Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
Som sagt, han har insett att han måste ta e-kort, då borde alla bilar i tråden kunna dra hans husvagn, även Allroad. :-)-)

Värre är det om man måste dra över 2 ton då blir valet mer begränsat. En Touareg kanske, den får dra 3,5 ton och är rätt billig som beggad just nu. Men då hamnar man rätt i smäll-feta suv-land! :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
av dali
VolvoB20 skrev: Som jag skrev ovan, dessa bilar har jag hittat som drar 2000 kg och inte är absurt dyra eller är Pickisar.
XC70 = 2100,
Q5 = 2000,
Tiguan = 2500,
PassatV6 = 2200
XC60 = 2000 (aut)
Du kan lägga till:

Subaru Legacy 3.0R aut/man, 2000 kg
Subaru Outback 3.0R aut, 2000 kg
Subaru Forester 2.0X man, 2000 kg
Subaru Forester 2.0D man, 2000 kg

http://subaru.se/legacy_station_spec.aspx
http://subaru.se/outback_specifikationer.aspx
http://subaru.se/forester_specifikationer.aspx

Tyvärr får inte boxerdieseln dra mer än 1700 kg i Legacy/Outback.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Tomas L skrev: Försök hitta en fyrhjulsdriven bil som kan dra 1370 kg med e-kort, det är nästan bara Subaru som klarar det.
Jo, B-kort menade jag förstås...
Användarvisningsbild
av bjornw
Tomas L skrev:XC60 håller på att prisa ut sig, >380 tkr exkl utrustning innebär ett slutpris på >420 tkr med en måttligt utrustad bil.
Har fått bekräftat idag att XC60 2.4D AWD kommer finnas kvar (med 175 hästarn alltså) och bara få en "marginell prisjustering". Eftersom det är kännt att XC60 FWD kommer kosta 337 kkr är det troligt att tillägget för AWD fortsatt är 20 kkr vilket borde ge ett pris på 357 för 2.4D AWD. Har inte fått fram några förbrukningssiffror eller dragvikter. Spekulativt borde 2.4D ligga runt 0.66 i blandad förbrukning.

Har också fått veta att eLSD är på väg, förmodligen som tillval. De kunde dock inte säga om det kom till MY10 eller inte. XC60 håller på att växa fram till en väldigt komplett bil. Nu är det snart bara GTDi motorerna vi väntar på. För er som inte vet vad eLSD är kolla in http://www.haldex-xwd.com/.
av Amli
bjornw skrev: Har också fått veta att eLSD är på väg, förmodligen som tillval. De kunde dock inte säga om det kom till MY10 eller inte. XC60 håller på att växa fram till en väldigt komplett bil. Nu är det snart bara GTDi motorerna vi väntar på. För er som inte vet vad eLSD är kolla in http://www.haldex-xwd.com/.
Det låter ju riktigt bra!! Dom kan ju inte sluta hylla det i div. motortidningar i Saabs XWD modeller med det tillvalet ikryssat. Var det endast till XC60 tro, eller till alla Volvos AWD modeller?
Användarvisningsbild
av halmstaden
Låter bra att 2.4D finns med AWD. eLSD låter intressant! Hos Saab är tillägget modesta 4.900 kr, återstår att se hur det blir hos Volvo.
av para
bjornw skrev:
Tomas L skrev: XC60 håller på att växa fram till en väldigt komplett bil. Nu är det snart bara GTDi motorerna vi väntar på. För er som inte vet vad eLSD är kolla in http://www.haldex-xwd.com/.

Komplett blir den när powershiften introduceras, bättre att vänta lite...
Användarvisningsbild
av bjornw
para skrev:Komplett blir den när powershiften introduceras, bättre att vänta lite...
Om man inte vill ha automat överhuvudtaget behöver man inte vänta på den (också). Men visst, dagens geartronic har förbättringspunkter så gillar man automat kan det vara en faktor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
halmstaden skrev:
Tomas L skrev: Försök hitta en fyrhjulsdriven bil som kan dra 1370 kg med e-kort, det är nästan bara Subaru som klarar det. Om du måste kunna dra 2 ton så kan du glömma XC60 och V70 II D5 AWD, av de bilar som nämnts i tråden så är det är det bara Q5 och XC70 som klarar 2 ton.

XC60 aut drar ju 2000kg?? V70 II D5 aut också??

Är det jag som är trög, men vilken bil av dessa drar inte 1370 kg med BE? Förstår inte...
Ingen av dem klarar det med B-kort. Med manuell låda så drar de 1800 kg.
bilgalen skrev:
Tomas L skrev:Försök hitta en fyrhjulsdriven bil som kan dra 1370 kg med e-kort, det är nästan bara Subaru som klarar det.
Antar att du menar med B-kort.

I så fall så funkar även Audi A4/A3 quattro. Tex A4 Avant quattro som får dra 1430kg med endast B-kort.

Vi vill ha oljebrännare och A4 Avant 2.0 TDi har en tjänstevikt på 1750 kg och maxlast på 400 kg, totalt 2150 kg vilket är 20 kg för mycket för att få dra 1370 kg. [Börjar undra om vagnen kanske vägde 1470 kg?] Det står iofs "2105 kg" i Audis material, men det kan vara ett tryckfel, de skriver även följande:

Tjänstevikten sätts numera i fabrik individuellt för varje exemplar beroende på bilens utrustningsnivå. Angiven tjänstevikt resp. lastförmåga och fordonsskatt är uppskattade värden.

Antar att det gäller även för Volvo.
Bläddrade lite i bilfakta:

Behöver man dra tungt på vanligt C-kort verkar Honda Accord vara ett bra val, den drar knappt 1500 kg på vanligt C-kort.

Vill man dra tungt med CE-kort för en billig peng verkar Mondeo bra för det drar 2-ton för ett långt pris.

Vill man dra för låg månadspeng vad gäller tjänstebil är ju V70 FT grym med sitt låga förmånsvärde.

Inser att de val jag funderar på som Diesel-SUV eller Bensinracer båda två är totalt oekonomiska varianter, men vem bryr sig :D
av Vålvå
Jag antar att du menar B och BE-kort,C är tung lastbil CE är tung lastbil med dito släp.

Det är ett faktum att köper man en stor bil och vill dra ett husvagn krävs BE-kort, det är bara att fixa ett.
Jag var själv tvungen att ta mitt BE när jag köpte min förra bil (XC90) kan dessutom vara bra att uppdatera teorikunskaperna för det praktiska är man ju
expert på :wink:
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 63

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710