Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whennebab
I eftermiddag ska jag till Bilia Almedal och få en skadebesiktning. Nu har våra försäkringsbolag enats om att allt ska hanteras av verkstadens f-bolag - det är praxis vid dessa "olyckor" - vet inte riktigt vad det var för stolpskott till handläggare jag pratade med i min första anmälan som påstod att mitt bolag skulle ta hand om detta och samtidigt tjäna en hacka på det...
Tips inför besiktningen?
Har fått tips om att kolla kylare, fläktar, AC och så ska jag vara noga med balkarna. Backsensorerna har levt sitt eget liv efter smällarna så de får kollas. Airbag sensorer och annat krockskydd/säkerhet, bl.a balkarna. En lampa fram som är spräckt (får även kolla bak noga) och repor på bakluckan.
Har pratat med en lackerare som sagt att de eventuellt lagar plastdetaljerna istället för att byta ut - jag ska gå på hårt och vill ha dom utbytta, inte lagade, då passformen mot bilen är helt åt h-vete nu och även grillarna/dimljusen fram glappar då hålen är deformerade.

Mvh.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nya kofångare som är lackade från fabrik är att föredra, även om det skulle bli en svag nyansskillnad så kommer du ångra dig om de lackas lokalt, de blir avsevärt mer stenskotskänsliga om de lackas lokalt.

/Martin
av Omek
whennebab skrev:Nu har jag diskuterat med min vän verkstadsägaren (och vi är fortfarande vänner). Allt kommer att gå genom mitt försäkringsbolag som i sin tur kommer att kräva allt från hans f-bolag. Han har en självrisk på 15.000 så han var inte så glad över det. Han föreslog först att han på sin egen verkstad skulle åtgärda allt själv utan att blanda in f-bolag men efter att vi besiktigat skadorna så kom han fram till att det blir billigare att betala självrisken.
Jag hade för övrigt inte gått med på att göra det utan att blanda in f-bolagen - garantier och kvalitén på reparationen när han vill komma undan så billigt som möjligt.
Nu ska Volvia ha in ett besiktingsprotokoll från Bilia för att ha ett beslutsunderlag och sedan godkänna reparationen, sen fårjag boka en verkstadstid. Kan tänka mig att det drar ut på tiden innan jag rullar i en hel bil igen...

Mvh.
Typsiskt svenskt.

Dom gör fel och du känner skuld!?

Det som har hänt dig händer även andra man jag har ALDRIG varit med om sådant trassel.

"Vi ber om ursäkt bla bla.. Här får du en bil att åka i tills din är klar. Känns det här ok, eller?"

Rulla runt med skadad bil..
Vad gör man inte för "goda vänner"..
av Gryphon
Jag blev påkörd bakifrån av en taxi i höstas i min svarta S80... Jag hade bara halvförsäkring på den då så det tog ett bra tag innan taxins försäkringsbolag kom fram till att jag inte var vållande när jag stod still vid ett rödljus och han brände in i mig (Typ 3 månader) :roll:.

Det gick hål i bakskärmen, och Bilia valde att laga den eftersom dom enligt teknikern var tvugna att göra det om det blir billigare än att byta ut den. Jag måste dock säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet, jag var lite skeptisk till att dom skulle få till ett riktigt bra resultat i och med att det är plast som ska lagas och sen lackas. Det syns absolut ingenting alls av skadan längre , och dessutom fick jag ju hela skärmen lackad, så skrapet jag hade på den sen tidigare blev ju fixat också :D

Det enda negativa var ju att det tog sån j-a tid innan det blev ordnat, och att jag inte direkt fick nån hjälv av mitt eget försäkringsbolag, utan var tvungen att ringa och tjata på både dom och motpartens bolag för att det skulle hända nåt alls.
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför skulle "ditt" försäkringsbolag hjälpa dig? Det var ju inte dom du hade ersättningsanspråk mot, utan motpartens försäkringsbolag. De konstaterade bara att du inte var vållande och inte hade vagnskadeförsäkring.
av ChristerN
KKR skrev:Varför skulle "ditt" försäkringsbolag hjälpa dig? Det var ju inte dom du hade ersättningsanspråk mot, utan motpartens försäkringsbolag. De konstaterade bara att du inte var vållande och inte hade vagnskadeförsäkring.
Har för mig att det egna försäkringsbolaget är den part som ska agera mot motparten (-s försäkringsbolag) i en försäkringsfråga.
Men nu är vi lite väl OT eller...?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo, men så fort som vållandet är befunnen vara motpartens, är det bara dess försäkringsbolag som skall sköta ärendet om du inte har vagnskadeförsäkring. Då kan ditt försäkringsbolag inte ge igångsättningstillstånd. Men som sagt, nu är vi OT. Detta tillhör allmänna försäkringsfrågor.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]