I teorin är den piggare. En etanolmotor (E85) har bättre drag på lägre varv. Kanske bara "småsiffror" men det är uppmätt i tester att den har bättre bottendrag.
Nu pratar vi Volvo, men SAAB, som inte finns längre hade ju sina BioPower. Där hade en modell, tror den hette 9-5 (?) 185 hkr när man körde på bensin. Tankade man E85 så fick motorn utan någon åtgärd eller ändrad inställning på något sätt 220 hkr. Det var i och för sig en turbomotor, men det går, om man vill, att optimera en motor för E85. Och det torde vara så som SAAB gjorde. Volvo valde att "ligga lågt" i det avseendet.
Vi spånar vidare på ämnet. Om man vill konvertera en bensinbil och registrera om den till "alternativbränsle" som det heter i byråkratin, så får motorstyrkan inte öka med mer än 5 hkr mot ursprungsmotorn. (Man måste visa upp ett bromsprov vid regbesiktningen) Detta visar ju ändå att möjligheten finns att lätt öka motorstyrkan vid en sådan konvertering. Vill man läsa mer om detta så är väl närmast en titt på BSR's hemsida. Dom gör sådana konverteringar och är certifierade för det.
Sedan finns det ju "hem- eller garagekonverteringar" för E85. Dom är inte bundna av några lagar eller förordningar så där har ingen myndighet med det att göra så länge avgasutsläppen håller sig inom givna gränser. Vill man veta mer om sådan konvertering så är det
http://www.etanol.nu som gäller.