Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
boston00 skrev:Kanske lite OT men jag tycker man se diskussionen från en annan synvinkel.
I grunden tycker jag så här :
Leverera en grundmotor till alla bilar ( i en eller 2 varianter kan vara bensin/dielsel eller vad som nu finns) Detta görs ju i stort sett i dag. I er diskussion tycker jag ni glömmer bort ett antal argument t.ex D5 kanske är dyrare för att den har bättre bromsar större av ngt annat, klarar högre belastning på ett tredje osv. Att en Polestar uppgradering funkar på drivlinan innebär inte att resten av bilen kanske pallar i längden. Nu har jag inte finläst garantin från Polestar grejen , min ni fattar poängen. Dom 8900 kanske uppgarderar programvaran men resten då. ( Sen är det sjukt dyrt för en program snutt men det är en annan sak)

Min nästa punkt är att jag gillar tanken av att det är flexibelt.
Tänk er mina grundmotorer, sen beställer ni 1 vecka snålkörning via er iphone eller annan smartphone, eller från bilens smarta display. Det kostar 87 kronor för en vecka. Detta gör ni för att ni skall åka Happaranda - Skåne. I Skåne vill ni fulköra lite så ni laddar bilen med fulkörprogrammet för 49 per dag, helt plötsligt har bilen 290hk, pigg som ett as o gör 0-100 på 5,6sek. Att den drar 2.4 liter milen skiter ni för att det så kul. Inom 10 år är det här.

Det är ju detta som är framtiden. Hoppas jag förmedlat min syn på det hela. Att gnälla över att D3 o D5 är samma maskin - so what. Man prioriterar kanske en fabriksmaskin med lägre förbrukning.

Jag längtar redan till framtiden :twisted:
Är det dyrt med en programsnutt, för det är väl inte det du köper? ;-) Jag köpte i mitt fall ca 40hk och 100Nm mera för mina pengar. Jämfört vad man betalade för nya förgasare, kamaxlar, ny topp, borrning av motor, etc, i ungdomen för att få ut mera prestanda så är det ju rena rama fyndpriset.
Här får man ju allt och dessutom behålla garantier och enkelt att registreringsbesikta bilen med Polestar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
boston00 skrev:Kanske lite OT men jag tycker man se diskussionen från en annan synvinkel.

I grunden tycker jag så här :

Leverera en grundmotor till alla bilar ( i en eller 2 varianter kan vara bensin/dielsel eller vad som nu finns) Detta görs ju i stort sett i dag. I er diskussion tycker jag ni glömmer bort ett antal argument t.ex D5 kanske är dyrare för att den har bättre bromsar större av ngt annat, klarar högre belastning på ett tredje osv. Att en Polestar uppgradering funkar på drivlinan innebär inte att resten av bilen kanske pallar i längden. Nu har jag inte finläst garantin från Polestar grejen , min ni fattar poängen. Dom 8900 kanske uppgarderar programvaran men resten då. ( Sen är det sjukt dyrt för en program snutt men det är en annan sak)

Min nästa punkt är att jag gillar tanken av att det är flexibelt.

Tänk er mina grundmotorer, sen beställer ni 1 vecka snålkörning via er iphone eller annan smartphone, eller från bilens smarta display. Det kostar 87 kronor för en vecka. Detta gör ni för att ni skall åka Happaranda - Skåne. I Skåne vill ni fulköra lite så ni laddar bilen med fulkörprogrammet för 49 per dag, helt plötsligt har bilen 290hk, pigg som ett as o gör 0-100 på 5,6sek. Att den drar 2.4 liter milen skiter ni för att det så kul. Inom 10 år är det här.

Det är ju detta som är framtiden. Hoppas jag förmedlat min syn på det hela. Att gnälla över att D3 o D5 är samma maskin - so what. Man prioriterar kanske en fabriksmaskin med lägre förbrukning.

Jag längtar redan till framtiden :twisted:
Om vi pratar 2.4D och D5 av 2009 års modell så det enda på hela bilen som skiljer programvara, ingen hårdvara är annorlunda, samma växellådor, samma kopplingar, samma drivaxlar, bromsar osv osv osv, så i det fallet är det ju solklart en fördel att polestaroptimera en 2.4D istället för att köpa en D5.

Vad det gäller möjligheten att beställa effekt per telefon så finns detta redan på lastbilar, frågan är om och i så fall när det letar sig ner i personbilar!?
av Maccie
Det verkar som om en del skribenter här ovan inte vet riktigt vad de pratar om.

Det ÄR ingen skillnad mellan tex en XC70II D3 AWD och en D5 AWD Summum förutom en enda sak - att man som köpare betalat 25.000 extra för att motorn ska ha 205 hk istället för 163 hk (och det handlar om vilken mjukvara som sitter i motorns dator, själva motorn är exakt samma). Inget annat skiljer i bilen, inte en plåtbit utom den lilla texten D3 eller D5 på bakluckan.

Detta var vi några som var villiga att betala för, eftersom vi ville ha det bästa Volvo kunde leverera.

Några månader senare börjar Volvo med vett och vilja genom sina ÅF under det påklistrade varumärket Polestar låta vem som helst med en D3 AWD köpa ett officiellt sanktionerat tillägg så att den blir ännu mer än en D5, nämligen 225hk. För 8900 kr.

Det är detta som är bondfångeriet och som ingen annan seriös bilfirma gjort.

Jag tycker att alla D5 AWD-ägare borde kräva att man Volvo ser till att optimeringarna för D3 stannar på något som är klart under 205 hk - eller kräver sina 25.000 tillbaka som man har betalat helt i onödan.
av Steff 99
Maccie skrev:Det verkar som om en del skribenter här ovan inte vet riktigt vad de pratar om.

Det ÄR ingen skillnad mellan tex en XC70II D3 AWD och en D5 AWD Summum förutom en enda sak - att man som köpare betalat 25.000 extra för att motorn ska ha 205 hk istället för 163 hk (och det handlar om vilken mjukvara som sitter i motorns dator, själva motorn är exakt samma). Inget annat skiljer i bilen, inte en plåtbit utom den lilla texten D3 eller D5 på bakluckan.

Detta var vi några som var villiga att betala för, eftersom vi ville ha det bästa Volvo kunde leverera.

Några månader senare börjar Volvo med vett och vilja genom sina ÅF under det påklistrade varumärket Polestar låta vem som helst med en D3 AWD köpa ett officiellt sanktionerat tillägg så att den blir ännu mer än en D5, nämligen 225hk. För 8900 kr.

Det är detta som är bondfångeriet och som ingen annan seriös bilfirma gjort.

Jag tycker att alla D5 AWD-ägare borde kräva att man Volvo ser till att optimeringarna för D3 stannar på något som är klart under 205 hk - eller kräver sina 25.000 tillbaka som man har betalat helt i onödan.
Tycker att detta är löjligt, det är väl ingen som tvingar någon att köpa exv. en V70 MY11 för att sedan lipa och tycka att MY12 är mycket b'ättre för den har Sensus och kräva pengar tillbaka.
Precis samma med Polestar, det gick inte att köpa till Polestar på en XC60 AWD D3 när den var ny som MY11, först när MY12 hade tillverkats under ca en månad då släpptes effektoptimeringen till D3 AWD för MY 11 .
Köper du en ny XC60 AWD D3 MY12 idag finns det ingen polestaroptimering, men vill du som nybilsköpare chansa kan du hoppas att det kommer nästa sommar, men ingen vet.
av Maccie
@Steff99:

Vad är det för ett löjligt svar. Det fattar väl vem som helst att man inte kan köpa en nyare årsmodell retroaktivt.

Att man däremot kan i praktiken kan köpa en dyrare modell "bakvägen" till en tredjedel av priset och att Volvo sanktionerat detta - det är bondfångeri.

Och om både jag och andra anser att det påverkar vårt förtroende för Volvo som leverantör, och överväger att köpa en bil från en tillverkare där toppmodell förblir toppmodell (eller aldrig mer göder deras kassa genom att köpa toppmodellen utan köper snikvarianten plus billigt tillägg) så borde Volvo fundera på om de bedriver bra kundvård. SÄRSKILT om de satsar på att vara/bli ett premiummärke.

Men jag antar att du inte har en D5 AWD så för dig uppstår väl inte problemet.
av perhall
Är det även bondfångeri då att min bil sänktes listpris 23000 två veckor efter min beställning? Och då en FL MY12. Samma effekt; jag fick mindre bil för mer pengar. Ingen tipsade mig:(
av Steff 99
Maccie skrev:@Steff99:

Vad är det för ett löjligt svar. Det fattar väl vem som helst att man inte kan köpa en nyare årsmodell retroaktivt.

Att man däremot kan i praktiken kan köpa en dyrare modell "bakvägen" till en tredjedel av priset och att Volvo sanktionerat detta - det är bondfångeri.

Och om både jag och andra anser att det påverkar vårt förtroende för Volvo som leverantör, och överväger att köpa en bil från en tillverkare där toppmodell förblir toppmodell (eller aldrig mer göder deras kassa genom att köpa toppmodellen utan köper snikvarianten plus billigt tillägg) så borde Volvo fundera på om de bedriver bra kundvård. SÄRSKILT om de satsar på att vara/bli ett premiummärke.

Men jag antar att du inte har en D5 AWD så för dig uppstår väl inte problemet.
Löjligt svar eller inte , men du förstår ju inte vad jag skriver, DU KAN INTE KÖPA EN D3 AWD NY IDAG OCH EFFEKTOPTIMERA DEN FRÅN POLESTAR. OK??
Skall du har en ny Volvodiesel som har högre effekt än 163 hk om du väljer en AWD måste du köpa en D5. DET FINNS INGEN POLESTAR TILL MY12. OK??
Optimeringen till D3 AWD MY11 kom först när MY11 hade slutat säljas........ OK??
Nu kanske poletten ramlar ner . :-)-)
av Maccie
Jag vet att optimeringen kom efter att MY11 slutade säljas. I mitt fall en hel månad efter att jag köpte min fabriksnya XC70, eftersom jag gjorde det i juni. Wow.

Men även om jag köpt min bil förra sommaren, betyder det att det jag betalar 25 papp mer för är att i högst ett kalenderår ha det bästa Volvo har? Sedan hjälper Volvo alla som köpte den enklare modellen att för en spottstyver komma förbi och ikapp?

Du kan inte se BMW eller Audi göra samma fultrick för att torpedera sina bäst betalande kunder. Har du betalt för toppmodellen förblir den toppmodellen jämfört med andra exemplar av samma årsmodeller. BMW säljer inga 530-uppgraderingar till 525-kunderna för några tusen 0-12 månader efter köpet fastän det är samma motor med olika mjukvara (om det nu var 525/530 som var samma, glömde vilket).

Trillar DIN polett ner nu?
Användarvisningsbild
av apersson850
"Vi reserverar oss rätten till ändringar utan föregående meddelande"

Men ibland undrar jag också om inte Volvos beslutsfattare har väldigt svårt för att förstå sig på köpare av de premiumbilar som de säger sig vilja tillverka. En grundförutsättning för att en bil ska betraktas som premiumbil är ju faktiskt att det är, eller åtminstone finns i vissa versioner som är obehagligt dyra. Dessa versioner har man inte för att sälja många av, utan för att locka köpare till de enklare modellerna.

- Titta här vilken häftig bil.
- Ja, oj, den var fin. En sån vill jag ha, men vad kostar den billigaste?

Det hör liksom till att värstingversionerna ska de flesta bara drömma om, av ekonomiska skäl. Men om man då realiserar motsvarande funktionalitet, om än inte samtidigt, så i alla fall strax därefter, till en från början enklare modell, då skjuter man sig lite i foten. En och annan blir purken och tycker att "det ska fan köpa fin Volvo, kan lika gärna köpa en billigare och sen hotta up den". Så som det återges i den här tråden, ungefär. Och då ska man betänka att de man retar upp är de som ofta köper bil rättså ofta, och rättså dyra bilar, för de har intresse och resurser till det.

Jag köper inte bil ofta, precis, så på mig får de tjäna på reservdelar istället. Men jag minns när jag köpte ny bil förra gången. Då beställde jag den i färgen 418, Röd pärlemo, en färg som Volvo utlovade var "exklusiv för 850 Turbo". Några månader senare hade Volvo insett att en massa människor tyckte att det var den snyggaste färgen de sett hos Volvo på länge, varvid Volvo genast vände under galgen och du kunde få färg 418 på vilken GL som helst. Jag brydde mig inte, men jag hörde en del Turboköpare som muttrade om att det enda som tydligt visade att de köpt Volvos dittills starkaste personbil plötsligt gick att få till vilken modell som helst.
Året efter hade Volvo i alla fall lärt sig något, för då försökte de åtminstone få det till att den upphottade 850 T5-R bara skulle tillverkas i 2500 exemplar, antingen gul eller svart. När de stod där med en efterfrågan som vida översteg tillgången lär de väl slagit pannan blodig i väggen, men förstod i alla fall att en del av detta berodde just på att det var en begränsad upplaga. Något slughuvud kom på att de kunde göra 2500 gula OCH 2500 svarta, och sen en 800 gröna också, som det inte talades högt om (jag är inte helt säker på siffrorna - det var länge sedan, men är säker på principen, tack vare källor som då var verksamma inom Torslanda).
När den röda 850 R släpptes 1996 hade ekonomerna fått igenom att det inte skulle vara några begränsningar på antalet, för de ville sälja så många de kunde. Men det tog genast bort magin, så uppståndelsen runt den modellen blev aldrig av samma grad.

Personligen tror jag inte att de som är ansvariga för marknadsstrategier hos Volvo riktigt har insett vad det är som gör en bil till "premium". Det är inte främst materialval och hopsättningskvalité, det är magi. Magi skapar man genom att spela på känslor, inte med sunda tekniska argument. Däremot måste man följa efter med kvalitén om man lyckas få till magin, annars flagnar den snart.
Men att inte ta vara på de som är beredda att spendera mer än genomsnittet är förstås inte det slugaste man kan göra. Inte om man vill uppåt i hierarkierna.
av Maccie
@apersson850:

Hade inte kunnat formulera det bättre själv.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.