Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Kan vara jag som minns fel, alternativt fått det från andra här på forumet. Men jag ska fanimej ta en titt ikväll om jag orkar masa mig ner till garaget, jag är 99% säker på att det står i min. Fast jag har ju haft fel förr. ;)
Användarvisningsbild
av roadside
Sceptic skrev:
Mwi skrev:
Sceptic skrev:Apropå Polestar, är det nå´t att överväga för en V70 2.5FT/11 automat?
Jag var själv tveksam men i höstas var det extrapris så jag köpte till min 2010 2.5 FT automat, det blir helt klart ett annat drag i bilen. Nu hade jag redan monterat dubbdäcken, så det går ju inte riktigt att testa fullt ut.
Det skulle tydligen kosta dryga 9000 nu men det skulle säkert vara en rolig sak 8). Vad kostade det med extrapris tro?
Är lite skeptisk till chiptrimning då man ibland kan undra om grejorna är dimensionerade för så mycket extra effekt men här gäller ju Volvos garantier så det känns tryggt. Jag får väl tänka på saken.....
Jag är i samma tankar, att kosta på Polestar. Ska nog inte vara något problem med hållbarheten. Och som sagt garantierna gäller. Automatlådan klarar 440nm, om det betyder något. Frågan är om försäkringspremien höjs nämvärt, samt självriskerna?
Användarvisningsbild
av grillchips
Som total nybörjare kring optimering av motorer, varför skulle försäkringspremie/självrisk höjas? Behöver man åka in och regbesiktiga bilen på nytt eftersom effekten ändrats? Tycker mig läsa om vissa som gör det ibland medan andra inte nämner det alls.
av Mwi
grillchips skrev:Som total nybörjare kring optimering av motorer, varför skulle försäkringspremie/självrisk höjas? Behöver man åka in och regbesiktiga bilen på nytt eftersom effekten ändrats? Tycker mig läsa om vissa som gör det ibland medan andra inte nämner det alls.
Eftersom dagens bilar är helbilsgodkända, så skall alla ändringar på bilen besiktigas för ett nytt typgodkännande.Idag är det bara Polestar som har certifierat sin effekthöjning, om du använder någon annan så är inte din bil helbilsgodkänd längre.
Läser du exempelvis på BSR hemsida så gnäller de på att Volvo är dumma, men de informerar ingen om att BSR har INGEN produkt som de har certifierat till någon nyare bil.
http://sv.bsr.se/las-mer/volvo-pin
Så allt BSR säljer gör bilen olaglig, det är väl viktigare att informera alla kunder om det istället för att gnälla.
Användarvisningsbild
av grillchips
Mwi: Olaglig i vilken bemärkelse? Jag menar, i vilken sorts situation skulle problem uppstå? Jag är med på att garantier etc ryker men i övrigt?
Helbilsgodkännande försvinner väl även med exempelvis större fälgar, eller har jag missförstått det? Det kanske är först när man sticker ifrån de +-5% som anges..
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo, men du ändrar ju effekten på motorn. Det borde ju ändra försäkringsklassen bland annat.
av mattish
Någon som installerat Polestar i efterhand måste ju veta om deras försäkringsprimie ändrades.

Det är olagligt att optimera sin bil (utom Polestar) eftersom du inte kan registrera ändringarna. Du gör ändringar i motorns styrsystem som påverkat miljö osv. Vad som händer om det kommer fram att du trimmat bilen är förmodligen ingenting. Orsakar du en olycka så kanske (risken förmodligen väldigt liten att det kommer fram) ersättningen påverkas?

Sökningar
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78365

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=76098

http://trimmabilen.se/faq/foersaekringar
Användarvisningsbild
av grillchips
Tack, jag ska läsa runt lite.
av Mwi
mattish skrev:Någon som installerat Polestar i efterhand måste ju veta om deras försäkringsprimie ändrades.
Jag har gjort det, och det är samma försäkringspremie i alla fall hos Volvia och jag har reg besiktigat bilen med ny effekt.
grillchips skrev:Mwi: Olaglig i vilken bemärkelse? Jag menar, i vilken sorts situation skulle problem uppstå? Jag är med på att garantier etc ryker men i övrigt?
Helbilsgodkännande försvinner väl även med exempelvis större fälgar, eller har jag missförstått det? Det kanske är först när man sticker ifrån de +-5% som anges..

Tja det kan bli lite som reklamen för Triss "Plötsligt händer det" fast här blir det lite tvärt om så att säga, har du otur så får du inte köra med din bil.
Jag måste erkänna att jag är lite original freak vad det det än gäller, så vill jag ha större fälgar, så blir det original.
Användarvisningsbild
av grillchips
Mwi: Absolut, jag är för snål när det kommer till sådant. Tur ändå att Volvo de senaste åren börjat få ur sig lite tuffare originalfälgar. :)
Och "tur" att min besiktningstermin är under vinterhalvåret då mina original 15" sitter på istället för roliga 19" sommar.

Har läst runt lite nu och det verkar som att det ska mycket till för att inte få ut något på försäkring vid optimering, allt är förstås relativt, men nämner man inget om det så verkar folk komma undan med det. Och här diskuterar vi nu också en simpel motoroptimering, inte byte av turbo, avgas och allt därtill osv osv osv osv. En motoroptimering SYNS ju inte.
Jag känner mig nöjd med informationen och återgår härmed till det tråden handlar om. :wink:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]