Hej!
Tänkte skryta lite om bränsleekonomin i min XC90 5-sits 163hk D5 2005 med manuell 6-växlad låda.
Vi åker väl mest landsvägskörning eftersom resten av Sverige ligger lite ocentralt jämfört med Älvdalen där vi bor.
Förra årets bilsemester till sydvästra England (Cornwall) med väldigt mycket motorvägskörning genom Europa och en hel del körning på vänstra sidan i England resulterade i 586 mil och ca 375 liter diesel = 0,64 liter per mil.
Lite tråkigt är att färddatorns förbrukning visar konstanta glädjesiffror, så att man får lägga på ca 0,07 liter per mil för att hamna på den verkliga förbrukning som sedan visar sig vid tankning och koll mot miniräknaren.
En färd i vintras med dubbdäck Älvdalen-Sollentuna-Älvdalen medförde en förbrukning på 0,61 liter per mil, men då var det extremt besvärligt vägföre, med snitthastigheter på ca 85-90 km/h, eftersom inte alla medtrafikanter har friska dubbdäck, 4-hjulsdrift med Haldex och manuell låda samt antisladd.
Jag tycker att det är otroligt att en så bekväm, stor och tung bil med 4-hjulsdrift inte drar mer bränsle, för övrigt anser jag inte att Kartago bör förstöras, jag anser att den här bilen är den bästa jag någonsin ägt och/eller kört!
Hoppas att den inte rasar ihop i morgon bitti nu när jag skrytit så ohämmat

-) !
Krama varandra i trafiken!