Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag byter för komforten. En ny XC70 som min kostar 1.3 M SEK i DK och då är det vansinnigt att diskutera en kostnad på 5000 SEK var 12000 mil. Min är importerad från Dortmund i Tyskland och kollat tidigare ägaren som åkte kökörning varje dag i Ruhr på autobahn.

Och jag kan säga att den lådan var sliten efter 10000 mil. Kosmetiken på bilen var perfekt och den var utan drag så den har INTE haft ett ovanligt hårt liv!

Den växlar bättre nu och även alla diffar är bytt med ny olja.
qsecofr skrev:Bytte precis på min v70 my11 som har gått 13'.
Ca 3000kr på auktoriserad verkstad. Den växlar absolut mjukare nu.
vem utförde jobbet?

När jag skulle göra 14.000mila serivce fråga jag upplands motor vad det skulle kosta att byta olja i lådan då sade hon att det inte skall bytas +
att det var inte bra att byta då om jag minns rätt sa att det kunde hamna smuts? i lådan
stämmer det? jag prata med någon i telefon tror inte hon var mekaniker :)
Jag lät volvo-verkstaden byta på min xc70 D5 2008, som snart gått 20000 mil.

Det kostade mig 3500kr och känns som en liten kostnad om lådan håller längre.

Jag var in och kollade på ett tag under bytet, kan säga att den oljan som kom ut var kolsvart...inte ens i närheten av någon klar röd olja.

Han som gjorde jobbet, sa att jag gjort rätt i att byta oljan...för den var inte tipp-topp.
SweRonin skrev:
vem utförde jobbet?

När jag skulle göra 14.000mila serivce fråga jag upplands motor vad det skulle kosta att byta olja i lådan då sade hon att det inte skall bytas +
att det var inte bra att byta då om jag minns rätt sa att det kunde hamna smuts? i lådan
Känns ju lite B om verkstaden inte tror sig om att kunna klara ett oljebyte... Personligen så tycker jag dessa rekommendationer om att inte byta olja verkar vara ett sätt att skapa sken av lågt underhållsbehov med en chansning på att normalägaren inte hinner köra sönder lådan -pga att oljan åldrats- innan bilen går ut på andra- tredje- fjärdehandsmarknaden och får en hop andra problem. Jag tror helt enkelt inte på evighetsolja.
SweRonin skrev:
vem utförde jobbet?

Det är riktigt att det inte finns något bytesintervall för privatpersoner. Men man kan ändå byta oljan om man vill, bilia ville ha 4700 har jag för mig. Jag vände mig till en auktoriserad verkstad utanför gbg efter att jag fick tips här på forumet, knappt 3000 inklusive lånebil landade det på.
Helt rätt att byta olja.

Så som TS skrev att direkt kontakten mellan motor och låda blev mycket bättre och mycket mindre slir. Så upplever jag min med. Samt minskad förbrukning.

Har nu byt flera gånger efter och lådan har bara blivit bättre och bättre, nu har jag kört 8700 mil sen jag köpte den och lådan känns i kanon skick jämför med när jag köpte den. Med ett bet i växlingarna som jag inte trodde var möjligt. Från början känndes den som en riktig sliromat. Behöver jag säga att oljan var kolsvart vid första bytet :-)

Till er som fått rådet att det är skadligt att byta oljan.
Min låda hade problem med att den ibland la i friläge. Vilket tyder på mycket smuts i lådan som troligen fastnar i solinoiden med växlingsproblem som följd.
(Sök på youtube så kan ni se videos på folk som rengör dom)
Jag kanske har fel men har fått för mig att det kan vara bra då att byta lite oljan i taget om man är osäker. Har gjort så på några med riktigt dålig olja i bland annat en som verkstan inte ville byta i för dom var rädda att den paja och dom har inte pajat. Men är betydligt struligare än att spola lådan på en gång. Då man måste byte flera gånger med kort körning emellan sen när den börjar bli ren rekommenderar jag en spolning. Även om det kanske inte är nödvändigt. Gjorde den här med korta byten på min. Byte olja 4 gånger på ca 200 mil sedan byt igen efter 800 mil. Sedan har jag underhållit med flera byten till men med ca 2000 mil mellan, och nu känns den så som Volvo nog tänkte sig när man designa bilen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Min XC70 MY 12 har gått 6500 mil men jag har också hört mig för angående sköljning, byte av olja i automaten, hos bilfirman jag köpte bilen hos så var det i stort sett ett stort ? när jag som privat person ville göra det. Tydligen så är det inte många privata volvo ägare som gör detta på sina bilar.....Men i alla fall jag fick ett pris på 3600kr hos dem och hos bilia fick jag 4200kr.

Jag kommer att skölja växellådan vid 8000mil ca då vi har kört en hel del med hästsläp. Bilen kostade nästan en halvmiljon när jag köpte den så 3600-4100kr är inte mycket pengar att snåla med tycker jag.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]