Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Q5an jag körde med bensinaren drog ju mindre än XC70an med D5a :-O) . Passaten drar nog ännu mindre....
Pratar du fortfarande om 3.2:an här? I så fall, inte en chans att den drar mindre.
Jag lånade ju en XC70II D5 Aut 185 hk några dagar och det slutade på 1.15 l/mil

Q5an var en 211 hk 2.0 TFSI aut och det slutade på 1.05 l/m

Men visst med manuella lådor går nog D5an snålare än audibensinaren ...
Det är nog möljigt. Men jag syftade främst på att du tror att en Passat 3.2 drar mindre än dessa två. Det gör den inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev: Men som jag skrivit tidigare så hade vi bytt bil redan förra våren om det inte hade strandat på dragvikten och kollegans tunga husvagn.
A4 allroad med 2.0 Tdi lär inte ha någon lysande dragvikt för din kollegas tunga husvagn.
Han ska ta E-kort, annars har han inte så många bilar att välja på, typ Subaru Legacy.
Det var ju det jag menade, det är ju rätt tråkigt om man tar E-kort och sedan köper en A4 allroad som kanske inte har någon bra dragvikt.

Inte ens de stora A6-Allroad med stora diselar drar ju ens 2000. Vad kommer då en liten A4 allroad med liten 2-liters TDI får dra? Inte mycket ?:-/
av bilgalen
VolvoB20 skrev:Det var ju det jag menade, det är ju rätt tråkigt om man tar E-kort och sedan köper en A4 allroad som kanske inte har någon bra dragvikt.

Inte ens de stora A6-Allroad med stora diselar drar ju ens 2000. Vad kommer då en liten A4 allroad med liten 2-liters TDI får dra? Inte mycket ?:-/
Fast vi konstaterade väl i en annan tråd att just Volvo XC60 var ganska "klen" när det gällde dragvikt, 1800kg? Att jämföra med tex Vw Tiguan med rätt motor som fick dra 2500kg. Då borde ju även Q5 få dra däromkring kan man ju tycka?

Edit: Så var visst inte fallet, 2000kg får en Q5 dra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:Det var ju det jag menade, det är ju rätt tråkigt om man tar E-kort och sedan köper en A4 allroad som kanske inte har någon bra dragvikt.

Fast vi konstaterade väl i en annan tråd att just Volvo XC60 var ganska "klen" när det gällde dragvikt, 1800kg? Att jämföra med tex Vw Tiguan med rätt motor som fick dra 2500kg. Då borde ju även Q5 få dra däromkring kan man ju tycka?

Edit: Så var visst inte fallet, 2000kg får en Q5 dra.
XC70 = 2100,
Q5 = 2000,
Tiguan = 2500,
PassatV6 = 2200
XC60 = 2000 (aut), varför i hela friden drar den bara 1600-1800 med manuell??

Vanliga A4 ligger ju bara på 1300-1600 om man inte fläskar på med biffigaste motorn för en halv mille. Undrar om inte A4 allroad är lika kass att dra.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Det var ju det jag menade, det är ju rätt tråkigt om man tar E-kort och sedan köper en A4 allroad som kanske inte har någon bra dragvikt.

Om man kollar på A4 Avant 2.0 TDI Quattro så får den dra 1600 kg, jag tror att kollegans husvagn väger 1370 kg, så det finns lite marginal. Tror inte att A4 Allroad 2.0 TDI Quattro hamnar under 1370 så han klarar sig.
av Lövet
VolvoB20 skrev: Undrar om inte A4 allroad är lika kass att dra.
Antagligen med tanke på att drivlinan kommer att vara samma.

Men vad i hela friden är det ni släpar runt på hela tiden? Är ni snälla och lämnar ut era regnummer för jag vill verkligen inte riskera att köpa era bilar begagnade om ni åkt runt med tvåtonssläp hela tiden. :wink:
av Vålvå
Ett 2 tons släp kan betyda vad som helst.2 ton totalvikt,tjänstevikt eller bruttovikt?
Snakar vi totalvikt på 2 ton kan det exempelvis vara ett släpvagn med tomvikt på 700kg som sällan lastas maximalt,men för SUV köparen blir det BE-kort som gäller.

Man får en rätt najs uppgraderad A6:a 2,8 fsi för runt 400,riktigt snygg!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vålvå skrev:Ett 2 tons släp kan betyda vad som helst.2 ton totalvikt,tjänstevikt eller bruttovikt?
Snakar vi totalvikt på 2 ton kan det exempelvis vara ett släpvagn med tomvikt på 700kg som sällan lastas maximalt,men för SUV köparen blir det BE-kort som gäller.

Man får en rätt najs uppgraderad A6:a 2,8 fsi för runt 400,riktigt snygg!
Tomas L skrev ju om "tunga släp" det var det jag tänkte på, Visst är det så. Har alla släp invägda på 2000 kg.

-Ett hästsläp väger 800 kg och varje häst 650-700 kg det blir drygt 2000.
-Båten med V8 väger 1800 kg och sådna kommer vagnen till...
-Ska man dra en bil på bilsläp så väger ju nästan alla bilar 1500 kg så kommer vagnen till och det når 2000 kg.
-Husvagnar väger ju en del när man har fått i semesterpackning för en familj.

1370 kg är ju flugvikt, inte mycket man kan lasta i där, och inte blir det mycket till husvagn när man dragit bort packningen vikt. Men de flesta reggar ju en idiot-låg vikt på sina släp och överlastar istället och slipper olovligt körning och tar böter för överlast istället.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Tomas L skrev ju om "tunga släp" det var det jag tänkte på, Visst är det så. Har alla släp invägda på 2000 kg.

-Ska man dra en bil på bilsläp så väger ju nästan alla bilar 1500 kg så kommer vagnen till och det når 2000 kg.

1370 kg är ju flugvikt, inte mycket man kan lasta i där, och inte blir det mycket till husvagn när man dragit bort packningen vikt. Men de flesta reggar ju en idiot-låg vikt på sina släp och överlastar istället och slipper olovligt körning och tar böter för överlast istället.
Försök hitta en fyrhjulsdriven bil som kan dra 1370 kg med e-kort, det är nästan bara Subaru som klarar det. Om du måste kunna dra 2 ton så kan du glömma XC60 och V70 II D5 AWD, av de bilar som nämnts i tråden så är det är det bara Q5 och XC70 som klarar 2 ton. Men inte ett kilo över då kan du få problem med försäkringen om det händer något. Passat V6 4motion DSG får dra 2,2 ton men då kan du glömma att köra billigt, räkna med upp mot ett par liter per mil om du kopplar på 2 ton släp...
Användarvisningsbild
av Thho
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev: Tomas L skrev ju om "tunga släp" det var det jag tänkte på, Visst är det så. Har alla släp invägda på 2000 kg.

Försök hitta en fyrhjulsdriven bil som kan dra 1370 kg med e-kort, det är nästan bara Subaru som klarar det. Om du måste kunna dra 2 ton så kan du glömma XC60 och V70 II D5 AWD, av de bilar som nämnts i tråden så är det är det bara Q5 och XC70 som klarar 2 ton. Men inte ett kilo över då kan du få problem med försäkringen om det händer något. Passat V6 4motion DSG får dra 2,2 ton men då kan du glömma att köra billigt, räkna med upp mot ett par liter per mil om du kopplar på 2 ton släp...
Min V70 II D5 AWD Aut får dra 2 ton om jag inte missminner mig. Med *B*** får man dock endast dra runt 1100 kg.
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 63

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption