Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Degdala skrev: I samband med besöket sa min personliga tekniker att mitt batteri hade dålig laddning och behöver laddas.
Enligt honom laddar generatorn bara så mycket som man använder. Alltså om batteriet har 50% laddning och man kör 300 mil så har batteriet fortfarande lika lite som när man startade, det är väl det som kallas "intelligent laddning".
Detta gäller bara Drive-modeller, vad jag vet.
Användarvisningsbild
av Degdala
StringerBell skrev:
Degdala skrev: I samband med besöket sa min personliga tekniker att mitt batteri hade dålig laddning och behöver laddas.
Enligt honom laddar generatorn bara så mycket som man använder. Alltså om batteriet har 50% laddning och man kör 300 mil så har batteriet fortfarande lika lite som när man startade, det är väl det som kallas "intelligent laddning".
Det verkar vara två problem, dels att programmerde tider missas som man löser med en ny mjukvara vilken dessutom slår ifrån tidigare vid låg laddning i batteriet.
Detta får till följd att Drive-förare som har halvladdade batteri råkar ut för att värmaren slår från efter ett par minuter.
Själv var jag så naiv att jag trodde att bilen skulle vara fulladdad efter en långkörning men ack vad fel jag hade där :cry:
Degdala skrev:
StringerBell skrev:
Det verkar vara två problem, dels att programmerde tider missas som man löser med en ny mjukvara vilken dessutom slår ifrån tidigare vid låg laddning i batteriet.
Detta får till följd att Drive-förare som har halvladdade batteri råkar ut för att värmaren slår från efter ett par minuter.
Själv var jag så naiv att jag trodde att bilen skulle vara fulladdad efter en långkörning men ack vad fel jag hade där :cry:
Antagligen sparar det någon fingerborg bränsle att hindra generatorn att ladda batteriet fullt...

:roll:
Användarvisningsbild
av laser2
Hur kan det vara möjligt att man programmerat laddningen så att man aldrig får ett fulladdat batteri med hjälp av generatorn om batteriet skulle vara dåligt laddat från början??? :shock:
Så om man t.ex. har haft bilen parkerad en längre tid, säg 2-4v, och batteriet tappar spänning pga av lite självurladdning och strömförbrukning från t.ex. larm, så kommer du aldrig att kunna ladda batteriet till 100% igen om du inte ansluter en extern laddare?

Ursäkta, men det verkar ju isåfall vara totalt hål i huvudet på den/de som bestämt detta, oavsett sparade fingerborgar eller inte! :shock:

Gäller det bara Drive-bilar eller alla modeller som precis ligger under 120g/km?
av Raymond
Det der tror jeg bare er tull! Det som er skillnaden på en "smart" dynamo og en gammaldags dum dynamo er at den snabbare laddar batteriet fullt, for så å gå over til vedlikeholdslading, og dermed gå "billigare/mindre påfrestande" for motoren. Det som derimot bilene har nå er en sk. BMS (Battery Monitor Sensor) som håller koll på hvor mye ström som går inn og ut av batteriet. Via den kan man også måle SOC (state of charge) som måles i prosent. Om jeg kommer ihåg rett lades batteriet til ca. 90% (litt osäker på presis hur mycket, men nestan fullt), och dom resterenda prosenten laddas endast når man motorbromsar. Det är detta som kallas "bromsregenerering".

Trot eller ej, men det är inte allt man läser på forum och internet man blindt skal tro på.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?