Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gsson
Back to basics helt enkelt! =)
dst02 skrev:Håller med om vad Robert Colling skrev om nya V40, dom ger bort kunderna till volvo.
Kina marknaden sägs ha gått helt åt motsatt håll än vad Jacoby tänkt sig som för övrigt fick en stroke i förra veckan.

Nä volvo, tagga ner å sluta snacka premium som de inte är å bygg praktiska å bra bilar så kommer de gå mycket mycket bättre.
av dst02
gsson skrev:Back to basics helt enkelt! =)
dst02 skrev:Håller med om vad Robert Colling skrev om nya V40, dom ger bort kunderna till volvo.
Kina marknaden sägs ha gått helt åt motsatt håll än vad Jacoby tänkt sig som för övrigt fick en stroke i förra veckan.

Nä volvo, tagga ner å sluta snacka premium som de inte är å bygg praktiska å bra bilar så kommer de gå mycket mycket bättre.
Ja, Volvo borde konkurera med Skoda mfl ist för att tro att dom kan slå ut Audi,BMW å Mercedes.

För övrigt, Saaben går som en klocka :D Körde på kullerstensgata förut, helt tyst, inget gnek å så!
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Ligger inte Volvo helt rätt, då?
Billigare än bmw, Audi och Mercedes.
Dyrare än vw, Skoda, Ford m flera.
Mycket dyrare än nyasiaterna.

Borde man inte försöka skapa sitt eget segment!

Problemet är väl om man inte upplevs ligga kvalitets- och värdemässigt i samma förhållande till de andra som man gör prismässigt.
Gör två listor. En där du listar bilmärken enligt pris, och en enligt det svåra begreppet premium.

Det märke som ligger på samma plats i båda listorna har nog hittat sitt segment.
Senast redigerad av 1 Snacksalig, redigerad totalt 0 gånger.
av dst02
Lotez: Finns en del skrivet i tråden om DRIVe med ojämn gång mfl mfl.

Snacksalig: Tja om exempelvis en Mercedes C180 kostar lika mycket som en V60 ny (med viss utrust ning) samt man kan hitta XC60 som kostar desamma som en Mercedes GLK kanske man börjar undra?!
V40 är ingen billig bil, varför skall audi kunderna som tidigare åkt A3 välja en Volvo för i princip samma pengar när Audi har väldigt mycket mer pondus och äkta premium?
Vad får BMW kunden att gå till Volvo bara för att dom släppt V40, fräcka V60 och S60?
Användarvisningsbild
av Snacksalig
dst02 skrev:Snacksalig: Tja om exempelvis en Mercedes C180 kostar lika mycket som en V60 ny (med viss utrust ning) samt man kan hitta XC60 som kostar desamma som en Mercedes GLK kanske man börjar undra?!
V40 är ingen billig bil, varför skall audi kunderna som tidigare åkt A3 välja en Volvo för i princip samma pengar när Audi har väldigt mycket mer pondus och äkta premium?
Vad får BMW kunden att gå till Volvo bara för att dom släppt V40, fräcka V60 och S60?
Jag kan hålla med om att A3 och V40 är lika prismässigt - jag har dock bara kört A3:an (som kändes som en golf i dyra byxor), så jag kan inte uttala mig om prisvärdhet. V40 är i mina ögon snyggare.
C180 är väl åtminstone 5 år gammal, mot V60 som är relativt ny - sånt spelar in.
När jag gör ett slag på blocket så är den billigaste C180 i stockholm för 299 000 kr, och V60 T3 för 279 000 kr. Skiljer alltså 20 000 kr redan innan prutning etc påbörjats.
Hmm...
LIka?

Nja. Fast dina påpekanden har satt huvudet på spiken vad gäller en annan sak som jag funderat på. Skillnaden mellan märkena verkar öka med storleken på bil. Golf, V40, A3, 1-serien, B-klass m fl ligger inom 1000-lappar från varandra, och det är mer upp till vem som har vilken kampanj.
Men tar man steget upp i storlek till Passat, V70, A6, 5-serien och E-klass, så skiljer det betydligt mer. Personligen tycker jag premium-droppet från V70 till Passat inte är värt småpengarna dem emellan. Bilen skiljer mer än priset. Klivet upp till A6 eller 5-serie känns mer motiverat. Både bli och pris ger märkbar skillnad i premium. Men E-klass ligger enligt mina amatörmässiga undersökningar en bit till uppåt, och är helt enkelt inte värd sina pengar. Mycket mycket dyrare, men inte mycket mer premium än 5-serien eller A6.

Tur att det finns så mycket att välja på dock, när det finns så många åsikteter om vad som är bra eller premium. :D
av dst02
Snacksalig skrev:
dst02 skrev:Snacksalig: Tja om exempelvis en Mercedes C180 kostar lika mycket som en V60 ny (med viss utrust ning) samt man kan hitta XC60 som kostar desamma som en Mercedes GLK kanske man börjar undra?!
Jag kan hålla med om att A3 och V40 är lika prismässigt - jag har dock bara kört A3:an (som kändes som en golf i dyra byxor), så jag kan inte uttala mig om prisvärdhet. V40 är i mina ögon snyggare.
C180 är väl åtminstone 5 år gammal, mot V60 som är relativt ny - sånt spelar in.
När jag gör ett slag på blocket så är den billigaste C180 i stockholm för 299 000 kr, och V60 T3 för 279 000 kr. Skiljer alltså 20 000 kr redan innan prutning etc påbörjats.
Hmm...
LIka?

Nja. Fast dina påpekanden har satt huvudet på spiken vad gäller en annan sak som jag funderat på. Skillnaden mellan märkena verkar öka med storleken på bil. Golf, V40, A3, 1-serien, B-klass m fl ligger inom 1000-lappar från varandra, och det är mer upp till vem som har vilken kampanj.
Men tar man steget upp i storlek till Passat, V70, A6, 5-serien och E-klass, så skiljer det betydligt mer. Personligen tycker jag premium-droppet från V70 till Passat inte är värt småpengarna dem emellan. Bilen skiljer mer än priset. Klivet upp till A6 eller 5-serie känns mer motiverat. Både bli och pris ger märkbar skillnad i premium. Men E-klass ligger enligt mina amatörmässiga undersökningar en bit till uppåt, och är helt enkelt inte värd sina pengar. Mycket mycket dyrare, men inte mycket mer premium än 5-serien eller A6.

Tur att det finns så mycket att välja på dock, när det finns så många åsikteter om vad som är bra eller premium. :D

Vi kan då hårddra de å se V40 som en ford i jävligt dyra byxor också :D .
20 000,- e mycket liten skillnad i sammanhanget och Jag tror volvo ger bort många kunder till audi mfl eftersom skillnaden är så liten.

Helt rätt har du i att BMW 5 serie är dyrare men är de tillräckligt stor skillnad mellan en normal utrustad D4 och en 520 att betrakta som att volvo med sin kvalitet och ooficiella premiumklassning?

Vad Jag vill säga är att volvo kommit ikapp i pris men inte i kvalitet/kvalitetkänsla därav deras dalande försäljningssiffror ute i europa å nu inte minst i kina. Volvo försöker spela i samma liga som premiumtyskarna med att ha höga priser, cool utrustningslista å fräcka detaljer men när priset inte i sammanhanget inte skiljer så mycket upp till de stora rävarna nere i europa så blir de svårt att hävda sig mot de trogna tyskrattande konkurerna, frågan är om inte volvo helt enkelt gör de ännu svårare för dem själva?

Satsa istället på de dom är bäst på, säkerhet,funktionalitet,kvalitet och lastvänliga bilar till rätt pris, dvs riktiga folkbilar å låt tyskarna göra sina fräcka premiumbilar som dom är bäst på. Skulle vilja se BMW och mercedes bygga tårkiga folkbilar, skulle dom få sålt några??
Användarvisningsbild
av Snacksalig
dst02 skrev:Vi kan då hårddra de å se V40 som en ford i jävligt dyra byxor också :D .
20 000,- e mycket liten skillnad i sammanhanget och Jag tror volvo ger bort många kunder till audi mfl eftersom skillnaden är så liten.

Helt rätt har du i att BMW 5 serie är dyrare men är de tillräckligt stor skillnad mellan en normal utrustad D4 och en 520 att betrakta som att volvo med sin kvalitet och ooficiella premiumklassning?

Vad Jag vill säga är att volvo kommit ikapp i pris men inte i kvalitet/kvalitetkänsla därav deras dalande försäljningssiffror ute i europa å nu inte minst i kina. Volvo försöker spela i samma liga som premiumtyskarna med att ha höga priser, cool utrustningslista å fräcka detaljer men när priset inte i sammanhanget inte skiljer så mycket upp till de stora rävarna nere i europa så blir de svårt att hävda sig mot de trogna tyskrattande konkurerna, frågan är om inte volvo helt enkelt gör de ännu svårare för dem själva?

Satsa istället på de dom är bäst på, säkerhet,funktionalitet,kvalitet och lastvänliga bilar till rätt pris, dvs riktiga folkbilar å låt tyskarna göra sina fräcka premiumbilar som dom är bäst på. Skulle vilja se BMW och mercedes bygga tårkiga folkbilar, skulle dom få sålt några??
Jag vet inte om V40 är baserad på fordteknik, men i så fall har du rätt.
20 000 kr på en 200 000 kr bil är 10%. Det är inte lite i sammanhanget.
Att satsa på "säkerhet,funktionalitet,kvalitet och lastvänliga bilar till rätt pris" är väl det som asiaterna har gjort hela tiden? Vill man ha en bil som är baserad på det tänket och knappt innehåller någon "känsla" eller x-faktor så kan man köpa Avensis eller 626 eller vad de nu kan heta... i40...
Jag tror inte att en bli baserad på de kriterierna hade fallit varken dig eller mig på läppen.

Men främst. Volvo satsar inte på att locka över trogna gamla Audi- eller BMW-kunder.
De satsar på de nya generationerna som inte har vårt bagage och våra fördomar om bilmärkena. Se på Skoda. Min far skulle aldrig i livet köpa en Skoda. Han hånar fortfarande en gammal kompis som på 90-talet körde Lada av politisk övertygelse.
Han kommer aldrig att köpa en Skoda. För honom är de snäppet över Trabant eller DKW, medan Skoda för mig är en Passat för -20 000 kr.
Vi ser på volvo som en låda på hjul, en laståsna och familjekombi, medan vi ser på BMW som en körmaskin och Audi som en säljarkärra.
Våra barn kommer inte ha samma uppfattning. De barn som växer upp nu med volvos senaste flora XC60 V60 och V40, kommer inte hålla med dig och mig.
Likadant med kineserna. De har inte våra fördomar.
De ser vad de ser i tidningar och på tv... de har aldrig hört talas om 242 eller Ascona. De tror att Audi är lika gammalt som Bentley.

Nuff said.
av dst02
de sista har du rätt i faktiskt. Men ingen generation kan ta ifrån mercedes,audi å BMW deras pondus, den lever vidare för alltid, dom har lyckats få in den där magiska känslan av premium i grunden, de har inte volvo, skoda, toyota osv å de kommer dom aldrig komma upp i samma klass som " the big three".
av dst02
kebabpizza skrev:Om nu SAAB gjorde såååååå fantastiska bilar, varför konkade de då ? :roll:

Saabs nisch var flygplans tema och bara några få modeller på deras meny och de blir väl såklart svårt att stå sig mot alla andra som bygger små fräcka bilar, stora suvar osv. Saabs bilar är det inget fel på, bara att dom hade för få modeller och att GM sög ur varenda krona ur Saab.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja