Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
Gourmand skrev:... så är det en rätt utbredd uppfattning bland bilmekar att Volvos 5-cylindriga motorer, såväl bensinare som dieslar, inte är särskilt hållbara.
Bl.a. är topparna problematiska med kylvattenläckage pga sprickbildningar och ibland motorras som följd. De franska motorerna (PSA)är däremot kända för att ha mycket lång livslängd.
Kan ju direkt säga att dina påståenden är tagna ur luften http://www.lansforsakringar.se/privat/o ... apport.pdf vilket ganska tydligt framgår av försäkringsbolagens maskinskaderapporter, där franska bilar sällan gör någon större succé.

Du kanske en s.k. frankofil ;) ?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
kebabpizza skrev:
Gourmand skrev:... så är det en rätt utbredd uppfattning bland bilmekar att Volvos 5-cylindriga motorer, såväl bensinare som dieslar, inte är särskilt hållbara.
Bl.a. är topparna problematiska med kylvattenläckage pga sprickbildningar och ibland motorras som följd. De franska motorerna (PSA)är däremot kända för att ha mycket lång livslängd.
Kan ju direkt säga att dina påståenden är tagna ur luften http://www.lansforsakringar.se/privat/o ... apport.pdf vilket ganska tydligt framgår av försäkringsbolagens maskinskaderapporter, där franska bilar sällan gör någon större succé.

Detta forum är bra för att få flera synvinklar på saker och ting, folk har alltid olika uppfattning (vilket är bra). Men en länk till faktiskt data är ju fantastiskt! :-)-) Kul att sån här statistik blir publik, trodde mest att det var folksam som delade med sig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Variosboy skrev:Bara 46000 mil!!! Vilket skräp!!! :wink: :mrgreen:
Ja, och jag lovar dyrt och heligt att jag aldrig kört den fortare än 247 km/h heller. För sen slog övervarvningsskyddet ifrån... Fast så fort gick det inte när den gav upp.
av perhall
Det är nog bara en tidsfråga innan det dyker upp en hemsida typ warrantyrepairs.com där man kan se exakt vad som bör åtgärdas på en viss bil med en viss produktionsmånad.

Själv har jag aldrig haft problemet med knarrande baklucka på någon av mina V70II men många andra har haft det. Det är ett exempel på ett välkänt problem - men har man det inte finns det ju inget att klaga på. Däremot åker väl 70, 80 procent av ägarna till en viss bilmodell omkring med "dolda fel" som skulle repareras på garantin, om man väl släpade sig till en återförsäljare för att få det åtgärdat.
PH
av Gourmand
kave skrev:
kebabpizza skrev:

Kallar man sig Gourmand är man ingen frankfofil :)
Då har du nog inte förstått innebörden av begreppet "gourmand" och kanske inte heller innebörden av begreppet frankofil. Det jag i övrigt har förmedlat är att två erfarna bilmekar beskrivit Volvos 5-cylindriga motorer som dåliga konstruktioner. Och samma bilmekar har berömt Peugeot/Citroens motorkonstruktioner. Man kan välja att tro på det, eller att tro på något annat. Välj själv !
Jag tycker naturligtvis att det är rimligare att tro på dessa herrar, som jobbat mer än 30 år i branschen och varav en är verkstadschef på just en Volvo-verkstad.
För inte så länge sedan såg jag t.ex. en äldre Citroendiesel från 1995. Den bilen hade nu gått 148 000 mil med samma motor och utan motorrenoveringar, dessutom en extremt misskött bil. Finns inte en chans att en Volvo 5:a kommer i närheten av denna livslängd. Men det är väl möjligt att även Volvo, när de fått mer erfarenhet av dieselmotorer, kan lära sig bygga motorer som håller måttet avseende livslängd och hållbarhet.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Jo, jag vet vad en gourmand är, likaså en frankofil, och att man kan vara båda samtidigt ;)

Och jag litar mer på rå statistik än hörsägen. Du vet väl att allt som sägs på internet inte är sant :shock: ?
av sweborn
Har bekanta i ett grannland där man börjar privatbruka ex. större dieselbilar när vi anser att de slitits ut. Där är Volvo D5 med automat högaktad, av naturliga skäl äldre modeller, och jag tror att de har en helt annan erfarenhet av bilar med längre miltal då dessa bilar så att säga tillhör deras core business. De vill exempelvis inte ha en BMW 530 diesel med allt för många mil på mätaren, "då de motorerna har en benägenhet att rasa tidigt i livet".
av kmi
Jeg har en XC70 II 2008, for 2 måneder siden fik jeg brev fra Volvo omkring bytte af multirem, hvor efter oljuden på servostyring forsvandt, som jeg har haft siden jeg købte bilen og ingen har kunne finde fejlen.

Udover det har jeg fået byttet AC komp, Larm givere, Larm styrenhed og fået remontere alt ydre skyddsplast, da det var ved at gå løst.

Så nu har jeg faktisk en ret så fejlfri bil :D
Det er ret ok med 24 måneders tryghedsgaranti.
av Gourmand
Det där med BMW-dieslarna förvånar mig inte. Deras erfarenhet av att bygga dieselmotorer är nästan lika låg som Volvos. Sen litar jag betydligt mer på två erfarna, oberoende bilmekaniker än till mycket som refereras till här på forumet. Bilmekar är sällan lojala med något bilmärke, vilket ofta är fallet med entusiastiska privatägare till bilar. Det förefaller som att många bilägare ser det som en personlig förolämpning att knysta om något som skulle kunna uppfattas som negativt om deras eget märke.
Inte sällan blir det rätt komiskt på ett forum som detta. Svär inte i kyrkan, för helvete !!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]