Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Tomas L, vill inte vara dryg men ärligt talat. Det kommer ju nya modeller hela tiden. Om du hela tiden kollar på framtida bilar kommer du få dras med Marveriken för alltid ;-// Och det är väl självklart att priserna går upp med tiden? Om du ändå vet att du ska köpa en ny bil, vad väntar du på? SÅ stor skillnad är det inte. Allt lär vara bättre än Forden i alla fall.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Amli skrev:Tomas L, vill inte vara dryg men ärligt talat. Det kommer ju nya modeller hela tiden. Om du hela tiden kollar på framtida bilar kommer du få dras med Marveriken för alltid ;-// Och det är väl självklart att priserna går upp med tiden? Om du ändå vet att du ska köpa en ny bil, vad väntar du på? SÅ stor skillnad är det inte. Allt lär vara bättre än Forden i alla fall.
Vi känner ingen som helst stress när det gäller att byta bil, varför ska vi göra det? ?:-/ Mavericken kan inte sjunka så mycket mer, bara att sätta en namnteckning på ett kontrakt för en ny bil kommer att vara mycket dyrare.

Under hösten kom Q5 och A4 Allroad blev officiellt bekräftad och hade det inte varit för att Volvo hade kommit med en ny motor så hade vi nog valt bort Volvo. Det handlar faktiskt inte om att ständigt vänta in vad som presenteras på nästa bilmässa. Som jag skrivit tidigare så hade vi bytt bil redan förra våren om det inte hade strandat på dragvikten och kollegans tunga husvagn.

Sedan har naturligtvis det ekonomiska läget påverkat oss även om vi är i en bransch som är relativt opåverkad. Vi bestämde att vi skulle avvakta till i mars för att vänta in försäljningssiffror [not: våra, ej Volvos!] och att det gick att beställa de bilar vi var intresserade av, d v s XC60/XC70 med nya motorn och Q5/A4 Allroad. [Allroad hade vi faktiskt avskrivit eftersom vi trodde att den skulle komma tidigast till hösten/jul, men nu verkar leveranserna komma igång redan till i sommar]

Och visst finns det skillnader, det skiljer 40-50 tkr och nästan 1000 kr/månad i förmånsvärde mellan en A4 Allroad och XC60. Lägg till det lägre skatt, lägre leasing, bättre andrahandsvärde och lägre bränsleförbrukning. Det finns även fördelar med att välja en XC60 som t ex bättre komfort och utrymmen, men inte till vilket pris som helst.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
av Linqid
VolvoB20 skrev:Fasiken, provkörde en Passat 4-motion mot Q5an också härmodagen och vilken skilland det var mot Q5a, massor med bagageutrymme, väghållning som var 100 ggr bättre än Q5an, hastigheter där det börjar svaja betänkligt uppe i Q5an var helt omärkbara i Passaten, ljudnivån var heller ingen skillnad. Och kryssade i tillbehörslistan och jämförde.
När morsan skulle välja ny tjänstebil provkörde vi bl a Passat TDI 170 som då såldes med nåt GT/Premium-paket. I detta ingick 18"-fälgar och maken till bullrig bil får man leta efter! Och då är ingen utav oss direkt känsliga för det då radion brukar spelas högt.

Om Q5 är lika bullrig som Passat med 18" börjar man ju undra.. :P
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Linqid skrev:
VolvoB20 skrev:Fasiken, provkörde en Passat 4-motion mot Q5an också härmodagen och vilken skilland det var mot Q5a, massor med bagageutrymme, väghållning som var 100 ggr bättre än Q5an, hastigheter där det börjar svaja betänkligt uppe i Q5an var helt omärkbara i Passaten, ljudnivån var heller ingen skillnad. Och kryssade i tillbehörslistan och jämförde.
När morsan skulle välja ny tjänstebil provkörde vi bl a Passat TDI 170 som då såldes med nåt GT/Premium-paket. I detta ingick 18"-fälgar och maken till bullrig bil får man leta efter! Och då är ingen utav oss direkt känsliga för det då radion brukar spelas högt.

Om Q5 är lika bullrig som Passat med 18" börjar man ju undra.. :P
Satt 19-tumare på Q5an jag körde och det kan jag garantera bullrade satan i gatan från hjulen. Visst kan man ju köra med original 17 tummare med ballonghjul men då lär ju färden bli ännu mera rangligt där uppe.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev: Men som jag skrivit tidigare så hade vi bytt bil redan förra våren om det inte hade strandat på dragvikten och kollegans tunga husvagn.
A4 allroad med 2.0 Tdi lär inte ha någon lysande dragvikt för din kollegas tunga husvagn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev: Nackdelen med Passat är väl att det är väl en utgående modell(?) och du lär få en mindre chock när du ska tanka bilen, förbrukning kommer väl att öka med 70-100% jämfört med din nuvarande bil..
Q5an jag körde med bensinaren drog ju mindre än XC70an med D5a :-O) . Passaten drar nog ännu mindre....

uUgående modell spelar mig ingen roll alls, tvärt om, bilen blir ju extremt prisvärd med lågt pris på både modellen och utrustningen. Om nu ekonomin är viktig.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev: Men som jag skrivit tidigare så hade vi bytt bil redan förra våren om det inte hade strandat på dragvikten och kollegans tunga husvagn.
A4 allroad med 2.0 Tdi lär inte ha någon lysande dragvikt för din kollegas tunga husvagn.
Han ska ta E-kort, annars har han inte så många bilar att välja på, typ Subaru Legacy.
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev: Nackdelen med Passat är väl att det är väl en utgående modell(?) och du lär få en mindre chock när du ska tanka bilen, förbrukning kommer väl att öka med 70-100% jämfört med din nuvarande bil..
Q5an jag körde med bensinaren drog ju mindre än XC70an med D5a :-O) . Passaten drar nog ännu mindre....

uUgående modell spelar mig ingen roll alls, tvärt om, bilen blir ju extremt prisvärd med lågt pris på både modellen och utrustningen. Om nu ekonomin är viktig.
Passat V6 4motion DSG har en blandad förbrukning på 1,0 l/mil och drar 1,41 l/mil stadskörning. Jag tror inte att "ekonomi" är någon hög prioritet om man köper bensin-V6:a med fyrhjulsdrift. Jag kör ju en sådan idag... :roll: Koppla sedan på hästfinkan (?) så får du planera körningen efter var det finns tankställen.

Det är inte så konstigt att de lockar med fantastiskt bra priser på utrustning, de är nog svårsålda ändå.
av Amli
VolvoB20 skrev: Q5an jag körde med bensinaren drog ju mindre än XC70an med D5a :-O) . Passaten drar nog ännu mindre....
Pratar du fortfarande om 3.2:an här? I så fall, inte en chans att den drar mindre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Q5an jag körde med bensinaren drog ju mindre än XC70an med D5a :-O) . Passaten drar nog ännu mindre....
Pratar du fortfarande om 3.2:an här? I så fall, inte en chans att den drar mindre.
Jag lånade ju en XC70II D5 Aut 185 hk några dagar och det slutade på 1.15 l/mil

Q5an var en 211 hk 2.0 TFSI aut och det slutade på 1.05 l/m

Men visst med manuella lådor går nog D5an snålare än audibensinaren ...
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Satt 19-tumare på Q5an jag körde och det kan jag garantera bullrade satan i gatan från hjulen. Visst kan man ju köra med original 17 tummare med ballonghjul men då lär ju färden bli ännu mera rangligt där uppe.
Hmm, "där uppe" är relativt. Q5 är ganska låg, t o m för att vara "crossover". 165 cm hög om jag inte minns fel. XC60 är 170, XC70 är 160, V70 155 , A4 Allroad 150 och A4 Avant 143. Vill du ha väghållning och sitta lågt ska du titta på Audi. [Not: inte för att höjden är det enda som påverkar väghållningen!]
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 63

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption