Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
XC90_Executive skrev:Jag står i valet och kvalet om det ska bli en D5 awd nu när jag ska byta, då jag förmodligen kommer behöva pendla rätt mycket. Har kört mest XC70 D5 awd under rätt lång tid nu och tänker att äh, det räcker, jag klarar mig med en mindre motor. Men nu när jag kör min egen T6 Polestar så är jag helt säker på att jag inte alls klarar mig med mindre motor. Visst man utnyttjar inte det alltid, men jag vet att om jag vill så finns det resurser och det är sååå jäkla härligt att köra aktivt med T6an. :mrgreen: Underbart ljud och draget i motorn är helt sjukt! :-)-) :twisted:
Håller helt med dig. Argumentet att man ska ha en rolig bil om man kör lite (T6) men en ekonomisk bil om man kör mycket (typ D2) faller ju på att man spenderar mer tid per dag/år i bilen om man pendlar... D5 är ju slö jämfört med T6 och har fulare ljud, låter mer etc. Så jag skulle också välja en T6 om jag hade råd. Ska nog snart byta bort min T4, den är snål och billig men tråkig...
PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Men D5 (gärna med Polestar) är ju inte ett alls tråkigt dieselval. Och kör man 3-4000 mil per år och skall köpa ny bil, så förstår jag att dieslarna är intressanta, även om bensin/etanol-femmorna och T6:an är kanontrevliga motorer.
av ansjo
Jag saknar min XC70 3,2...D4 är ganska trött när man kommer upp i fart och nu väntar jag bara på Polestar.
Farsan köpte en S80 T6 My09 bra mycket billigare än tex en D5, och mellanskillnaden får han många liter besin för :).
av jpennerb
Som vissa kör på dessa "nya" 2-1 vägar så är den extra effekten i bilen väldigt bra att ha till användning. Att ha en fullastad bil med takbox och göra en fartökning från 80-140 kräver att man har lite pulver under huven. Speciellt som många såsar för att köra om och på den tvåfiliga sträckan som ibland är 1,5km och där det kanske bara återstår 500m när man skall passera 4-5 bilar.

Så slutsatsen är att ju fler "snåldieslar"/"snålbensinare"(Finns dom?) det finns på vägarna ju mer effekt behöver man själv ha för att kunna öka farten när dom kliver åt sidan! :lol:
av boston00
jpennerb skrev:Som vissa kör på dessa "nya" 2-1 vägar så är den extra effekten i bilen väldigt bra att ha till användning. Att ha en fullastad bil med takbox och göra en fartökning från 80-140 kräver att man har lite pulver under huven. Speciellt som många såsar för att köra om och på den tvåfiliga sträckan som ibland är 1,5km och där det kanske bara återstår 500m när man skall passera 4-5 bilar.

Så slutsatsen är att ju fler "snåldieslar"/"snålbensinare"(Finns dom?) det finns på vägarna ju mer effekt behöver man själv ha för att kunna öka farten när dom kliver åt sidan! :lol:

Haha skönt resonemang, detta innebär att jag måste skaffa en Porsche eller någon annan bil med rejält med pulver. Jag gillar inte att ligga och slöa efter alla dessa 2.5 FT och T6 :)
av htchd2
ansjo skrev:Jag saknar min XC70 3,2...D4 är ganska trött när man kommer upp i fart och nu väntar jag bara på Polestar.
Farsan köpte en S80 T6 My09 bra mycket billigare än tex en D5, och mellanskillnaden får han många liter besin för :).
En t6:a kostar mer än än d5 i samma årsmodell vad man ser på blocket/handlare, alla t6 man ser är my08 var hitta han my09 nånstans hehe, vad fick han betala om man får fråga
av ansjo
Den fanns här i Varberg, gått 3200 och har det mesta utom sollucka. Jag vet inte om jag kommer ihåg rätt, men priset låg någonstans 210-220".
av jpennerb
boston00 skrev:
jpennerb skrev:Som vissa kör på dessa "nya" 2-1 vägar så är den extra effekten i bilen väldigt bra att ha till användning. Att ha en fullastad bil med takbox och göra en fartökning från 80-140 kräver att man har lite pulver under huven. Speciellt som många såsar för att köra om och på den tvåfiliga sträckan som ibland är 1,5km och där det kanske bara återstår 500m när man skall passera 4-5 bilar.

Haha skönt resonemang, detta innebär att jag måste skaffa en Porsche eller någon annan bil med rejält med pulver. Jag gillar inte att ligga och slöa efter alla dessa 2.5 FT och T6 :)
Exakt! :wink:

Tror att 95% av alla bilar på vägarna har sämre prestanda än dessa 2.5FT och T6. Det är väldigt sällan man ser en bil som har möjlighet att köra ifrån en, så länge vägen är rak. Men väldigt många har istället hälften av min förbrukning! :lol:
Användarvisningsbild
av MartinS
XC90_Executive skrev:Säg åt honom att ladda in Polestar i den också! 8)
Absolut, det gör mycket större skillnad än jag vågade hoppas på!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]