Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Jag tycker det låter konstigt att du ska betala reparation på en bil som du själv inte äger. Du borde inte behöva betala ett öre för den här reparationen. En halv dag för att byta spridare låter helt fantastiskt...

Visst ska det gå att köra enbart på E85 så för en gång skull håller jag med Bilia. Så bärgningskillen tycker det är "självklart" att köra varannan tank på bensin. Men han förklarade förstås inte varför eller källa till det "självklara". Alla såna typer av uttalanden är enbart okunniga så länge det inte finns en rimlig förklaring (vilket troligtvis inte finns).
Användarvisningsbild
av gooose
För att vara lite elak efter all diskusion Så får jag i ärlighetens namn säga att jag inte förstår vad man håller på med...

Vad är problemet ?
Bilen går dåligt + motorlampan lyser !
Vid fel sökning konstateras 2 st insprutare e kass.
Åtgärden är att man byter defekta spridare alternativt alla 5 .
Då motorlampan lyser och insprutare är kass så kan man konstatera att emissions kraven ej uppfylles
Emissionsgarantin utnyttjas och då detta är en garanti så kostar det gratis.

Har själv bytt ett par spridare på ett par 2.0F på emission + någon 2.5FT men denna hade rullat runt 18000 mil så det vart ingen emissionsgaranti kvar men nybilsgarantin tog detta då bilen var under 2 år

Stå på dej för jag förstår inte problemet hos din verkstad och vad dom håller på med
en insprutare skall knappas gå sönder efter dina låga mil Att verkstaden ej vill ta det som Goodwill är väl en sak då kostnaden drabbar dom men när det finns en garanti då är detta hanterande oförklarligt

men som sagt så jag har inte all fakta som verkstaden har kanske finns något som gör att dom anser att detta inte är Emissionsgaranti dom

//Gooose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vanilla skrev:En uppdatering efter att äntligen fått vettig info från Leasingbolaget och haft ytterligare en bra diskussion med Bilia.
Två av spridarna är inte bara igensatta de är "totalt slut".
Undrar vad "totalt slut" innebär och hur vet man det utan att ha demonterat och testat dem. Är det den "elektriska delen" av spidare som har rasat då? Är de piezo eller spolar i 2.5 FTs spridare ?
Användarvisningsbild
av gooose
Idag vart det dags igen en bil som var lite över 4 år och rullat 4300mil 2 st spridare helt igen kleggade man blir helt klibbig om fingrarna av geggan som sitter vid spridar hålen
Detta gick på emissinsgarantin..

//Gooose
av Rille67
Gooose, du verkar ju veta en hel del om motorer. Vad är din teori att det kleggar igen? Slump, dåliga komponenter, etanol...?

Mvh
av Rådlös
Om det är det så kallade "Rosa klegget" som har orsakat detta i Goooses inlägg, så kommer det av en tillsats i E85. Men det kan ju också vara något annat i det här fallet?
Ren etanol brinner med en nästan osynlig låga. Jämför med den spritbrännare som t.ex tandläkare har för att desinficera instrumenten. Lågan syns knappt, men den står där och brinner hela dagen. I brandtillbud kan det därför vara vanskligt då man tror att man har lyckats släcka en etanoleld, men i själva verket brinner det fortfarande. I biobränslet E85 har man därför tillsatt ett färgämne så att det skall bli en synlig låga om bränslet skulle komma på avvägar och av någon anledning börja brinna. Detta är ett "myndighetskrav" så det är ingen som gör detta för att jä**as med bilsterna. Det här färgämnet kan i olyckliga omständigheter bli som ett segt gele och ställa till besvär. Det fastnar och täpper igen på kritiska ställen.
Nu vet vi som sagt inte om det är detta Gooose menar, men om man vill söka mer så är sökordet Rosa klegg. Bl.a SEKAB har skrivit om det på sin hemsida, så dom är medvetna om problemet och jobbar på att förhindra att det uppstår.
Jag har kört blandtankat i mer än 5 år, och numera sedan 2 och ½ år kör jag enbart på E85. Jag har aldrig upplevt något Rosa klegg. Så det är ingen som helst automatik att alla drabbas av detta när man kör på E85.

Ett viktigt tillägg: Bensin är mer eldfängt än etanol, om det skulle inträffa någon olycka av något slag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Och behöver man verkligen kassera spridarna pga detta ?

En ultraljudstvätt där man öppnar spridarna genom att lägga på en pulsad spänning på samma gång som man suger ultraljuds-rengöringsvätskan genom spridaren fixar väl till detta kvickt och enkelt ?

Eller är det inte så?
av MattiasD
Rådlös skrev:Om det är det så kallade "Rosa klegget" som har orsakat detta i Goooses inlägg, så kommer det av en tillsats i E85. Men det kan ju också vara något annat i det här fallet?
Ren etanol brinner med en nästan osynlig låga. Jämför med den spritbrännare som t.ex tandläkare har för att desinficera instrumenten. Lågan syns knappt, men den står där och brinner hela dagen. I brandtillbud kan det därför vara vanskligt då man tror att man har lyckats släcka en etanoleld, men i själva verket brinner det fortfarande. I biobränslet E85 har man därför tillsatt ett färgämne så att det skall bli en synlig låga om bränslet skulle komma på avvägar och av någon anledning börja brinna. Detta är ett "myndighetskrav" så det är ingen som gör detta för att jä**as med bilsterna. Det här färgämnet kan i olyckliga omständigheter bli som ett segt gele och ställa till besvär. Det fastnar och täpper igen på kritiska ställen.
Nu vet vi som sagt inte om det är detta Gooose menar, men om man vill söka mer så är sökordet Rosa klegg. Bl.a SEKAB har skrivit om det på sin hemsida, så dom är medvetna om problemet och jobbar på att förhindra att det uppstår.
Jag har kört blandtankat i mer än 5 år, och numera sedan 2 och ½ år kör jag enbart på E85. Jag har aldrig upplevt något Rosa klegg. Så det är ingen som helst automatik att alla drabbas av detta när man kör på E85.

Ett viktigt tillägg: Bensin är mer eldfängt än etanol, om det skulle inträffa någon olycka av något slag.
Jag trodde "rosa klegg" tillhörde det förflutna då Sekab var ensam leveratör av E85. Är det fortfarande ett problem? Det är ju märkligt att saken inte är löst och trist att etanolen blir förorenad med ett färgämne.

Jag har kört många 1000 mil på E85 utan problem. Kan körvanorna påverka varför vissa får glegg och andra inte? Kanske om man aldrig kör motorn varm kanske ökar risken för glegg.
Användarvisningsbild
av gooose
Då jag lever efter tanken sprit skall drickas inte köras på ... så har jag inte funderat så mycket på detta klegg Utan mer tyckt att etanol bilarna haft mer eller mindre oförklarliga fenomen i motorgång och förbrukning och att så är det. Nog pratat om detta....

Men då detta är mitt jobb så har man fått tänka om (även om det går trögt) till att sätta sig in i Etanolens underligheter och biverkningar som bensinen inte tidigare haft och jag får säga som tidigare inlägg sagt att detta problem med klegg skulle ju vart löst nu så kan det vara gamla synder som släpar kvar och inte blir renbränt

Det enda jag kan tänka mig som en gemensam nämnare på de bilar jag haft det senaste är att dom är 3,5-4,5 år gamla och har rullat 3-4000 mil inga direkta lång milare så att säga skulle detta kunna innebära att ägarna kör mycket korta sträckor och därför så blir det inte riktigt varmt utan den kanske går på kallstart nästan för jämnan ?? och att detta kan göra något .en tanke som jag inte har några belägg för men en möjlighet

B20 .Att rengöra något som i dom fall jag haft det senaste Går inte då det vart Garanti ärenden men om det inte vart detta så skulle nog en rengörning mycket väl fungera helt ypperligt Problemet ligger nog mycket i att det inte finns så många firmor som har en sådan tvätt Det har nog vart så lite spridar problem tidigare att man tycker inte att en sådant inköp (av tvätt) vart nödvändig men med Etanolbilarnas ökade problem så kanske man får tänka om och köpa en tvätt för att reducera spridarbytena

//Goose
av perhall
När jag nyligen köpte ny bil avrådde min säljare från etanolbil eftersom den är mindre värd i andra hand trots +8000 i nypris. T o m beg 2,5T står högre än 2,5FT. Men jag delar uppfattningen att etanol är bättre för miljön än bensin under förutsättning att efterfrågan på etanol inte är superhög (så att sådan måste importeras). Därmed en fråga:

finns det någon del i motorn som håller bättre om bilen går på etanol?? Det vore en intressant sak att veta.
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]