Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Och även en bränsledriven motor/kupevärmare vilket för mig är en komfort jag betalar för, en av få som jag uppskattar förutom drag.
Så skulle jag lägga till den på en bensinare så kör jag snabbt in merkostnaden som då hamnar max runt 10-15kkr.
Rullar i och för sig 2500 mil också.
Användarvisningsbild
av RWD
AndS skrev:Och även en bränsledriven motor/kupevärmare vilket för mig är en komfort jag betalar för, en av få som jag uppskattar förutom drag.
Så skulle jag lägga till den på en bensinare så kör jag snabbt in merkostnaden som då hamnar max runt 10-15kkr.
Ja den glömde jag, den är klart värd en hel del. Är tidur standard numer? Minns att jag kollade på en som saknade tidur och det kostade c:a 4000 att eftermontera. Mycket billigare om man väljer det från början.
Bra att kolla om man köper begagnat i alla fall så man inte missar den.
Användarvisningsbild
av perin
AndS skrev:Och även en bränsledriven motor/kupevärmare vilket för mig är en komfort jag betalar för, en av få som jag uppskattar förutom drag.
Jag har bränslevärmare.
av mattish
RWD skrev:
Ja den glömde jag, den är klart värd en hel del. Är tidur standard numer? Minns att jag kollade på en som saknade tidur och det kostade c:a 4000 att eftermontera. Mycket billigare om man väljer det från början.
Hmm. Mkt billigare att välja det vid beställning av bil är inte timern eftersom den kostar 4900:-
Undra hur länge dieselvärmaren kommer vara "standard"? V40 är den ju bortplockad på, min gissning är att den förmodligen är på väg att försvinna som standard.

Såg nyss att man har börjat montera PTC-element även på T4 och T5, på T6 är det extrautrustning. Det används ju idag i de flesta dieselbilarna som inte har dieselvärmare.
Användarvisningsbild
av SvenB
perin skrev: Jag har bränslevärmare.
Jag med :-)-)
Användarvisningsbild
av RWD
mattish skrev:
RWD skrev:
Hmm. Mkt billigare att välja det vid beställning av bil är inte timern eftersom den kostar 4900:-
Undra hur länge dieselvärmaren kommer vara "standard"? V40 är den ju bortplockad på, min gissning är att den förmodligen är på väg att försvinna som standard.

Såg nyss att man har börjat montera PTC-element även på T4 och T5, på T6 är det extrautrustning. Det används ju idag i de flesta dieselbilarna som inte har dieselvärmare.
De verkar ha höjt priset rejält då, för det kostade 2000kr på min bil när den var ny. Priset för eftermontering för ett drygt år sen var från drygt 4000 och uppåt beroende på var man frågade.
Hur som helst är det ett av de bästa tillbehören jag har haft i en bil.
Användarvisningsbild
av RWD
Glödstiften i moderna dieslar används ju också för att värma motorn vid behov när man kör och inte bara vid start. Kanske gör att dieslarna trots högre verkningsgrad kommer upp i arbetstemp lika fort som en bensinare.
Användarvisningsbild
av StringerBell
RWD skrev:Kanske gör att dieslarna trots högre verkningsgrad kommer upp i arbetstemp lika fort som en bensinare.
Fast det gör de ju inte, såvida man inte har kopplat på husvagnen eller ett släp med grus. Om man får värme i kupén ungefär lika snabbt som på en bensinare beror det på att dieselvärmaren brinner för fullt och hjälper till. Den lilla spillvärmen försvinner ut med avgasarena hos dieslarna pga det konstanta luftöverskottet vid låg belastning.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Elpriset

Först betalar man abonnemangsavgift för […]

Den stora annons-tråden

Jaha de hade inte automat... haha.. såg inte[…]

Sjukt irreterande att man hela tiden måst[…]

När jag tänker efter så har alla m[…]