Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Lutningen spelar roll, eftersom normalkraften då bilen inte står plant inte utgörs av hela den kraft gravitationen skapar genom bilens massa, men massan fortfarande påverkar rörelseenergin.
Jag hade inte tänkt på att däcken ändras så mycket av belastningen på dem att det menligt påverkar friktionskoeffcienten.

När man ska stanna är uppförsbacke bäst!
Användarvisningsbild
av Momentum
Märkligt att det alltid dyker upp:

"Man ska kunna bromsa också"
"Släppper det så släpper det ordentligt"
"Man får inte köra fortare om man har AWD då hamnar man i skogen"

Samt liknade argument - Då skillnaden mellan en AWD och FWD kommer upp

Sen att hänvisa att ESP gör att det är ingen skillnad?

Det känns ofta som det finns ett stort behov av att marginalisera skillnaden, undrar varför?

Vad sägs om tryggheten att komma iväg vid den blankpolerade korsningen, INNAN lastbilen från vänster kommer, då hjälper inte ESP

(Jag har en bil med FWD och en med AWD så jag kan jämföra)
av XLR8MF
Momentum skrev:Märkligt att det alltid dyker upp:

"Släppper det så släpper det ordentligt"
"Man får inte köra fortare om man har AWD då hamnar man i skogen"

Samt liknade argument - Då skillnaden mellan en AWD och FWD kommer upp

Sen att hänvisa att ESP gör att det är ingen skillnad?

Det känns ofta som det finns ett stort behov av att marginalisera skillnaden, undrar varför?

Vad sägs om tryggheten att komma iväg vid den blankpolerade korsningen, INNAN lastbilen från vänster kommer, då hjälper inte ESP

(Jag har en bil med FWD och en med AWD så jag kan jämföra)
Jag kör bilar med RWD, FWD och AWD och i mitt pespektiv så är fördelen med AWD förmågan att accelerera från främst lägre hastigheter samt inte minst på Volvon att jag slipper mycket att "fladdret" i ratten (torque steer) vid acceleration som FWD bilarna lider av i mtt tycke.

Med detta vill jag säga att säkerhetsargumenten för AWD är minst sagt svaga då 99% av de farliga situationer jag har varit i har handlat om bilens förmåga retardera ofta i kombination med väjning och då spelar bilen drivning ingen roll. Jag TROR mig se en tendens hos AWD förare att överskatta väggreppet och därmed köra fort i dåligt väglag vilket ökar olycksrisken då den är lika svårt att få stopp på en bil med AWD.
av Lövet
Momentum skrev:Vad sägs om tryggheten att komma iväg vid den blankpolerade korsningen, INNAN lastbilen från vänster kommer, då hjälper inte ESP
Ett lika säkert alternativ är att vänta 2 sekunder tills den åkt förbi
Användarvisningsbild
av Momentum
andreas_lofgren skrev:
Momentum skrev:Vad sägs om tryggheten att komma iväg vid den blankpolerade korsningen, INNAN lastbilen från vänster kommer, då hjälper inte ESP
Ett lika säkert alternativ är att vänta 2 sekunder tills den åkt förbi
Du har rätt - AWD är helt onödigt, på samma sätt som motorer över 115hk, för 115hk räcker ju i Drive modellerna, så varför köpa större motor? Det är bara att vänta på en omkörningssträcka som är nog lång och tom från mötande trafik
Användarvisningsbild
av Momentum
XLR8MF skrev: Jag TROR mig se en tendens hos AWD förare att överskatta väggreppet och därmed köra fort i dåligt väglag vilket ökar olycksrisken då den är lika svårt att få stopp på en bil med AWD.
Den tendensen finns säkert, men det är som med alla andra felbeteenden i trafiken inte bilens fel
av Steff 99
Man kan driva tyckande och ämnet hur långt som helst...på 1800-talet klarade man sig utan bil...hästkärran hade alltid FWD..med tanke på hästen eller oxens placering var i förhållande till kärran.
Och omräknat var det sällan mer än två hästkrafter. :-)-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Hästkärrorna hade ju alltid minst fyrhovsdrift, ibland åtta och vissa lyxekipage till och med 16...
Användarvisningsbild
av Mabuse
Momentum skrev:Märkligt att det alltid dyker upp:

Det är inget som jag hittade på, utan var en kommentar från en bekant som precis skaffat 4hjulsdrivet.
"Har du inga dubbdäck?"
"Näh, det behövs inte"
Två veckor senare rullade bilen omkring på nya dubbdäck, och när han blev frågad om saken kom kommentaren "Fan, man måste ju stanna också..."
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]