Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
XCThord skrev:Orkade inte läsa igenom hela tråden, men iaf: är det bara jag som irriterar mig på Audis MMI-system? Detta, tillsammans med merkostnaden mot en Volvo, var faktiskt den främsta anledningen till att det blev en XC60 ändå.

Visst - Volvon ser kanske lite plottrigare ut med fler knappar osv. men å andra sidan så kan ju ALLA som sätter sig i bilen förstå hur stereon/klimatanläggningen/telefonen funkar att använda. Hellre en knapptryckning i en Volvo än fem i en Audi!
Det finns ju vred direkt vid stereon och klimatanläggningen, det kan väl inte bli enklare än att snurra på ett vred så höjs/sänks temperatur eller ljudnivå?

De gånger vi har testat Audi så har vi tyckt att stereon har varit enkel och intuitiv. Däremot fick vi leta länge innan vi listade ut hur man nollade trippmätare/färddator...

Bild
av para
Min Q5 2,0Tdi S-tronic byggs nu i veckan så jag får den nog om 3veckor ungefär.
Blir perfekt att ha den ett år och sen köpa en XC60 när powershiften kommit samt faceliften som gör om instrumentbrädan. XC60 kommer få en skärm som standard där navigatorn sitter och då försvinner den uppstickande "kepsen" uppe på instrumentbrädan där radiokanalerna visas. obs, enligt säkra källor...
av XCThord
Tomas L skrev: Det finns ju vred direkt vid stereon och klimatanläggningen, det kan väl inte bli enklare än att snurra på ett vred så höjs/sänks temperatur eller ljudnivå?

De gånger vi har testat Audi så har vi tyckt att stereon har varit enkel och intuitiv. Däremot fick vi leta länge innan vi listade ut hur man nollade trippmätare/färddator...
Bilen på bilden har ju inte stora MMI:n med ratten där nere vid växelspaken (som jag syftade till, glömde dock bort att förtydliga detta). Som det ser ut där är det väl inga problem, men ratten där nere stör mig rejält :-(O)

Körde en A6 Allroad några månader för lite drygt ett år sedan. Så oerhört irriterande då man behövde ta ner blicken så långt varje gång man ville byta mellan radio/cd/etc.

Sen har vi det där med stolsvärmen... Såvitt jag vet behöver man väl, oavsett utrustning, först klicka på en knapp och sen vrida om för att få lite värme? Då är det, enligt min mening, bra mycket enklare med en vanlig knapp!
Användarvisningsbild
av Tomas L
XCThord skrev: Bilen på bilden har ju inte stora MMI:n med ratten där nere vid växelspaken (som jag syftade till, glömde dock bort att förtydliga detta). Som det ser ut där är det väl inga problem, men ratten där nere stör mig rejält :-(O)

Körde en A6 Allroad några månader för lite drygt ett år sedan. Så oerhört irriterande då man behövde ta ner blicken så långt varje gång man ville byta mellan radio/cd/etc.

Sen har vi det där med stolsvärmen... Såvitt jag vet behöver man väl, oavsett utrustning, först klicka på en knapp och sen vrida om för att få lite värme? Då är det, enligt min mening, bra mycket enklare med en vanlig knapp!
Jo, jag antog att du menade den stora MMI:n, men det är ju inte så att man man måste beställa den. Visst finns det saker som är enklare med Volvo:s lösning, men det finns andra detaljer där Audi är bättre och enklare. Så i slutändan så tycker jag inte att det avgör vilken bil man väljer. Du skrev ju att det var "främsta" anledningen till att du valde Volvo.
av XCThord
Tomas L skrev:Jo, jag antog att du menade den stora MMI:n, men det är ju inte så att man man måste beställa den. Visst finns det saker som är enklare med Volvo:s lösning, men det finns andra detaljer där Audi är bättre och enklare. Så i slutändan så tycker jag inte att det avgör vilken bil man väljer. Du skrev ju att det var "främsta" anledningen till att du valde Volvo.
Okej, jag överdrev kanske lite med "främsta", men det var topp 3 iallafall :D

Tycker mer att en bil som kostar runt 500-600 000 nästan måste ha inbyggd navi. Lyxkänslan försvinner lite enligt mig om man klistrar upp en Tom Tom på rutan :wink:
av Lövet
XCThord skrev:Körde en A6 Allroad några månader för lite drygt ett år sedan. Så oerhört irriterande då man behövde ta ner blicken så långt varje gång man ville byta mellan radio/cd/etc.
Du har ju skärmen precis i ögonhöjd. Du behöver väl inte titta på fingrarna för att vrida på vredet? ?:-/
av riha
Tomas L skrev:
riha skrev:
Amli skrev:Känns som detta har blivit en tråd om allmän bil diskussion. Vi har väl rört snart allt som kan diskuteras om alla bilmodeller här snart...
Kanske dags att låsa tråden snart?
Då kan man ju lika gärna sätta ett stort hänglås på hela forumet, det finns väl ingen tråd som strikt håller sig till ämnet? Det hann väl knappt gå 10 inlägg innan någon började prata om andra bilar än de i rubriken, men i sådana här trådar som jämför bil A med bil B så måste det vara tillåtet att även ta med andra alternativ för att belysa skillnader och fördelar/nackdelar med just A och B.
Nej, men inte heller alla trådar är 30 sidor stora heller och som tar upp vad fasen som helst.
Meningen med att starta en tråd för en specifik fråga är ju för att det skall vara en relevent tråd med relevanta svar.
En tråd som denna som tar upp vad fasen som helst är ju samma sak som att skita i att ha trådar i forumet överhuvudtaget och bara ha en STOR tråd där alla kan posta vad de vill.

Det blir ju inte lite rörigt eller?

Att läsa igenom en 30 sidor lång tråd är rätt jobbigt också för den eller dem som inte varit med i den från början. Det är jobbigt också att följa svaren och ens veta vem eller vilka som svarat vem.

Om inte svaren är relevanta till trådens ämne då har NI missuppfattat hela poängen med just trådsystemet.

Sen blir det ju inte bättre av att en stor majoritet av folket här inne är såna j_vla besserwissers som tror sig veta allt mellan himmel och jord och som blir tokiga och nästan gör personangrepp om någon skriver något som går emot deras syn. Inga namn nämnda.
Användarvisningsbild
av Tomas L
riha skrev: Nej, men inte heller alla trådar är 30 sidor stora heller och som tar upp vad fasen som helst.
Meningen med att starta en tråd för en specifik fråga är ju för att det skall vara en relevent tråd med relevanta svar.
En tråd som denna som tar upp vad fasen som helst är ju samma sak som att skita i att ha trådar i forumet överhuvudtaget och bara ha en STOR tråd där alla kan posta vad de vill.

Det blir ju inte lite rörigt eller?

Att läsa igenom en 30 sidor lång tråd är rätt jobbigt också för den eller dem som inte varit med i den från början. Det är jobbigt också att följa svaren och ens veta vem eller vilka som svarat vem.

Om inte svaren är relevanta till trådens ämne då har NI missuppfattat hela poängen med just trådsystemet.

Sen blir det ju inte bättre av att en stor majoritet av folket här inne är såna j_vla besserwissers som tror sig veta allt mellan himmel och jord och som blir tokiga och nästan gör personangrepp om någon skriver något som går emot deras syn. Inga namn nämnda.
På ett diskussionsforum så får man acceptera att folk har olika åsikter och sätt att framföra dem på. Jag tycker att majoriteten av inläggen i denna tråd håller sig i eller i närheten av topic, ditt senaste inlägg är ett av undantagen, dessutom svarar det på ett 2,5 månader gammalt inlägg. En del är besserwisser, andra vill vara moderator... ;)
av XCThord
andreas_lofgren skrev:
XCThord skrev:Körde en A6 Allroad några månader för lite drygt ett år sedan. Så oerhört irriterande då man behövde ta ner blicken så långt varje gång man ville byta mellan radio/cd/etc.
Du har ju skärmen precis i ögonhöjd. Du behöver väl inte titta på fingrarna för att vrida på vredet? ?:-/
Snabbvalsknapparna (ex "CD") sitter ju runt vredet där nere. Likaså "return" och piltangenterna för att gå mellan olika menyer.
av Lövet
Sant, men de flyttar ju inte på sig - misstänker att det är en vanesak. Kör inte Audi med MMI själv men jag skulle nog inte välja bort en på grund av det.
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]