Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

davyjones skrev:Börjar undra om Amli jobbar för Volvo eller en Pr-byrå.
:lol: Allt är svart eller vitt?
Lustigt att när jag i vanliga fall i ärlighetens namn på detta forum brukar såga Volvo är man en skurk. Nu är det även likaså när man försvarar dem. Dumt att gå mot strömmen... :wink:
Och nej, jag varken arbetar på Volvo eller en Pr-byrå.
Om 1,5 till 2 månader till så har vi nog fått våran första snö (men det är ju inte säkert den stannar för vintern) så då ska man fara och testa AWD:n hur den är i (nästan) vinterföre. Det lär vara en Automat till 99.99% dom har för demo körning. Ska försöka fara testa en Gen4 samma dag så man får känna om man märker någon större skillnad.

Mvh
Per
philipsguy skrev:Det som händer i 2.35 in i denna gamla demofilm för XC60 där tre hjul snurrar på rullvalsar men ändå tar sig fram ("just give more power") är alltså inte längre möjligt med Haldex generation 5?
Visst är det möjligt, vi pratar olika saker här....

BådeGen 4 och Gen 5 kan låsa ihop axlarna och skicka kraft till bakaxeln.

Det jag har klagat på är att Gen 5 är betydligt slöare. Om man står på grus tex så sker detta omedelbums med Gen 4 men med Gen 5 tar det en halv sekund innan det sker, då hinner bilen spinna en grop i marken innan bak går in.

I "reklamfilmerna" så kör man ju på asfalt/betong/kullagrade rullar, då spelar det ju ingen roll om det slirar ett tag för du kan ju knappast gräva ned dig i dessa underlag pga att det slirar lite i starten.

I "reklamfilmerna" köra man ju i promenad-fart också, då gör ju den där halva sekundens slirande knappast att det känns ostabilt, så som det kan upplevas om det slirar en halv sek när man ligger i motorvägsfart.
Jag var ute och jämförde fyrhjulsdrivna skåpbilar för några vintrar sen. Fyrhjulsdrift var ett av kraven så den skulle givetvis testas grundligt. Hittade en perfekt oplogad parkering också. :lol:

VW Transporter med Haldex tog sig förvisso fram, men jag upplevde också att det hann börja spinna och sen knakade det och brakade i alla hörn på bilen när elektriska "diffbromsen" försökte få ordning på hjulspinnet. Toyota Hiace med permanent fyrhjulsdrift och limited slip i mitt- och bakdiff bara åt sig fram på ett helt annat vis.

Sen kan jag säga att det är kul att lämna tillbaks bilar efter provkörningen när det är fullt med snö i fälgar, kofångare och hjulhus :lol:
En kompis transporter av årsmodell 11 med haldex är märkbart slöare på att skicka drivning till bakhjulen jämfört med min xc med gen4. Det är säkert gen4 på transportern också men det säger lite om att det hänger på så mycket mer än att det är haldex, det är ju upp till varje tillverkare att anpassa det till sina krav och önskemål.

/Martin
MartinS skrev:Det är säkert gen4 på transportern också men det säger lite om att det hänger på så mycket mer än att det är haldex, det är ju upp till varje tillverkare att anpassa det till sina krav och önskemål.

/Martin
Precis, det är ju inte bara haldex som har sina fingrar i gröten. Men undrar om det ens är gen4 på transportern, den är ju snart tio år gammal?
Perc skrev:
MartinS skrev:Det är säkert gen4 på transportern också men det säger lite om att det hänger på så mycket mer än att det är haldex, det är ju upp till varje tillverkare att anpassa det till sina krav och önskemål.

/Martin
Precis, det är ju inte bara haldex som har sina fingrar i gröten. Men undrar om det ens är gen4 på transportern, den är ju snart tio år gammal?
de är ju xc70in med
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 130
Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]