Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GreenTurtle
RRRRR skrev:Vill bara meddela att det finns en ny mjukvara till 08-bilarna med automatlåda.
minskar bränsleförbrukningen + - 8% A-lådan växlar annorlunda till det positivare. finns ju dock en massa saker som spelar roll däcktryck last ja ni förstår säkert själva.
Har du något versionsnummer på denna nya versionen?
Finns det även en ny uppdatering till motorn?
Tack!
Användarvisningsbild
av EjS
Ny XC60 D5 aut. på 40 mil, dvs. första tankning. Tillsvidare 9,5 L/100 km vid pendling över öresundsbron och stadskörning i Köpenhamn.

Inte imponerande men egentligen som förväntad.
av Vit_XC70
GreenTurtle skrev:
RRRRR skrev:Vill bara meddela att det finns en ny mjukvara till 08-bilarna med automatlåda.
minskar bränsleförbrukningen + - 8% A-lådan växlar annorlunda till det positivare. finns ju dock en massa saker som spelar roll däcktryck last ja ni förstår säkert själva.
Har du något versionsnummer på denna nya versionen?
Finns det även en ny uppdatering till motorn?
Tack!
På min XC70 II D5 aut gick förbrukningen upp efter att de uppgraderat växellådan. Det positiva är att den går bättre och behgligare än tidigare. Det är lägre växlingspunkter upp till treans växel men den varvar fortfarande minst 2600 innan den lägger i 4:an respektive 5:an. Den lägger också i 6:an sent om än inte lika sent som 4:an och 5:an. Man förväntar sig ju att den ska växla upp till 6:an så snart man slutar accelerera på motorvägen men den ligger gärna kvar ett tag på 5:an innan den växlar upp även om hastigheten är över 90.

Nej, det finns ingen uppgradering till motorn på AWD, i alla fall inte än, utan det finns bara till framhjulsdrivna D5.
av perhall
andreas_lofgren skrev:
perhall skrev:Snälla alla med F- och FT-bilar, kan ni inte skriva om ni kör på bensin eller etanol?

Det framgår kanske av siffrorna men helt säker är jag inte alltid...
Naturligtvis kör väl alla etanolbilsägare på etanol! För det var väl för "miljöns" skull ni köpte bilen, eller? :-(O)
Självklart:) men det är lite synd om de 10-15 procent som tankar etanol oavsett vad det kostar, jag känner en sån men det är väl ingen som tror honom:)
av perhall
kez_style skrev:
Gäller det enast fram till 08or? Inte 09or?
Du kanske redan har den nya mjukvaran för motorn? Du beskrev din förbrukning i någon tråd och den verkar ligga klart under vad min bil drog före service (0,95 i 110, 1,1 i 130). S80 drar iofs mindre än V70 men ändå
av Speedlink
v70II 2,5 ft 09a manuell. 220 körda mil på bensin
Blandad "vardagskörning" mest stad och en del 70/90/100 drar den 0,96
Landsväg/motorväg: Åkte en tripp på 41 mil i helgen. 5pers i bilen, snittade 0,76 enligt färdator
av Jazziton
Hej alla! Har lite frågor angående färdatorn - ville inte skapa en ny tråd i onödan.... Har en V70 II 2,4 D Manuel

Jag vill att färddatorn skall visa aktuell förbrukning hela tiden, även efter att jag har slått ifrån bilen och startar den nästa gång. Har för mig att detta blev nämnt i en annan tråd tidigare, där detta blev löst genom en program updatering. Har nyligen haft bilen på service och i förbindelse med det frågat om detta och om det fanns någon program updatering, svaret var att det kände de inte till..... Då jag fick en V50 som lånebil, var denna färddatorn "låst" på aktuell förbrukning och visade den senaste användna funktionen. På denna frågan sa mekanikern bara: det är ju inte samma bil....

Så kan någon berätta hur er färddator fungerar o bekräfta om det finns eller inte finns en program updatering för att ändra färddatorns funktion.

-----------------------
Då vi ändå är inne i förbrukningen....

.... så har jag legat rätt så stabilt på 0,78 en längere period (verklig uppmätt, en smula högre...), har svårt att komma ner under denna nivå, provat "eco" driving, men föga hjälpt. Kvittar om jag kör på odubbade 16" vinter hjul eller 17" sommar. Pendlar 12 mil om dagen 95% landsväg/motorväg, är klar över att verklig förbrukning är högre än dom fabriksangivna, men ändå besviken, då jag kör en manuel o inte en automatare. :evil:
av Ottoman
Jazziton skrev: Så kan någon berätta hur er färddator fungerar o bekräfta om det finns eller inte finns en program updatering för att ändra färddatorns funktion.:
Jag har en 2,4D manuell 2008. Hade bilen inne på service förra veckan och bad om en uppdatering till färddatorn vilket de snällt gjorde och nu så fungerar färddatorn, alltså den kommer ihåg senaste inställningen och man slipper vrida igång den som på den V50 du hade. Så svaret på din fråga är ja.

Jag fick även motorstyrningen uppgraderad som skall göra motorn snålare men kan enligt Volvo ge en lite ryckigare gång, nu efter cirka 15mil kan jag bara påstå att jag inte märker någon skillnad, inte mätt förbrukningen heller. Men det skall finnas en uppdatering så be om den.

Jag har haft bilen inne på två olika ställen, Bilia Nordstan har hela tiden sagt att det inte finns uppdateringar medan Bilia Sisjön har sagt att det funnits för färddatorn en längre tid och att motoruppgraderingen kommit nu efter jul. Verkar vara ganska individuellt vem man pratar med.
av mabraham
Ottoman skrev:Jag har haft bilen inne på två olika ställen, Bilia Nordstan har hela tiden sagt att det inte finns uppdateringar medan Bilia Sisjön har sagt att det funnits för färddatorn en längre tid och att motoruppgraderingen kommit nu efter jul. Verkar vara ganska individuellt vem man pratar med.
...och då hade jag ALDRIG mer lämnat bilen till Bilia i Nordstan. Sanslöst kass service...
Användarvisningsbild
av Appel
Alla trådar verkar handla om bränsleförbrukning nu, det är nästan så man börjar tröttna på att gå in i en tråd som verkar intressant bara för att hitta att någon får till något om centilitrar hit och centilitrar dit... Personligen kan jag tycka att centiliterjakt kan vara intressant om man köper Toyota Prius eller liknande, men Volvo-bilar som kostar allt från 200 000 (om dom är billiga), men kanske vanligare från ca 350 000 och uppåt köper man kanske inte i första hand för att köpa en bränslesnål bil. Om sedan några tyska premium-märken kan göra bättre och bränslesnålare motorer så är det bara att gratulera och för hugade spekulanter att köpa dessa bilar istället för dom fruktansvärda spisarna som Volvo producerar.

Självklart är det intressant med Volvos nya Drive-bilar, men som sagt, centilitrar hit och dit är i nästan varje tråd nu...

Jag håller koll någon månad till sedan parkerar jag nog mitt konto om trenden är ihållande.

Men för att skriva i tråden som handlar om bränsleförbrukning så bidrar jag med lite information samt en fråga!

Min bil drar mellan 1,65 till 1,75 i normal stadskörning. Det verkar inte som att att det skiljer nu när jag bytt till sommardäck. Vill jag så kan jag passera 1,8 utan att behöva anstänga mig. Jag har vid ett tillfälle lyckats komma ned i 1,39 vid lugn landsvägskörning. Min bil har bara gått ca 350 mil så jag gissar på att det kryper ned lite runt 1000-1500 mil, det har mina tidigare 5-cylindriga Volvo V50 gjort (1st 2,4i samt 1st T5).

Jag tankar endast Shell V-Power, jag har funderat på att tanka 95 oktan för att se om förbrukningen går upp och i så fall "äter upp" det lägre literpriset. Är det någon som har testat för att se om det blir någon skillnad?
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 56

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]