Mer för andras skull än min egen, alltså.
Jaha, du menar så.
Jo visst, men det jag citerade var ett tillägg/appendix som specifikt handlar om inkopplingsvarianten som gäller för Sverige och övriga Norden. Där anges ju att styrströmmen (orange kabel) inte ska kopplas till p-ljuset utan istället till halvljuset. Den extra blå kabeln ska bara kopplas in i undantagsfall.
apersson850 skrev:Ja, det är det nog. Jag antog det i alla fall. Men i den till synes bokstavstrogna anvisningen som räknades upp ovan stod ingenting om det. Det finns ju olika kunskapsnivå på de som läser, så det är bra att vara detaljerad. Det var därför jag ställde fler frågor. Mer för andras skull än min egen, alltså.
Du frågade ju specifikt om kabeln till halvljuset, och den är bara till för att släcka DRL när halvljuset tänds.

Det finns ju massor av andra funktioner, de kan bli grymt skumma. Som tex den automatiska tändningen som försöker mäta/gissa sig fram till om motorn är igång eller ej. Det kan ge lustigt uppförande vid start/stop, tända när värmaren går igång. Tända när du underhållsladdar bilen på parkeringen, släcka DRL om du trycker gasen i botten och har funktionen som kopplar ur generator och AC för max acceleration vid fullgas osv..
Jo, jag skulle kanske varit tydligare. Ville inte skriva för långa haranger heller.

Att koppla in saker enbart elektriskt i dagens genomdatoriserad fordon har sina sidor, och sidoeffekter. Bäst är att koppla in sig på lämplig kommunikation, men det vållar ju andra bekymmer, när bilen kopplas upp mot servrar som vet vad som ska vara där, och nya noder hittas i nätverken.
En annan fundering, men liksom i samma härad.
Ljusvredsprogrammeringen som styr hur ljusvredet fungerar, sitter det i själva vredet (är vredet en egen datorenhet) eller i CEM? Jag har skaffat ett begagnat ljusvred från en XC60 utan dimljusknapp. Detta eftersom bilen inte har dimljus längre och då vill jag heller inte ha knappen. Besiktningsfolket blir så lätt förvirrade... :wink:
Så om jag byter ljusvredet nu, kommer bilen behålla min gamla ljusprogrammering (läge 0 = inget ljus alls) eller får jag en programmering lagrad i det nya ljusvredet? Isf vore det kul att prova ett ljusvred med Auto-läge och se om det händer något spännande...
apersson850 skrev:Att koppla in saker enbart elektriskt i dagens genomdatoriserad fordon har sina sidor, och sidoeffekter. Bäst är att koppla in sig på lämplig kommunikation, men det vållar ju andra bekymmer, när bilen kopplas upp mot servrar som vet vad som ska vara där, och nya noder hittas i nätverken.
Ja, det kan bli krångel väldigt lätt. Jag gillar ju att prova nya grejer och att experimentera lite lagom sådär, så jag är inte helt förtjust i Volvos sätt att låsa i stort sett all elektrisk utrustning till specifika programvaror, som i sin tur är låsta till specifika fordon. Eftermontering av en del saker blir i princip omöjlig då. ABL är ett sådant exempel. All indata från samtliga sensorer som krävs av ABL finns i min bil, de skickas till CEM som i sin tur styr ABL. Men en vanlig Volvoverkstad kan inte ladda in ABL-programvara i min bil då VIDA märker att bilen inte är fabriksutrustad med ABL. Rent tekniskt finns egentligen inga hinder, alla tekniska förutsättningar finns i bilen redan, men någonstans finns en mjukvaruspärr. Jag kan tänka mig att det är något liknande med DRL och ljusautomatiken samt tunneldetektering. Bilen får redan info från diverse givare och sensorer om ljusförhållande, instrumentbelysningen och displayerna ändras ju automatiskt, så samma indata skulle kunna användas för att styra halvljus/DRL. Regnsensorn är ingen skillnad på heller.

Det går att komma runt det här, men inte för vem som helst, och inte för en vanlig Volvoverkstad. Man kan ändra grundprogrammeringen så att t.ex. ABL finns som möjlighet, men då behöver man programmeringsmöjligheter som mig veterligen bara finns på ett par ställen i Sverige.
För att kunna göra något vettigt behöver man ju källkoden. Anläggningar av den typen som jag jobbar med är ofta betydligt större än en personbil, men innehåller i regel färre datorenheter än vad det finns i en bil. Ändå kan vi ha hundratusentals kodrader totalt i en anläggning, utspridda över de olika datorsystemen.
Att det krävs tillgång till en hel del information för att göra något vettigt i en bil är rätt uppenbart. Det som man lättare kan göra "löst" är att koppla in en CAN-bussadapter till slingan och köra ett analysprogram som tittar på trafiken när man exempelvis trycker på stängningsknappen till bakluckan, när bakluckan stängs och vad som händer när man trycker på någon knapp på fjärrkontrollen. När man analyserat detta och hittat de meddelanden som uppstår resp. skapar vissa effekter, då kan man lägga till en nod som är programmerad att titta på exempelvis ett tryck på luckans öppningsknapp, och om luckan redan är öppen, skicka order om att stänga den. På så sätt kan man elektroniskt stoppa in falska meddelanden, som kan gå runt en spärrad funktion.
Men det är ju inte alltid som detta går. Ibland lägger tillverkarna in kontroller av att inte något otillbörligt händer, och då kan det bli stopp på en sådan funktion också.

Annars är själva förfarandet i sig inget konstigt. Jag har själv gjort det ibland när jag behövt styra något som jag inte riktigt vet hur det fungerar. Ofta finns det någon officiell programvara från tillverkaren som man kan använda, men istället för att ha den i maskinen analyserar jag vad den gör, och sen låter jag mitt eget styrsystem skicka motsvarande telegram.
Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden men jag har testat ett ljusvred från en bil med DRL, alltså ett vred som saknade dimljusknapp, och skillnaden var att belysningen var vit istället för grön (tror jag) samt att i läge auto så lyste halvljuset som vanligt. Min bil är dock programmerad så att läge noll är halvljus också, så jag vet inte om det blir annat på en bil med annan noll-programmering.
Tack för alla kommentarer och all input här, men nu är det kopplat och klart.

Kontrollmodulen är placerad i batterilådan.
Strömmatning från säkringscentralens pluspol, jord från sexkantskruven mellan säkringscentralen och batterilådan.
Styrström, orange kabel, kopplad till vänster strålkastares kontaktstycke, halvljuskabel.
Blå kabel för tändningsstyrning är inte inkopplad alls. Jag kopplade den först till säkring 21, elvärmda spolarmunstycken, men bestämde mig för att prova utan. Har för mig att den får ström när bränslevärmaren går, så om värmaren skulle trigga igång varselljusen blir det ändå ingen skillnad att koppla in sig där. Om någon vet en enbart tändningsstyrd strömkälla jag kan använda istället så tipsa gärna här. Hittills inga problem, men skulle jag märka av något uppdaterar jag här. Har inte kört bränslevärmaren ännu, dumt att göra det i garaget.
Jag har tillverkat och dragit eget kablage från kontrollmodulen till varselljusen. 2-poliga vattentäta AMP-kontakter till kontrollmodulen och H8-anslutning till varselljusen. Ingen åverkan på bilens originalkablage förutom strömtjuv på halvljuskabel, dimljuskablaget är orört. Enkelt att återställa till original dimljusfunktion om man så vill.

Ljusvredet i halvljusläge och tändning på = halvljus på.
Ljusvredet i p-läge och tändning på = p-ljus och varselljus.
Ljusvredet i 0-läge och tändning på = varselljus på.

Vet att jag (troligtvis) inte har lagligt automatiskt varselljus på det viset att jag kan köra med ljusvredet i 0-läget, då har jag ju ingen belysning bak, men inkopplingen som sådan följer alla regler för manuellt varselljus och det är jag nöjd med. Jag kommer ändå inte att köra med ljusvredet i 0-läge i Sverige (jag vill vara laglydig), möjligtvis i Frankrike och Spanien.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]