Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sorsj skrev:Var kanske lite oklar. Min poäng var att de alternativa ickefossila dieselbränslen som nu kommer (alltså inte RME) kan tankas direkt i nuvarande dieselbil utan någon som helst konvertering. De alternativa ottomotorbränslen som finns kräver ganska omfattande ombyggnad/nykonstruktion. Tänk t.ex. på den ombygnad/omkonstruktion som krävs i bränslesystemet för att köra på naturgas eller biogas (tryckkärl m.m.); det är i princip inte att tänka på i en bil man redan har. Den som idag satsar på en bensinbil har därför inte en (ur den synpunkten) lika framtidssäker bil.
Varför gaser i bensinmotorn.

Du kan ju köra bensinmotorn på flytande istället (Metanol, Etanol, Syntetisk bensin, FT-Bensin osv ) alla dessa kan ju göras av samma förnyelsebara råvaror som du använder när nu gör ickefossila dieselbränslen tex FT-diesel.
Användarvisningsbild
av SvenB
Troligen inte eftersom du skriver så. Lika lite som en ägare till dieselbil kan tanka något annat än diesel.
Användarvisningsbild
av SvenB
Kul, var tankar du den. Sitter den i samma pump som övriga bränslen. På "min" mack finns bara tre slangar. Bensin, E85 och Diesel. Sedan finns det separata tankställen för biogas, något mer känner inte jag till.
av sorsj
Preem. Deras dieselbränslke innehåller f.n. 20% biodiesel, och begränsningen till 20% är produktionskapaciteten, inget annat. Jämför t.ex. den aviserade 10% inblandningen av etanol i bensinen, som har fått billeverantörerna att våndas och tvivla på om den är tekniskt lämplig.
Användarvisningsbild
av SvenB
Javisst, men eftersom "sorsj" ville råda dig att köpa en diesel för att det i en framtid eventuellt skulle komma alternativa bränslen till dieselbilar så förde jag denna diskussionen. Jag vet att det inte hade med prisbilden att göra.
Jo iof men det läre nog inte hända så länge jag äger den bilen och jag bor i en håla och så länge jag kan tanka bensin eller diesel så är jag nöjd

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
av sorsj
O.K. då, men det är min uppriktiga mening att diskussionen om olika motortypers möjlighet att leva med alternativbränslen hör hemma under en totalkostnadsdiskussion. En bil, som är låst till fossilbränslen är mindre framtidssäker, vilket bör påverka andrahandsvärdet och därmed totalekonomin.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]