Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vanilla skrev:Värdeminskningen är helt klart den största kostnaden på en ny bil.

Min V70 2.5FT Business Momentum har tappat drygt 40% på tre år och 3.80O mil. Fick den idag värderad till 174.000kr. 2.5FT verkar alltså hålla värdet bättre än en snål DRIVe. Det trodde jag inte!!
Där ser man! Enligt alla "experter" ska det ju vara tvärtom :roll:
Användarvisningsbild
av kave
Jag ser det som självklart att en totalt undermotoriserad V70 Drive skulle falla rejält i värde. Jag avrådde alla jag kände, inkl detta forum om detta efter en kort provkörnig.
Min XC70II gick ner från 370.000 till 180.000 på fyra år och 13.000 mil. Det tycker jag var extremt bra. Min nuvarande bil lär tappar 140.000 på ett år och 3000 mil om jag byter in den den nu. Ush.
I dagsläget tror jag XC70 och XC60 är de billigaste bilarna man kan äga iom det starka andrahandsvärdet, så jag tycker trådskaparen skanköpa en helt ny sådan. Det lär bli fina kampanjer till våren på nuvarande modellår.
Vi har lyckats rätt bra med våra V70-kärror de senaste åren. Köpte en V70N 2.4 MY06 som vi efter tre år och ca 2500 mil bytte till en ny V70II 2.0F MY09 för en mellanskillnad på i sammanhanget ynka 90 000 kr. Bytte tidigare i år ut den bilen (efter ca 3000 mil) mot en ny T4 MY12 med lite bättre utrustning och automatlåda. Fick ge i runda slängar 110kkr för att få åka nytt igen, vilket även det var helt okej!

Vi har dessutom haft turen att få bilar som varit i princip helt felfria och funkat kanon i alla lägen. De har visserligen rullat som andrabilar allihop och därmed gått rätt få mil, men har man fått ett måndagsex brukar ju det visa sig ganska fort! Man behöver ju inte måla fan på väggen som vissa gör i denna tråden, dåliga exemplar förekommer oavsett märke.

Att det är flera ägare här på forumet som haft omfattande problem är snarare normalt då Volvo är Sveriges vanligaste bilmärke, V70 är Sveriges vanligaste bil och JagRullarSveriges största Volvo-forum. Nöjda ägare hörs dessutom oftast betydligt mindre i dessa sammanhangen än missnöjda, så är du redo tycker jag du ska slå till! :-)-) Mycket bil för pengarna!
av dst02
Linqid skrev:Vi har lyckats rätt bra med våra V70-kärror de senaste åren. Köpte en V70N 2.4 MY06 som vi efter tre år och ca 2500 mil bytte till en ny V70II 2.0F MY09 för en mellanskillnad på i sammanhanget ynka 90 000 kr. Bytte tidigare i år ut den bilen (efter ca 3000 mil) mot en ny T4 MY12 med lite bättre utrustning och automatlåda. Fick ge i runda slängar 110kkr för att få åka nytt igen, vilket även det var helt okej!

Vi har dessutom haft turen att få bilar som varit i princip helt felfria och funkat kanon i alla lägen. De har visserligen rullat som andrabilar allihop och därmed gått rätt få mil, men har man fått ett måndagsex brukar ju det visa sig ganska fort! Man behöver ju inte måla fan på väggen som vissa gör i denna tråden, dåliga exemplar förekommer oavsett märke.

Att det är flera ägare här på forumet som haft omfattande problem är snarare normalt då Volvo är Sveriges vanligaste bilmärke, V70 är Sveriges vanligaste bil och JagRullarSveriges största Volvo-forum. Nöjda ägare hörs dessutom oftast betydligt mindre i dessa sammanhangen än missnöjda, så är du redo tycker jag du ska slå till! :-)-) Mycket bil för pengarna!
Att förlora 200 000,- på bilar på 6 år kan väl aldrig kännas just bra? Det blir rätt dyra mil.
Första intrycket av en produkt/tjänst är viktig, funkar inte den och man blir besviken är det rätt lätt att man avrekomenderar produkten/tjänsten till andra, konstigt?
Användarvisningsbild
av V9097
kave skrev: dagsläget tror jag XC70 och XC60 är de billigaste bilarna man kan äga iom det starka andrahandsvärdet, så jag tycker trådskaparen skanköpa en helt ny sådan. Det lär bli fina kampanjer till våren på nuvarande modellår.
En ny xc70 skulle ju sitta fint :D

Om jag köper en ny xc70 för 329´Momemntum DE vilket är det billigaste jag hittat måste jag få omkring 230´för den om tre år för att det ska ge samma ekonomi som en V70 D3 momentum DE.
Jag räknar då med att få 155´tillbaka för V70-n efter tre år.

Sjäklvkart åker jag ju hellre xc70, men är det rimligt att få 70% tillbaka på xc70 efter tre år?
dst02 skrev:Att förlora 200 000,- på bilar på 6 år kan väl aldrig kännas just bra? Det blir rätt dyra mil.
Första intrycket av en produkt/tjänst är viktig, funkar inte den och man blir besviken är det rätt lätt att man avrekomenderar produkten/tjänsten till andra, konstigt?
Det är aldrig billigt att köpa ny bil var tredje år, hur man än vrider och vänder på det. I dessa fallen har dock värdetappet varit klart under 50 % vid båda tillfällena, vilket gör det lite rimligare. Men billiga mil, det blir svårt att lyckas med om man ständigt vill rulla i något nytt...

Givetvis är det så. Men det ger en felaktig bild till TS om tre-fyra väldigt missnöjda skulle få honom att helt rata V70 när de flesta förmodligen är rätt nöjda med sina bilar. Därav ville jag ge lite perspektiv till frågan, allt behöver ju inte vara svart eller vitt.
Volvos kampanjer på nya bilar är inte så dumma. Aktar man sig för att lägga ut större summor på options och tillbehör så behöver ett nybilsköp inte vara en ekonomisk katastrof. T.ex. en XC70 D4 AWD med DE-paketet tror jag är ett hyfsat val.
V9097 skrev:Sjäklvkart åker jag ju hellre xc70, men är det rimligt att få 70% tillbaka på xc70 efter tre år?
Nej, det är det inte.

Kring 50% är nog närmare sanningen även för en XC70 (med någorlunda normal körsträcka).

Visst kommer en ny bil att bli dyrare än en begagnad (förusatt att du inte får några större haverier på den gamla bilen). Men frågan är hur många hundralappar som skiljer per månad. Till slut handlar det om tycke om smak -- och hur mycket pengar du vill lägga på bilen. Jag böt just bort min V70 2005 -- som fungerade alldeles utmärkt -- på grund av att jag kunde få en helt ny bil utan alltför mycket högre månadskostnad. (Den lägre bränsleförbrukning gör skillnad om man kör en del.)

Jag hävdar i alla fall att en del av kostnaden för en ny bil ska gå på "nöjeskontot". Annars skulle alla köra omkring i Kia Ceed, vilken på många sätt är en aldeles utmärkt bil. Men ingenting som jag vill ha...

Därmed blir det som alltid annars en personlig prioritering. Lycka till med valet.
Guligan skrev:Volvos kampanjer på nya bilar är inte så dumma. Aktar man sig för att lägga ut större summor på options och tillbehör så behöver ett nybilsköp inte vara en ekonomisk katastrof. T.ex. en XC70 D4 AWD med DE-paketet tror jag är ett hyfsat val.
Instämmer. vi har valt enbart "kampanjbilar" när vi köpt våra V70. Första V70:n (bortsett från en -99 för många år sedan...) var en Limited Edition med 140-hästars femman, andra var en 2,0F Momentum LE (köpt under värsta finanskrisen sent 2008, bra pris!) och den nuvarande en T4 OR. Bra pris även på sistnämnda där vi betalade 10 papp för OR och lika mycket för automaten, utöver det inget mer lull-lull. Blir värdetappet inte lika farligt och man har allt man behöver!
dst02 skrev:
dissonans skrev:
dst02 skrev: Haha jo säljaren sa att jag skulle få bra betalt den dan jag skulle byta in den, skitsnack, fick till slut 189000,- för min å nypriset var 2750 000,-
85000 på hur många år och hur många mil? Om det är två år låter det spontant som en helt normal förlust?
1 1/2 år 3900 mil. Ja jag hade väl rätt tur att kunna få byta jämt med en bil som kostade 189 000,- :)

Variosboy: Haha, ta bort en nolla då´rå :P
Runt 20 kronor/mil i värdeförlust för en splirrans ny bil - det är ju jättebra siffror, dessutom på så kort tid. Varför är du missnöjd med det? Teknikens värld räknade med en värdeförlust på 40 967 per år om man behöll den tre år och totalt 6000 mil. Du ligger lite över detta, men då har du haft bilen kortare tid vilket ökar din overhead och dessutom kört fler antal mil.

Jag tycker du ska vara jättenöjd med att du kört en ny bil så billigt, jag har ägt begagnade bilar där värdeförlusten varit högre. Om man inte kan tänka sig att förlora ungefär de summorna ska man inte köpa helt ny bil, och kanske inte ha nyare bil alls..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]