Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag väljer AWD med vad det nu innebär alla dagar i veckan, sen får det vara motoriserat hur det vill. Nu fanns ju inte VEA när jag köpte, men jag ville ha den starkaste dieseln i alla fall, så det blev D5.
Användarvisningsbild
av Robbi
Då är du ju kundgruppen som behöver AWD. Jag pratade om de andra som mig själv.
Användarvisningsbild
av hållundan
mattexc90 skrev:Vet man om den nya motorn och lådan kommer komma med AWD inom rimlig framtid eller kommer man vara hänvisad till gamla grejor om man vill ha AWD tro? Jag är lite sugen på en ny XC70 men vill verkligen ha AWD och tvekar eftersom man just nu är hänvisad till den gamla spisen. Men det är ett ganska bra kampanjpris på AWD:erna just nu iofs.
Till S80/V70/XC70 kommer det garanterat inga nya motoralternativ eller drivlinor. Så VEA med AWD får vi vänta på till ersättaren (V90 Cc in det här fallet) lanseras.

Kanske kommer mer info under nästa år?
Användarvisningsbild
av apersson850
Robbi skrev:Då är du ju kundgruppen som behöver AWD. Jag pratade om de andra som mig själv.
Ja, jag kan inte räkna hur många gånger jag väntat på King Cab/traktor/hjullastare genom åren med fram- eller bakhjulsdrift enbart.
Användarvisningsbild
av Robbi
Man ska ändå köra lugnt på vintern. Det är farligt med AWD då man tror att man är säkrare på vägen än man är.
Användarvisningsbild
av hållundan
Hade VEA funnits med AWD hade jag tagit det. Bara för att det känns gött. Hade en V50 T5 AWD för ett tag sen, jäklar så mycket roligt vi hade.

Men nu kändes fwd som en bra grej.
av mattexc90
Robbi skrev:Man ska ändå köra lugnt på vintern. Det är farligt med AWD då man tror att man är säkrare på vägen än man är.Bild
Jag kör alltid lugnt när jag drar upp båten eller kör upp för mina isiga igensnöade infarter.
av Williee
1) Det går att permanent koppla bort den onödiga och för motorn direkt skadliga auto stopp-start-funktionen på Volvo V70/XC70

2) Auto stopp-start är skadlig för motorn och sparar infinitesimalt lite med bränsle (på dieselmotorer)

Jag utvecklar:

1: Under en 2600km lång semesterresa genom Finland och Sverige med vår XC70 D4 -16 nyligen, noterades att motorn aldrig gick in i auto-stopp. Nu ogillar jag funktionen starkt och brukar trycka bort den, men ibland glömmer jag av det. Men motorn autostoppade ändå inte. Märkligt, tyckte jag. Nu ogillar jag som sagt funktionen, men att den inte fungerar indikerar att någonting är fel. Så jag tänkte att när jag kommer hem så skall jag åka till Volvo så får de reda ut detta.

Väl hemma och på väg till Volvoverkstaden så fungerar plötsligt autostopp. Så jag vände hem igen. På vägen hem kom jag på att vi under hela vår semestertripp har haft ett cykelställ monterat på bilens dragkrok. Men cykelstället var nu avtaget. Cykelstället är en Thule-konstruktion och som är försedd med ljusramp som ansluts till släpvagnskontakten. Jag tänkte då att kanske är det som så, att är belysning ansluten till släpvagnskontakten så försätts auto-stopp ur funktion? Väl hemma hänger jag på cykelstället igen och ansluter ljusrampskontakten och tar en provtur. Mycket riktigt, bilen går inte in i auto-stopp längre.

Det är uppenbarligen som så, att en strömsensor känner av om det finns belastning ansluten på släpvagnsuttaget och då försätts auto-stopp ur funktion. Man kan då tänka sig att konstruera en släpvagnskontakt försedd med ett antal effektmotstånd som simulerar lampbelastningarna, och så är auto-stopp borta. Det skall jag göra!

2: Auto-stopp är direkt skadligt för motorn och i förhållande till det ökade motorslitaget så kostar det mer än vad det inbesparar. Det är inte sant att det endast är kallstarter som sliter på en motor. Alla starter (och stopp) sliter på vilket maskineri somhelst. Det finns ett lägsta varvtal för motorn där smörjfilmen i lagerpositionerna inte längre bär, och lagerytorna går i metallkontakt med varandra.

Man kan förklara detta med att åka vattenskidor. Det finns en lägsta hastighet när skidorna inte längre bär, och man går till botten. Fortsätter nu färden så blir skidornas bärytor (= lika med lagerytor i ett lager) illa skadade. Ligger man över lägsta bärhastighet så är slitaget på skidornas bärytor obefintligt.

Exakt vid vilket varvtal som smörjfilmen krashar i de olika lagerpositionerna i en motor går inte att uttala sig om utan djuplodande mätningar och studier för den specifika motorn. Att det finns ett (temperaturberoende) gränsvarvtal är däremot odiskutabelt. Om vi jämför med vattenskidorna igen så är det ju uppenbart att man inte kan stå still på vattenytan med dem.

Så, för varje start och stopp så går motorns samtliga lager i metallkontakt under en viss tid. Ju fler start och stopp, ju mer slitage. Därför är auto-stopp-start en förbannad styggelse och bränsleinbesparingen är obefintlig. Vi Bilägare har utfört en studie på detta, och som bekräftar det jag länge misstänkt: http://www.vibilagare.se/reportage/stop ... smart-1560
av valln
Knappt mätbart kanske bränsleförbrukningen sjunker och således co2, men andra föroreningar förmodligen nox borde ju ta ett språng och öka vid varje start. Sotpartiklar på diesel lika så, men där tar väl partikelfiltret upp det initialt..
av mbc
Har för mig jag läst att bilen kopplar bort vissa system, eller att dom uppför sig annorlunda, typ antisladd mm när man har släpvagn, då är ju inte iden med en släpvagnsattrapp så smart kanske.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]