Tomas L skrev:halmstaden skrev:Tomas L skrev:
Försök hitta en fyrhjulsdriven bil som kan dra 1370 kg med e-kort, det är nästan bara Subaru som klarar det. Om du måste kunna dra 2 ton så kan du glömma XC60 och V70 II D5 AWD, av de bilar som nämnts i tråden så är det är det bara Q5 och XC70 som klarar 2 ton.
XC60 aut drar ju 2000kg?? V70 II D5 aut också??
Är det jag som är trög, men vilken bil av dessa drar inte 1370 kg med BE? Förstår inte...
Ingen av dem klarar det med B-kort. Med manuell låda så drar de 1800 kg.
bilgalen skrev:Tomas L skrev:Försök hitta en fyrhjulsdriven bil som kan dra 1370 kg med e-kort, det är nästan bara Subaru som klarar det.
Antar att du menar med B-kort.
I så fall så funkar även Audi A4/A3 quattro. Tex A4 Avant quattro som får dra 1430kg med endast B-kort.
Vi vill ha oljebrännare och A4 Avant 2.0 TDi har en tjänstevikt på 1750 kg och maxlast på 400 kg, totalt 2150 kg vilket är 20 kg för mycket för att få dra 1370 kg. [Börjar undra om vagnen kanske vägde 1470 kg?] Det står iofs "2105 kg" i Audis material, men det kan vara ett tryckfel, de skriver även följande:
Tjänstevikten sätts numera i fabrik individuellt för varje exemplar beroende på bilens utrustningsnivå. Angiven tjänstevikt resp. lastförmåga och fordonsskatt är uppskattade värden.
Antar att det gäller även för Volvo.
Bläddrade lite i bilfakta:
Behöver man dra tungt på vanligt C-kort verkar Honda Accord vara ett bra val, den drar knappt 1500 kg på vanligt C-kort.
Vill man dra tungt med CE-kort för en billig peng verkar Mondeo bra för det drar 2-ton för ett långt pris.
Vill man dra för låg månadspeng vad gäller tjänstebil är ju V70 FT grym med sitt låga förmånsvärde.
Inser att de val jag funderar på som Diesel-SUV eller Bensinracer båda två är totalt oekonomiska varianter, men vem bryr sig :D
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.