Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CoolGate
apersson850 skrev:Varför skulle det finnas en kabel till knappen NAV? Knappen finns i alla bilar, bara utan text. När man trycker på en knapp skickas ett meddelande över bilens bussystem, ett som navigationssystemet läser av. Kan inte tänka mig att det ska behövas en särskild kabel för den knappen.
Ok. trodde det satt en kabel på baksidan som fick impulser av knappen.. men såg nu att det var en stor "pad" typ.. men då är fortfarande min frågan vart de andra 2 kablar är för någonting. Har man inte RTI förberedd så är dessa kablar rätt viktiga o veta vart det går till..
av OSK
Det er ikke så lett, for hvis volvo har bestemt at det ikke går, så går det ikke. Det har ingen ting med hva som er mulig å gjøre, bare hva de bestemmer seg for.

Selv om du skulle klare å legge alt av kabler selv, og får fysisk koblet opp GPS enheten så vil ikke volvo sitt oppdateringssystem (VIDA) tillate at det installeres software for GPS i din bil siden det i følge volvo sin database ikke går ann å ha GPS i den bilen.

Slik er det i alle fall med DAB radio, volvo har bestemt seg for at hvis man ikke har kjøpt dab-prep så får man ikke dab radio. Jeg har selv tilbudt meg å kjøpe en genuin volov DAB modul, kable den opp fysisk til både strøm, antenne og MOST-nettverket (Media-nettet til volvo), men volvo sier det ikke vil gå ann å legge inn software for den så lenge bilen ikke er "godkjent" for DAB-modul. Så sjekk i alle fall at volvo sier det er mulig å legge inn software og koble GPS enheten opp til bilens software før du legger stor anstrengelse i å gjøre de fysiske tilkoblingene.
av snabbis
Det är inte så att kablarna är lösa heller, har du rti prep så finns dom i kabelmattan, och har du utan rti prep, så saknas rätt kabelmatta. Kan alltid kolla i vida men tror inte dom finns att köpa. Och som OSK sa, även om du skulle byta till en kabelmatta med rti anslutning så tvivlar jag på att Volvo PV specar om din bil för att du ska kunna få rti-prep för att kunna köpa rti mjukvara.
Användarvisningsbild
av apersson850
Roade mig med att titta på Volvos tillbehörswebb. Det verkar mycket riktigt vara så att det inte längre är möjligt att lägga till RTI, ens om bilen är RTI-förberedd. Det finns inte stöd för att addera den funktionen längre till min bil (inte för att det behövs, för jag har RTI från början), utan man är istället hänvisad till Connected Touch, precis som skrevs ovan.
Så nu är projektet att få RTI tillagt i efterhand inte bara krångligt, utan omöjligt. Det är till att gå på Connected Touch istället.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Varför sträva efter RTI:n?

Den är den sämsta skitnavigator jag haft. Helt värdelös, klumpiga menyer tom med röststyrningen. Med knappar måste man i princip stå stilla för att fylla i allt. Och viktigast av allt. Navigeringen tar mig konstiga vägar (trots rätt ruttinställningar) så jag har slutat använda den. Sedan har du uppdateringen med skivor......ett par timmars uppdatering med 4 DVD och under denna tid kan du inte använda navigatorn.......Att låta bilen stå still funkar inte heller då navieringen går i standby efter några minuter.....

Min gamla Garmin eller Google maps på telefonen är överlägsna RTI:n. Kring mobil-gps:en skall det fungera. Jag har inte haft några problem med mina tre senaste V70II och Iphone. Vämedämpande ruta är dessutom extremt ovanlig som tillval så jag blir förvånad om det är det men om så är fallet så försvårar det såklart.
Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Dina frågor kan du också pröva […]

Trasig Renault Scenic

Har idag varit på Biltema (körde med Re[…]