Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Såvitt jag vet ska det inte skilja något alls. Om det är beteckningar från Transportstyrelsen du syftar på kan dessa variera en hel del över åren utan någon egentlig förklaring. Modellkoder är en djungel.
av perhall
Den ska ge 200 hk på bensin och inte 170.

Att chippa den för att sänka förbrukningen tror jag inte på. Har testat det med en 2,5T och den sjönk inte alls, snarare tvärtom fast de lovade 10%.

Sen började den rycka och ha sig så jag lät ladda ned originalmjukvara igen.

Kostade en massa tusen och var helt menlöst.

RICA - men många har haft samma problem med BSR.

PH
Användarvisningsbild
av gundj
andreas_lofgren skrev:Såvitt jag vet ska det inte skilja något alls. Om det är beteckningar från Transportstyrelsen du syftar på kan dessa variera en hel del över åren utan någon egentlig förklaring. Modellkoder är en djungel.
Frågade på volvo idag. det är deras numrering, 2 streck är Momentum o 3 är Summum.
Användarvisningsbild
av hollan
för att svara på din fråga om du kommer bli besviken så ja det kommmer du att bli en dim 5cyl 140hk har högre vrid och varvar lite medans en 2,0f har lågt vrid och måste varvas för att det skall hända något alls och så ligger den på närmre 4000rpm i motorvägsfart = surrig som en liten japanare och i princip lika törstig som en 2,5ft så satsa helst på en sådan
av Rådlös
Njaaa... Hollan: 3000 v/min räcker för 100 km/tim på femmans växel.
Men det är ett markant lägre vridmoment i en 2.0F. Det räcker dock till om man inte har för vana att köra som en biltjuv. Och det går att göra omkörningar även med en 2.0F. Dessutom går det att köra fortare än tillåtet.
Användarvisningsbild
av hollan
Rådlös skrev:Njaaa... Hollan: 3000 v/min räcker för 100 km/tim på femmans växel.
Men det är ett markant lägre vridmoment i en 2.0F. Det räcker dock till om man inte har för vana att köra som en biltjuv. Och det går att göra omkörningar även med en 2.0F. Dessutom går det att köra fortare än tillåtet.
den varvar exakt 4308rpm i 140km/h och det är ju hastigheter man allt för ofta ligger i fast man inte får :oops:
av perhall
Det är svårt att ge webbaserade råd om 2,0F. För mig är DRIVe och 2,0F outhärdligt sega. T4 precis på gränsen för vad jag klarar. D5 ok men inte kul. T6 304 ganska rolig (men 286 hk i V70 rätt seg också eg....), men jag är motorintresserad och har haft Audi S4, 500 SL m fl snabba bilar. Andra trycker aldrig gasen i bottten o kör aldrig över 130, de klarar sig utmärkt med en 2,0F. De är billiga att köpa o den låga vikten gör bilen smidigare på vägen än en T6 el D5... (vilket just 2,0F-kunderna nog skiter i...)/PH
av Arese
Måste säga att jag tycker att 2.0F får oförtjänt mycket kritik. Jag hade en sådan som lånebil ett par månader och 1000 mil 2008 och fast att jag egentligen föredrar bilar med mer motor så trivdes jag bra med 2.0F. Visst den vill ha lite varv men det är ju bara kul i tider med lågvarviga, tråkiga dieselmotorer.Utväxlingen gör att det är lätt att ligga kring maxeffekt i landsvägsfart. Om man vet hur man använder växellådan så kan man få helt ok fart på bilen, vill minnas att den går som XC70 D5 185 hk i landsvägsomkörningar. Att motorn hörs över 120km/h störde inte mig, jag brukar lyssna på radio i bilen. Då stör mig oljudet och vibrationerna från stenkrossen i min frus D5 betydligt mer. I den jämförelsen går den lilla bensinfyran väldigt tyst och diskret. Gamla 140 hk-femman är "mulligare" men har tråkigare karaktär.
av nicke37
Tycker den är rätt trevlig mellan 90 och 140. Kör man lite blandat tycker jag den är bra.

Det är väl när man lägger sig på farthållare i 130 och bara nöter timme efter timme som ljudet inte är så erotiskt
om man inte har stereon på. På lite kurvigare vägar stör jag mig inte alls, även utan musik.

Och i lägre farter är den ju väldigt tyst jmf en diesel.
Användarvisningsbild
av gundj
Det blev en -09 2,5 FT Summum med lite extra.
Känns bra. :D
Undrar om man ska stoppa i lite ettor o nollor från Polestar?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]