Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av megalooser
Jag tycker det verkar som om Volvo/eventuellt andra, försvårar konkurrensen runt sina produkter - det borde vara en öppen marknad att erbjuda ökning av effekten på lika premisser. Så är uppenbarligen inte fallet nu. Ring EU..
av AndS
megalooser skrev:Jag tycker det verkar som om Volvo/eventuellt andra, försvårar konkurrensen runt sina produkter - det borde vara en öppen marknad att erbjuda ökning av effekten på lika premisser. Så är uppenbarligen inte fallet nu. Ring EU..
Är det inte EU som står bakom typningen av nya bilar som gör det mycket svårt att göra godkända förändringar? :wink:
Användarvisningsbild
av ER
megalooser skrev:Jag tycker det verkar som om Volvo/eventuellt andra, försvårar konkurrensen runt sina produkter - det borde vara en öppen marknad att erbjuda ökning av effekten på lika premisser. Så är uppenbarligen inte fallet nu. Ring EU..
Tacka EU, tacka Euro5 och Euro6 specifikt som är grundorsaken.
Det är fritt tillåtet att erbjuda chiptrim för BSR/RICA Autotech mfl. Skillnaden är att enbart en kommer bli godkänd av bilprovningen och laglig enligt f-bolag men det hindrar inte att du kan använda det...än sålänge.
BSR/RICA kan inte visa att deras variant INTE påverkar emissioner, förbrukning, hållbarhet osv.
BSR har förlorat mot just Volvo då deras ärende lades ner av KKV ang pinkoden, men det verkar inte vara problem längre när man hackat till sig pinkoden då man erbjuder trim till bilar nyare än 2008.
av Robban12
HakanF skrev:Är det någon som bänkat sin bil med "275hk" eller sett oberoende bänkning av en bil med den mjukvaran?
Så att det är 275 och inte "bara" 250hk?

Jag har RICA Steg 1 och Steg 2. Skillnaden känner man. Sedan märker man av toppfarten, med Steg 1 orkar "bara" bilen trycka 235km/h med Steg 2 klarar den 251km/h

Har tidigare haft BSR 245hk och 520nm till min V70 D5 205hk och den känns väldigt lik RICA Steg 1 med 240hk 500nm,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev: BSR/RICA kan inte visa att deras variant INTE påverkar emissioner, förbrukning, hållbarhet osv.
Alla trim påverkar ju emissioner, förbrukning och hållbarhet oavsett om det är originaltrim eller 3:e parts trim.

Det enda Volvo/Polestar garanterar är ju att om man kör EUs körcykel och accelerar 0-100 på 50 sekunder :mrgreen: så rör man sig i den delen av motormappen som är oförändrad, gasar du mer så du kommer in i den delen av mappen som är trimmad för högre effekt via mera laddtryck och dieselinsprut så är självklart inte emmision, förbrukning och hållbahet det samma som innan.

Det är ju ingen större skillnad på BSR/RICA bara att det lagt pengarna på att köra EU-cykeln en gång till med bilen.
av mattish
VolvoB20 skrev:
ER skrev: BSR/RICA kan inte visa att deras variant INTE påverkar emissioner, förbrukning, hållbarhet osv.
Alla trim påverkar ju emissioner, förbrukning och hållbarhet oavsett om det är originaltrim eller 3:e parts trim.

Det enda Volvo/Polestar garanterar är ju att om man kör EUs körcykel och accelerar 0-100 på 50 sekunder :mrgreen: så rör man sig i den delen av motormappen som är oförändrad, gasar du mer så du kommer in i den delen av mappen som är trimmad för högre effekt via mera laddtryck och dieselinsprut så är självklart inte emmision, förbrukning och hållbahet det samma som innan.

Det är ju ingen större skillnad på BSR/RICA bara att det lagt pengarna på att köra EU-cykeln en gång till med bilen.
:-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev: Det är ju ingen större skillnad på BSR/RICA bara att det lagt pengarna på att köra EU-cykeln en gång till med bilen.
Njae, Polestar utvecklas i Volvos motorlabb med all tillgänglig information och utrustning en biltillverkare har. De andra.... har det inte...
Användarvisningsbild
av ER
Som sagt stor skillnad då dom inte ens kan bevisa om dom ens vill då intyg ej ges för resultatet.
Sedan så är en del väldigt anala att dom bara SKA förverka allt vad garanti heter oavsett hur gammal bilen är, försäkring osv bara för dom där sista hk, kom tillbaka när det är fel som kräver åtgärd på garanti eller när det upptäcks att det fifflats med motorkod och det blir ombesiktning, då är samma pris fast med moderat höjning ett smart val. Räcker i framtiden med indicent där man tar på försäkringen så är det nekade pga förverkad försäkring. Har du bil äldre än MY21 så är det bara passa på resten av året och visa att du är smart snarare än enbart dum.
av HakanF
Robban12 skrev:
HakanF skrev:Är det någon som bänkat sin bil med "275hk" eller sett oberoende bänkning av en bil med den mjukvaran?
Så att det är 275 och inte "bara" 250hk?

Jag har RICA Steg 1 och Steg 2. Skillnaden känner man. Sedan märker man av toppfarten, med Steg 1 orkar "bara" bilen trycka 235km/h med Steg 2 klarar den 251km/h

Har tidigare haft BSR 245hk och 520nm till min V70 D5 205hk och den känns väldigt lik RICA Steg 1 med 240hk 500nm,
Det har iaf varit snack på andra bilforum att Någon av de kända trim firmornas moddar inte gett de siffrorna som dom påstår, Det är varför jag frågar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev: Det är ju ingen större skillnad på BSR/RICA bara att det lagt pengarna på att köra EU-cykeln en gång till med bilen.
Njae, Polestar utvecklas i Volvos motorlabb med all tillgänglig information och utrustning en biltillverkare har. De andra.... har det inte...
Självklart, det är ju Volvo själva som tar fram mjukvaran, certifierar och lämnar garantier, Polestar är ju bara målvakter för försäljningen av mjukvaran.

Vad jag kommenterade var mer den löjliga skrivningen i intygen att förbrukning, ljudnivå, utsläpp, slitage osv skulle vara helt oförändrade efter optimeringen.

De glömde ju att skiva meningen klar .... "allt är helt oförändrat så länge du inte trycker ned gasen så långt att du kommer in i det trimmade området"
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]