Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Haha, lite OT i denna tråd nu.

Min upplevelse om säkra omkröningar och tillräckligt acc för en familjefar som migh själv gör att jag kl 17.00 kommer hämta ut en fabriksny V70 D3 MY2012. Jag kommer etter att ha haft denna motor på en demobil i nästa vecka inte saknat 2.5FT överhuvudtaget.

Jag är överraskad vad Volvo har åstadkommit med denna motor, gasrespons, med automatlåda jämfört med min tidgare MY 2009 2.4D (som ändå var polestar-uppgraderad).

Som jag kör - vill återigen påpeka - saknar jag inte kraft när jag skall göra omkörningar. Det är det mest kritiska för min del. Där är min bestämda uppfattning att D3 är lika rask som 2.5FT. Att det skiljer på papper är eg ointressant. Skulle det i realiteten betyda att jag måsta höja mariginalerna för att t ex köra om skulle motor/bilbyte inte varit intressant.

Måhända en subjektiv bedömning av mig, men det är ju jag som skall köra bilen.

Bilen då? Momentrumutrustad, med 7" infotainmentskärm, ice white, automat. Skall slänga på vinge inom kort. Kommer bli mumma detta :).
av sweborn
apersson850 skrev:
sweborn skrev:... säger en vridmomentsiffra i sig inget om accelerationsmöjligheter över huvud taget.
Ähm, vinkelaccelerationen uppgår till det tillgängliga vridmomentet dividerat med rotationströghetsmomentet.
Dags att öppna fysikboken!
Vad har det att göra med att vridmomentet uttryckt i Nm i sig självt inte säger något om accelerationen?
av Lövet
lirsa skrev:Där är min bestämda uppfattning att D3 är lika rask som 2.5FT
Tja, jag vet inte. Självklart får du uppfatta det så. Men det stämmer ju inte i verkligheten. Att en bil "känns lika pigg" är inte samma sak som att den är det. Det vi kan enas om är dock att en D3 är lika snabb som en 2.5FT som körs på fel varvtal.
Användarvisningsbild
av Camel
lirsa skrev:Min upplevelse om säkra omkröningar och tillräckligt acc för en familjefar som migh själv gör att jag kl 17.00 kommer hämta ut en fabriksny V70 D3 MY2012.
Jag är övertygad om att du blir mycket nöjd med bilen. V70II är en mycket fin bil och D3 är en utmärkt motor. Kraften i D3 är tillräcklig för de allra flesta. Lycka till med bilköpet! :D
av Enzo
andreas_lofgren skrev:Och oavsett hur teoretiskt man vill gå så accelerar inte en D3 snabbare än 2.5FT om man faktiskt använder motorerna som det är tänkt. Att D3 är snabbare på femman i 30 km/h säger liksom ingenting om bilarnas förmåga att accelerera egentligen.
Och du tror på allvar att alla alltid växlar ner och varvar ur vid en omkörning och liknande?

Sedan tar du till enkla retoriska knep genom att använda ytterligheter för att vinna billiga poäng i diskussionen, som "30 km/h på femman". Vid praktisk körning med bilar av typen V70 är det ju knappast rödljusacceleration vi talar om, det handlar nog allt som oftast om omkörning av tradare på vägen som håller 80-85 km/h. Hur en bil då beter sig genom nedväxling ett hack är väl rätt så intressant ändå och där tror jag en D3 är väl så snabb som en 2.5T om inte snabbare.

En parallell är en gammal 2-liters BMW-sexa, de som var på 150 hk runt 91. De hade en extremt toppig karaktär med 150 HK nånstans strax över 6000 varv. En sån motor kan ju få stryk i accelerationen av en bil med lägre toppeffekt men som har mer effekt tillgänglig under själva accelerationen. Däremot kommer ju 150-hästaren slutligen att komma ikapp och gå om eftersom den har högre toppfart tack vare effekten.

Summa summarum, vid normal körning så upplever man en bil med högre effekt på mellanvarvtal som starkare och snabbare (vilket den ju är). Majoriteten håller som sagt inte på och skickar i tvåan i 70 när de ska om en tradare. Då pinnar självklart en 2.5T iväg ordentligt. Inte tu tal om det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Enzo skrev:
andreas_lofgren skrev:Och oavsett hur teoretiskt man vill gå så accelerar inte en D3 snabbare än 2.5FT om man faktiskt använder motorerna som det är tänkt. Att D3 är snabbare på femman i 30 km/h säger liksom ingenting om bilarnas förmåga att accelerera egentligen.
Och du tror på allvar att alla alltid växlar ner och varvar ur vid en omkörning och liknande?

Sedan tar du till enkla retoriska knep genom att använda ytterligheter för att vinna billiga poäng i diskussionen, som "30 km/h på femman". Vid praktisk körning med bilar av typen V70 är det ju knappast rödljusacceleration vi talar om, det handlar nog allt som oftast om omkörning av tradare på vägen som håller 80-85 km/h. Hur en bil då beter sig genom nedväxling ett hack är väl rätt så intressant ändå och där tror jag en D3 är väl så snabb som en 2.5T om inte snabbare.

En parallell är en gammal 2-liters BMW-sexa, de som var på 150 hk runt 91. De hade en extremt toppig karaktär med 150 HK nånstans strax över 6000 varv. En sån motor kan ju få stryk i accelerationen av en bil med lägre toppeffekt men som har mer effekt tillgänglig under själva accelerationen. Däremot kommer ju 150-hästaren slutligen att komma ikapp och gå om eftersom den har högre toppfart tack vare effekten.

Summa summarum, vid normal körning så upplever man en bil med högre effekt på mellanvarvtal som starkare och snabbare (vilket den ju är). Majoriteten håller som sagt inte på och skickar i tvåan i 70 när de ska om en tradare. Då pinnar självklart en 2.5T iväg ordentligt. Inte tu tal om det.

Ahh, så det är därför som T6:orna bara finns med automat, för att förarna med dessa toppiga effektkurvor inte kan avgöra själva när man måste växla? :-)

Förlåt, men jag kunde bara inte låta bli....

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är nog snarare för att Volvo har en lång tradition av att erbjuda diverse toppmodeller enbart med automatlåda. Det har hängt med ända sedan 260 fanns.
sweborn skrev:
apersson850 skrev:
sweborn skrev:... säger en vridmomentsiffra i sig inget om accelerationsmöjligheter över huvud taget.
Ähm, vinkelaccelerationen uppgår till det tillgängliga vridmomentet dividerat med rotationströghetsmomentet.
Dags att öppna fysikboken!
Vad har det att göra med att vridmomentet uttryckt i Nm i sig självt inte säger något om accelerationen?
Ingenting. För att beräkna accelerationen krävs även värden på utväxlingar, massor och tröghetsmoment. Men det var inte det du skrev. Du skrev om accelerationsmöjligheterna, och för dem är det tillgängliga vridmomentet precis lika intressant som övriga nödvändiga värden. Ju större tillgängligt vridmoment, desto större acclerationsmöjligheter. Däremot kanske inte högre acceleration, för det påverkas ju även av bilens last osv.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Vi får nog acceptera att det finns de som gillar D3 och de som gillar 2,5FT och att olika körstil passar olika motorer :)
av Maccie
Ok!

Om vi tar en fråga som är mer praktisk då som hade kunnat vara en valmöjlighet för mig.

Ta en 2,5FT med automatlåda och en D5 automat. Då har du eliminerat "handhavandet" av växlingarna.

Typisk omkörning 70-120.

Nån som har koll på hur raskt dessa två genomför aktuell fartökning?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER