Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Vad jag personligen inte begriper är varför Volvo inte fixar programvaran så att Haldex har olika uppträdande med resp. utan HDC aktivt. Där har man ju en knapp som föraren kan använda för att informera systemet om ifall man står på en rensopad varuhusparkering eller på en leråker med hästsläp bakom. De två olika programvaror som VolvoB20 beskriver borde man ju kunna ha samtidigt, så att den med mest låsning går in när HDC är aktivt.
Finns bara på XC, men det är ändå rimligen de bilarna som oftast står i dynga upp till fälgarna.
Visst skulle man kunna ha 2 olika programvaror i Gen 5 som man skiftar med HDC-knappen. Men det är ju verkigen ett duktigt nedköp mot Gen 4 som själv klarade att anpassa sig mellan deesa lägen på bråkdelar av en sekúnd.

Ska man nu brehöva sitta och flippra manuellt med en knapp när det kommaer hala fläckar. Nä jag längtar tillbaka till min förra XC70 2010 mer och mer.
Jag menade naturligtvis att man skulle kalla på den aggressivare programvaran när man står på leråker med släp bakom, inte för varje liten halkig fläck som man kan passera. Sådana fläckar kommer du inte åt utan ett mycket responsivt system.
[Har inte lusläst alla 581 inläggen så följande länk kan redan finnas i tråden, sorry isf]

Eftersom jag nyss stolt hämtat ut en XC70 MY13, mkt pga dess goda framkomlighet blir jag lite orolig när jag läser om Haldex gen V i denna tråd. Vill naturligtvis inte att min MY03 ska vara bättre och att Haldex gen V ska vara något av ett steg tillbaka till viskosträsket.

Blev lite mer tillfreds när jag hittade denna video där ngn faktiskt testat skillnaden mellan gen IV o V:

Av vad jag kan se skiljer sig reaktionstiden inte märkbart. Inte så pass mkt att jag med ögat kan uppfatta det. Just reaktionstiden är, om jag tolkat kritiken rätt, själva knäckfrågan i huruvida gen V är sämre än sin föregångare.
IonizeM skrev:[Har inte lusläst alla 581 inläggen så följande länk kan redan finnas i tråden, sorry isf]

Eftersom jag nyss stolt hämtat ut en XC70 MY13, mkt pga dess goda framkomlighet blir jag lite orolig när jag läser om Haldex gen V i denna tråd. Vill naturligtvis inte att min MY03 ska vara bättre och att Haldex gen V ska vara något av ett steg tillbaka till viskosträsket.

Blev lite mer tillfreds när jag hittade denna video där ngn faktiskt testat skillnaden mellan gen IV o V:

Av vad jag kan se skiljer sig reaktionstiden inte märkbart. Inte så pass mkt att jag med ögat kan uppfatta det. Just reaktionstiden är, om jag tolkat kritiken rätt, själva knäckfrågan i huruvida gen V är sämre än sin föregångare.
Det testet är arrangerat pga den här tråden skulle jag vilja säga. Det finns mycket att läsa om filmen på tidigare sidor. Man kan väl sammanfatta det att när fram och bakhjul har lika friktion reagerar de lika fort (som på filmen). När framhjulen har sämre friktion än bakhjulen tar det tid innan bakhjulen kommer igång vilket kan resultera i att framhjulen gräver i upp till 0,5sek. Filmen är med andra ord lite till GenV's fördel.

/Martin
IonizeM skrev:[Har inte lusläst alla 581 inläggen så följande länk kan redan finnas i tråden, sorry isf]

Den där videon är ju en perfekt instruktion till hur Haldex Gen 5 skall köras. (Och så kör ju jag min egen MY13 faktiskt), det gäller att bygga upp trycket vartefter så bakaxeln får en chans att hinna kopplas in. Man ska smyga igång så systemt hänger med.

Jag bor vid en europaväg som är 90 km/h och många ligger nog en bra bit över 100 km/h där. I morgonrusningen gäller det ju att hitta en lucka när man ska ut och min egen anslutningsväg består ju av grus så fästet är ju inte det bästa. Med mina förra AWD:er var det bara att gasa iväg när det kom en lämplig lucka. PANG så var man iväg helt utan hjulspinn...

Med Gen 5 är det bättre att stanna någon/några meter in på min väg och smyga igång (som på filmen) så man får en "rolling start" (så som jag kör när jag åker FWD) för att inte gräva upp gruset (det är ju jobbigt att ut och kratta :D vareviga dag

PS: Viscoträsket skriver du, Viscon gjorde ju också ett bra jobb on man inte stressade den för mycket, titta här på en Viscon från förra århundradet...

Spola tex fram till 1.48 i filmen och se hur kvick vicon kunde vara om man inte tokstressade den. Sen hade den ju andra nackdelar som att den inte tålde olika slitna däck tex... och visst lika vass som en ny Haldex är den ju inte, men rätt bra drivger det ju på bak.

Tack MartinS o VolvoB20 för bra svar. Kände nästan på mig att filmen debatterats tidigare men hittade inte åt de inläggen.

Huruvida man till slut tar sig fram med Gen 5 eller inte är underordnat. Om det visar sig att den inte fixar strängar av snömodd vid omkörning (med släp) och partiell halka som tidigare generationer blir det en solklar reklamation, inget snack!

Bara det kan komma lite snö någon gång så man får testa :)
Oerhört tveksam till att Volvo skulle tillverka två separata drivlinor. Produktionskostnaderna skulle dra i höjden långt mer än man kan få tillbaka på merpriset på taxipaketet. Det hänvisas inte till någon källa heller.
andreas_lofgren skrev:Oerhört tveksam till att Volvo skulle tillverka två separata drivlinor. Produktionskostnaderna skulle dra i höjden långt mer än man kan få tillbaka på merpriset på taxipaketet. Det hänvisas inte till någon källa heller.
Ja, det låter helt osannolikt, inte bara faller det på produktionsproblematiken och prisbilden. Är det något en Taxi vill ha så är det låga rep kostnader och låga bränslekostnader (de båda är ju Haldex Gen5 bättre på). Bra terrängegenskaper kommer absolut långt ner i listan, även om det naturligtvis finns några få undantag i de norra djupa skogarna i sverige.

/Martin
MartinS skrev: Är det något en Taxi vill ha så är det låga rep kostnader och låga bränslekostnader (de båda är ju Haldex Gen5 bättre på). Bra terrängegenskaper kommer absolut långt ner i listan, även om det naturligtvis finns några få undantag i de norra djupa skogarna i sverige.
/Martin
Känner det inte som att Gen 5 är snålare efter ett halvårs körande, snarare tvärs om, Gen 4 var ju så snabb att den bara behövde koppas in precis när den behövdes, övrig tid var den ju helt urkopllad, det gav mycket mindre slitage och förbrukning än Gen5:s sega uppträdande.

Sen är det inte terrängegenskaperna på Gen 5 jag klagar på, Det är när man tex kör stan och startar vid ett rödljus och det är halt, då slirar det ju en stund innan Gen 5 vaknar. Det är väl knappas något som uppskattas av taxi. Eller när man ska svänga ut på en större väg och det bara står och tuggar fram istället för att driva på bak. Det uppskattas intg heller av Taxi i Stockholm skulle jag tro.

Nu är det dags för mig att gå ut och kratta igen hålorna på min utfart på stora vägen igen, det behövdes aldrig med Gen 4 :shock:

Gen5s enda fördelar är att den är enklare och billigare.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 130

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]