Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#794910
Din dator slipper jag att träffa ute i trafiken och skulle något inte fungera så är det ditt problem på din egen kammare.
Men börjar du göra det i bilen så är det inte längre ditt problem då det inte bara påverkar dig. Inget konstigt med detta då det historiskt varit på det sättet. Men när man bytte kam, topp, förgasare, tätstegade växelådor, diffbromsar, etc, fanns inga integrerade datorsystem i bilen där olika saker påverkar varandra.
Konsten är inte att programmera utan ha kunskap om systemsamband och en avancerad testmiljö. Även Volvo misslyckas, jajamen, vid pressvisning av automatisk broms så blev det en krasch. Om de med sina resurser misslyckas hur ska då en liten firma som enbart skruvar på styrning av motor förstå vilka andra system som kan påverkas.
Det Volvo faktiskt gör är att man försvårar att göra något olagligt, dvs förändra en bil så den inte längre är godkänd att köra i trafiken. Sedan kan man tycka vad man vill om detta men så är det, då man nu tvingas att få bilar EU-helhetsgodkända.
Och knappast kan man rättfärdiga något genom att påvisa det med andra saker som också kan vara negativt men trots allt lagligt, hur tokigt det ändå kan tyckas som att "leka" med mobilen under körning.
Håller tyvärr inte riktigt med dig där,
Du kan ju ”möta min dator på ”nättrafiken. Alla som inte vet vad de gör med sin dator och t.ex hjälper till att sprida virusar och maskar till andra, tror inte jag är uppskattade heller!
Det skulle vara kul att veta hur många olyckor som orsakats av ”hemmaprogramerade” bilar!?
Inte många skulle jag tro!
Av rattonykterhet, bilar med mekaniska fel men framförallt av för höga hastigheter är antagligen en mer rättvis beskrivning.
Volvo (och givetvis andra tillverkare) skulle med lätthet kunna programmera bilen så att det inte går att köra för fort! Det skulle bli rena ramaskriet på folk. Och handen på hjärtat, jag misstänker att du också vid tillfällen tillhör skaran som ligger 20kmh över. Vad jag försöker säga är att jag anser att det är individens (läs bilägarens) ansvar att ger sig ut i trafiken med en säker, körduglig och helst lagligt bil och framföra den på ett ansvarsfullt och trafiksäkert sätt. Inte biltillverkaren!
Vidare så rättfärdiga jag ingenting genom att göra uppmärksam på att jag i.a.f blir betydligt mer rädd att möta folk som knappa på nallen i trafiken.
Sedan är det rätt konstigt att på andra fordon i vår trafik verkar det mera legitimt att modda motorstyrning och avgasrening.
Just det, jag pratar om MC. När Svensson som kör helt lagligt i sin V70 till jobb, dagis, shopping och på lördagen drar på sig sin skinnpaj och sparka i gång sin ögonsten som ar chippat, utrustat med buller försedd med miniblinkers och med avsaknad av reflex, ger sig ut på vägen och tycker det är hans/hennes rätt att har det så.
Alla de hojarna saknar ju också sitt EU-helhetsgodkännande men det verka vara allmänt accepterat och ok att ger sig ut i trafiken:) Jag kör själv hoj sedan 30 tillbaks och har sett det mesta. Och nej, det är inte för att rättfärdiga att göra samma sak med bil utan för att påvisar att vi lever i ett samhälle som har en stoooor dubbelmoral.
Nåja, känner att det börja sväva ut för mycket här:) Till synes så verka ju coden redan vara knäckt (det gick fortare än jag trodde) av firman Rica.
Slutligen vill jag än en gång poängtera att det är min personliga åsikt som jag ger uttryck för här och den står jag för.
Kör försiktigt och respektera andra trafikanter, A
#794947
Många äpplen och päron jämförs det i tråden...
Emissioner och helbilsgodkännande är fabrikantens ansvar, och då man är ålagd att skydda sig gör man det...svårare är det inte.
De som inte gör det får problem med myndigheter och möjligen också effekterna av att "okunniga" ställer till det med säkerhets-, livslängds- och certifieringsproblem vilka kan leda till badwill och ökade garantikostnader.

Rica har inte knäckt koden om jag förstått rätt, man har ett annat förfaringssätt där man klonar fler bilar eller något i den vägen....vilket tydligen inte var helt idealt då du kan få rejält gamla delar av kod i din bil.

/Thomas
#794975
jite skrev:Sålänge datorn ombord svarar ganska snabbt borde ju brute force funka. Svarar den långsamt, typ 1 försök i sekunden så tar det ~317 år att prova samtliga kombinationer :)
Man slutar att svara snabbt efter flera felaktiga PIN koder så det är evigheter innan du är framme
#794986
Funk skrev:Många äpplen och päron jämförs det i tråden...
Emissioner och helbilsgodkännande är fabrikantens ansvar, och då man är ålagd att skydda sig gör man det...svårare är det inte.
De som inte gör det får problem med myndigheter och möjligen också effekterna av att "okunniga" ställer till det med säkerhets-, livslängds- och certifieringsproblem vilka kan leda till badwill och ökade garantikostnader.
Så du menar att myndigheterna ligger bakom att man har tvingat tillverkarna att införa blockeringar så att slutanvändaren inte kan bryta helbilsgodkännandet.

Så kommer det väl snart krav på att tex ha olika navcentrum låsta mot motsvarnade fälgcentrum så att bilägaren inte kan byta till bredare eller större fälgar som inte är certifierade med bilen.

Nä, jag tror det är bilindustrin som inte vill att någon annan ska in och pilla med allt det kan medföra. För några år sedan körd man ju stenhård lobbying att allt på en bil skulle klassas som mönsterskyddat så man skulle kunna åtala någon som försökte tillverka piratreservdelar. Man skulle väl inte ens få köpa torkarblad på biltema om det lyckas trumma igenom den lagen.

Argumenten var ju detsamma då, allt som inte var originalmonterat kunde äventyra säkerhet och certifiering.

Då fick man ju inte rätt konstigt nog, så det blev ju aldrig olagligt att köra med bromsbelägg från biltema,
#794989
Jag har sagt det tidigare i tråden men det tål att sägas igen. JAG skulle inte känna mig helt bekväm vid att BSR har gjort om programvaran som parkerar bilen åt mig medans jag går in och handlar på ICA. Jag är till och med tveksam till det när Volvo har utvecklat det för x antal miljoner.
Men visst, det är några år bort (4-5?). Men för att ta den adaptiva farthållaren eller autobromsen för den delen, skulle det kännas bra att några amatörer har gjort en egen version av den mjukvaran?

/Martin
#794993
Jag håller med MartinS, och jag som själv är mjukvaruutvecklare kan verkligen förstå att Volvo inte vill ha in hemmasnickrad hittepå-programvara i sina bilar. Förutom ur garantisynpunkt framförallt ur säkerhetssynpunkt. Med säkerhet menar jag både emissioner, stöldrisk, stabilitet (att allting fungerar som det ska) samt "runaway-car"..

Folk brukar jämföra med att man nuförtiden enkelt kan stoppa i vilken programvara som helst i t ex sina Android-telefoner, men för mig känns en bil som ganska mycket mer potentiellt farlig än en mobiltelefon.
#795000
Lite OT men men...

Dagens elstyrväxlar (V40/V40CC/S60-V60 med VEA) har kapaciteten att dra din bil av vägen alternativt över i mötande körfält utan att du som förare hinner eller kan reagera. Diagnosen är extremt tight på dessa system och här vill man verkligen inte att någon obehörig ska pilla.

Minns för något/några år sedan då några trådar på forumet var aktuella angående att batteriet laddades ur i samband med att eftermarknadmjukvara laddades in. Från företaget i fråga hävdades att något var fel på bilen och att man skulle vända sig till Volvo när det i skälva verket var deras eget fel. Man kan ju undra hur batteriproblemet hänger ihop med annan mjukvara för ECM ( jag vet men det är verkligen OT) men det visar bara att misstag sker och denna gången var det BARA batteriet som tömdes och tog skada. Med tanke på senariot ovan kan konsekvensen blir betydligt allvarligare.
#795039
Guru skrev:Lite OT men men...

Dagens elstyrväxlar (V40/V40CC/S60-V60 med VEA) har kapaciteten att dra din bil av vägen alternativt över i mötande körfält utan att du som förare hinner eller kan reagera.
Jag håller med dig, med argumenten var identiska när man försökte förbjuda alla reservdelar.

En felaktig bromskloss, ett hjullager som skär, en styrled som ger upp, hjulbultar som är för korta eller en fälg som är för tjock så hjulbulten inte har nog gängvarv kan enkelt dra över dig i mötande fält, en packning kan spricka i huvudbromss´cylinders osv därför skulle alla andra tillverkare förbjudas. Både hårdvara o mjukvara kan ju fixa lika stora olyckor

Som du säger, en dålig mjukvara drog ur batteriet, Men en dålig hårdvara som en termostat eller oljefilter kan ju få hela motorn att koka eller skära ihop ändå tillåts det att det säljs icke original.

Att man spärrar mjukvaran är bara för att det går att göra det, Hade man kunnat spärra all hårdvara också så hade man självklart gjort det också
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.