- lör 20 aug 2011, 08:43
Jag köpte i mitt fall ca 40hk och 100Nm mera för mina pengar. Jämfört vad man betalade för nya förgasare, kamaxlar, ny topp, borrning av motor, etc, i ungdomen för att få ut mera prestanda så är det ju rena rama fyndpriset.
Här får man ju allt och dessutom behålla garantier och enkelt att registreringsbesikta bilen med Polestar.
boston00 skrev:Kanske lite OT men jag tycker man se diskussionen från en annan synvinkel.Är det dyrt med en programsnutt, för det är väl inte det du köper?
I grunden tycker jag så här :
Leverera en grundmotor till alla bilar ( i en eller 2 varianter kan vara bensin/dielsel eller vad som nu finns) Detta görs ju i stort sett i dag. I er diskussion tycker jag ni glömmer bort ett antal argument t.ex D5 kanske är dyrare för att den har bättre bromsar större av ngt annat, klarar högre belastning på ett tredje osv. Att en Polestar uppgradering funkar på drivlinan innebär inte att resten av bilen kanske pallar i längden. Nu har jag inte finläst garantin från Polestar grejen , min ni fattar poängen. Dom 8900 kanske uppgarderar programvaran men resten då. ( Sen är det sjukt dyrt för en program snutt men det är en annan sak)
Min nästa punkt är att jag gillar tanken av att det är flexibelt.
Tänk er mina grundmotorer, sen beställer ni 1 vecka snålkörning via er iphone eller annan smartphone, eller från bilens smarta display. Det kostar 87 kronor för en vecka. Detta gör ni för att ni skall åka Happaranda - Skåne. I Skåne vill ni fulköra lite så ni laddar bilen med fulkörprogrammet för 49 per dag, helt plötsligt har bilen 290hk, pigg som ett as o gör 0-100 på 5,6sek. Att den drar 2.4 liter milen skiter ni för att det så kul. Inom 10 år är det här.
Det är ju detta som är framtiden. Hoppas jag förmedlat min syn på det hela. Att gnälla över att D3 o D5 är samma maskin - so what. Man prioriterar kanske en fabriksmaskin med lägre förbrukning.
Jag längtar redan till framtiden :twisted:

Här får man ju allt och dessutom behålla garantier och enkelt att registreringsbesikta bilen med Polestar.
V90 CC D4 AWD - 17