Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

s6025t skrev:Folk börjar väl snart inse att diesel inte är så billigt att åka längre nu när priset på diesel är på väg upp på grund av större efterfrågan när det blir allt fler dieselbilar i trafik så frågan är vad som händer med begagnatpriset då när det är dyrare med diesel än bensin vid pumpen det är faktiskt inte möjligt att producera mer diesel o mindre bensin det går att få ut ca 40%diesel o 40%bensin av råoljan resten blir tjockolja smörjolja o asfalt tex
Det är ju sant, men en del marknader (t.ex. USA) förbrukar väldigt lite diesel i förhållande till bensin och överskottet kan fraktas hit! 8)
Visst går det frakta en viss del till USA men på sista tiden har även amerikanarna börjat köpa miljövänligare o bränslesnålare bilar o till viss del även dieselbilar så deras behov av att importera o betala dyra fraktkostnader på bensin minskar därav en viss del i att priset stiger på diesel medans det sjunker på bensin det är ju alltid tillgång o efterfrågan som styr priset.
s6025t skrev:Visst går det frakta en viss del till USA men på sista tiden har även amerikanarna börjat köpa miljövänligare o bränslesnålare bilar o till viss del även dieselbilar så deras behov av att importera o betala dyra fraktkostnader på bensin minskar därav en viss del i att priset stiger på diesel medans det sjunker på bensin det är ju alltid tillgång o efterfrågan som styr priset.
Diesel blir väl en "restprodukt" av bensinproduktionen och överskottet av diesel i USA borde väl kunna köras hit till Europa.

Har inga exakta siffror att gå på men dieselandelen i USA är väl knappast så stor som bensinen?
SlimShady skrev:
s6025t skrev:Visst går det frakta en viss del till USA men på sista tiden har även amerikanarna börjat köpa miljövänligare o bränslesnålare bilar o till viss del även dieselbilar så deras behov av att importera o betala dyra fraktkostnader på bensin minskar därav en viss del i att priset stiger på diesel medans det sjunker på bensin det är ju alltid tillgång o efterfrågan som styr priset.
Diesel blir väl en "restprodukt" av bensinproduktionen och överskottet av diesel i USA borde väl kunna köras hit till Europa.

Har inga exakta siffror att gå på men dieselandelen i USA är väl knappast så stor som bensinen?
Vad jag förstår så är dieselbilsförsäljningen under 1 % i USA, dvs. 0.67%. Detta gäller under 2011 och trots att dieselförsäljningen ökat så är siffrorna fortfarande mycket låga.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
USA har inget direkt överskott på diesel de kör sina lastbilar o maskiner på diesel..Just nu går det åt mer diesel än bensin i världen OKQ8 betalar nu 1100 dollar per ton diesel mot 944 dollar för bensin så det är världspriset som styr o ju mer dieselbilar o allt mindre bensinbilar som säljs lär ju prisskillnaden öka o bensinen bli en "restprodukt". http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... rare-34941
Steff 99 skrev:
MattiasD skrev:Att många väljer dieselmotor beror också på att handlarna rekommenderar detta. Jag väntar själv på en V60 T4F och handlaren avrådde valet och rekommenderade dieselistället. Handlaren använder branschen och motormedia som argument att det "råder enighet att diesel gäller". Eftersom jag följt bränsledebatten senaste 3 åren var det bara skrattretande att höra eländet och jag kunde direkt ifrågasätta "argumenten". Efter det tog handlaren inte upp ämnet någon mer gång :) Naturligtvis är det ett sätt för handlaren att få sälja en dyrare bil som ger mer förtjänst. Något annat skäl ser inte jag.
Frågan är ändå om du eller säljaren har störst erfarenhet av vad beg. kunderna efterfrågar idag, bygger han på sin erfarenhet så kan jag nog ganska säkert säga att han har rätt och du har fel.
Både etanol och bensin är inte det som först går iväg i en försäljningshall idag, men för den saken så är de inte osäljbara .
Idag är det säkert så. Men vem kan säga hur det är om 3 år? Men ett troligare senarie är snarare att dieselbilen har svalnat betydligt om 3 år. Idag säljs 60% dieselbilar som kommer att översvämma begagnatmarknaden om 3 år. Det höga mängden dieselbilar driver också upp bränslepriset, som i sin tur gör dieselbilen mer ointressnat. Dieselbilsköparen verkar vara mer benägen att räkna kr. Sedan ska vi komma ihåg att vi ska minska fossilberoendet (det vill politikerna även om deras beslut just nu gynnar dieselbilar). Diesel är inget miljöalternativ oavsett vad svenska motorjournalister försökt sprida för lögner. Men visst kan man göra som Teknikens Värld i senaste nummret då "bästa" motorn till V70 ska koras. "Bäst" är billigast per mil enligt motorjournalisterna. Givetvis blev 1.6D "bäst" - det är ju motorjournalister vi talar om. 2 kr/mil billigare jmf T4F. Hur gick det till då? Man räknar på riktigt dåligt andrahandvärde på etanolbilen. Man räknar också med dagens bränslepriser. Bränslekostnaden per mil baseras också på EU cykel som gynnar dieselmotorn mer än ottomotorn. Man räknar också på en årlig körsträcka på 2000 mil. Trots att de flesta kör 1500 mil/år och 2000 mil/år missgynnar direkt etanolbilen. Jag behöver väl inte påminna vad 1.6D har för serviceintervall? 4 fel av 4 möjliga.
Med dessa varierande prisbilder från att ena månaden vara till fördel till en sorts bränsle och sedan skifta till nackdel månaden efter är det i stort sett omöjligt att förutspå någon framtida ekonomi för en viss bil- och motortyp.

Själv köpte jag min V70 D3 i våras då bränslepriser var i stort sett lika, bensin och diesel, för att nu skilja en krona till bensinens fördel. Nu struntar jag fullkomligt i ekonomin om tre år eller vad det nu kan bli. Jag tyckte då jag köpte bilen att motorn var trevlig och tycker det fortfarande. Man behöver inte tanka så ofta. Kör >100 mil på en tank. Gången, tycker jag, i motorn blir betydligt trevligare om det är fler än fyra cylindrar. Kalla det gärna fåfänga, men jag köper nog det som passar mig för stunden. Den dagen då jag byter bil igen är det kanske inte säkert att det blir en Volvo även om jag tycker det var det bästa köpet just när jag köpte den.

Hade f.ö. en Audi A6 tidigare vilken jag tyckte var bra då jag köpte den. Skulle jag haft en motsvarande A 6:a då jag köpte Volvon hade den kostat minst 50 papp till och det var den inte värd. Köp lite med hjärtat och räkna inte för mycket på vad det är värt om ex.vis tre år. Det blir ändå en dålig affär!!!!

Weldersin.
Glöm inte att det finns högst realistiska (både tekniskt och ekonomiskt) möjligheter att tillverka biodiesel ur olika former av trä- och växtråvara. Ligger nog inte mer än några år bort.

Bensin är däremot svårt att tillverka på alternativa sätt.

Kanske blir Sverige och andra skogrika land det nya "Mellanöstern" om några år? :-)
Maccie: Det värsta med det uttrycket "Om några år" har jag hört sedan slutet på 50-talet! Vi har inte kommet fram till det där speciella året ännu. :shock:
Det har gjorts små förbättringar och enstaka erövringar, men det mesta är som förut.

Och bara en övrig kommentar: Alla former av biodiesel är dåliga vinterbränslen och dom är känsliga för vattenföroreningar.
MattiasD skrev:
Idag är det säkert så. Men vem kan säga hur det är om 3 år? Men ett troligare senarie är snarare att dieselbilen har svalnat betydligt om 3 år. Idag säljs 60% dieselbilar som kommer att översvämma begagnatmarknaden om 3 år. Det höga mängden dieselbilar driver också upp bränslepriset, som i sin tur gör dieselbilen mer ointressnat. Dieselbilsköparen verkar vara mer benägen att räkna kr. Sedan ska vi komma ihåg att vi ska minska fossilberoendet (det vill politikerna även om deras beslut just nu gynnar dieselbilar). Diesel är inget miljöalternativ oavsett vad svenska motorjournalister försökt sprida för lögner. Men visst kan man göra som Teknikens Värld i senaste nummret då "bästa" motorn till V70 ska koras. "Bäst" är billigast per mil enligt motorjournalisterna. Givetvis blev 1.6D "bäst" - det är ju motorjournalister vi talar om. 2 kr/mil billigare jmf T4F. Hur gick det till då? Man räknar på riktigt dåligt andrahandvärde på etanolbilen. Man räknar också med dagens bränslepriser. Bränslekostnaden per mil baseras också på EU cykel som gynnar dieselmotorn mer än ottomotorn. Man räknar också på en årlig körsträcka på 2000 mil. Trots att de flesta kör 1500 mil/år och 2000 mil/år missgynnar direkt etanolbilen. Jag behöver väl inte påminna vad 1.6D har för serviceintervall? 4 fel av 4 möjliga.
Ja, det är märkligt hur man gör sin jämförelse..
Om man som tidning ska försöka sig på att göra någon form av generell jämförelse av olika saker så måste man ju till och börja med titta på hur den generelle föraren kör, hur verkligheten ser ut generellt.
Tror jag läste ganska nyss att medelbilisten kör någonstans runt 1300 mil per år nu (har tydligen sjunkit lite senaste åren) och då är det ju dessa antal mil man ska ha som beräkningsgrund inte 2000..

Vad det gäller förbrukningen så är det nog mer individuellt än generellt att dieseln gynnas och otto-motorn missgynnas i EU-körcykeln så på den punkten är jag inte riktigt överens med dig, det är för luddigt totalts sett helt enkelt.
För egen del kan jag konstatera att jag med min bil hamnar närmre EU-mixen än jag gjort med någon av alla bensinbilar jag ägt!?

Serviceintervall och kostnad för service måste såklart vägas in på rätt sätt också..

Summa sumarum är att "ingen" kan köpa bil utifrån någon tidnings tester så länge förutsättningarna i testet inte exakt avspeglar köparens verklighet! Man måste alltså som vanligt räkna på sin egen situation för att få det att bli rätt..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]

B200ft svårstartad