Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Lådan som jag har i S80in skulle kanske kunna yngla av sig lite! :wink: Har aldrig kört en bil innan med en så "förstående" automat. Underbart! :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Lådan som jag har i S80in skulle kanske kunna yngla av sig lite! :wink: Har aldrig kört en bil innan med en så "förstående" automat. Underbart! :D
Känns som det är just det som är själva problemet.

Verkar som man har lyft i bensinarens låda utan att ändra växlingspunkter, lock-up varv, och torque converterns stall-speed till dieselns helt annorludna karakterestik.
Användarvisningsbild
av Fraz
Lite bränsleförbruknings siffror.

Volvo V70 II 2.4D 2008 ca 2000mil

Göteborg - Sälen t/t en resa på 102mil som kördes på en tank.
Snitt förbrukning bilens dator 0,58. Värklig förbrukning 0,62

Bilen har i snitt dragit 0,75 - 0,85 på dom flesta tankar. Bilen rullar många korta sträckor på ca 2mil åt gången.

/Fraz
av Linqid
Efter fyra månader med sin nya V70 2.0F ligger förbrukningen på pappas bil på 1.0l/mil i medelförbrukning enligt färddatorn. De gånger han kontrolltankat har det blivit en marginell diff uppåt men inget nämnvärt. Färddatorn har med andra ord stämt ganska bra hittills.

Körningen består enbart av korta sträckor i Göteborg, mest inne i stan och dess omnejd, bilen har dubbfria däck. Har gått 250 mil sedan han fick den i början av december.
Användarvisningsbild
av kave
Jag har lagt in min bil på http://www.spritmonitor.de.
Förbrukningen ligger på 0,886L/mil under de 3100 milen jag kört bilen.
Oftast runt 140 på motorvägen, motorvärmaren används vid varje start under 5 grader.
Det vore roligt om fler la in sina bilar så vi kan jämföra.
av perhall
Snälla alla med F- och FT-bilar, kan ni inte skriva om ni kör på bensin eller etanol?

Det framgår kanske av siffrorna men helt säker är jag inte alltid...
av Lövet
perhall skrev:Snälla alla med F- och FT-bilar, kan ni inte skriva om ni kör på bensin eller etanol?

Det framgår kanske av siffrorna men helt säker är jag inte alltid...
Naturligtvis kör väl alla etanolbilsägare på etanol! För det var väl för "miljöns" skull ni köpte bilen, eller? :-(O)
av RRRRR
Vill bara meddela att det finns en ny mjukvara till 08-bilarna med automatlåda.
minskar bränsleförbrukningen + - 8% A-lådan växlar annorlunda till det positivare. finns ju dock en massa saker som spelar roll däcktryck last ja ni förstår säkert själva.
Användarvisningsbild
av kez_style
RRRRR skrev:Vill bara meddela att det finns en ny mjukvara till 08-bilarna med automatlåda.
minskar bränsleförbrukningen + - 8% A-lådan växlar annorlunda till det positivare. finns ju dock en massa saker som spelar roll däcktryck last ja ni förstår säkert själva.
Gäller det enast fram till 08or? Inte 09or?
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 56

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]