Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
uhr skrev:Håller med A Löfgren,kommer hem efter 60 mil motorväg förbrukning 0,87 pumpmät.Apropå att tokvarva en 3,2 motor då har man köpt fel bil, 320nw-238hkr är comfort .
Det är ju 100 ggr roligare att tokvarva en 3,2 än att tokvarva en D5, tycker jag. 3,2 är likt många sexor, rätt vridtunn men mycket tyst när man kör lugnt, och ryter i och blir riktigt snabb när man gasar på... bra kombo.../PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tokvarvar man en diesel så har man ju missat något, nä, i med nästa växel istället!
Användarvisningsbild
av MartinS
Om någon är intresserad så skippade jag XC70 spåret helt. Nu står en Terra Bronze met. XC60 T6 MY09 med extra allt i garaget. Förbrukningen imponerar så här långt. 10.4/100km från Nyköping till Tjörn (cirka 35mil motorväg och 8 mil 2-1 väg) i +15km/h fart. Vår gamla V70 2.4T som körde bakom snittade 0.92. Skillnaden är inte farligt stor tycker jag.

Hoppas färddatorn stämmer :-)

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Hoppas färddatorn stämmer
Det skall du nog tyvärr inte hoppas på.... men grattis till nya bilen hursomhelst. :-)-)

/Thomas
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev: Nu står en Terra Bronze met. XC60 T6 MY09 med extra allt i garaget.
Tjusigt! Och en ovanlig bestyckning, lika imponerande.

Hur många mil kör du per år med den?
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev:
MartinS skrev: Nu står en Terra Bronze met. XC60 T6 MY09 med extra allt i garaget.
Tjusigt! Och en ovanlig bestyckning, lika imponerande.

Hur många mil kör du per år med den?
Med den bilen kör vi runt 2000mil per år. Jag räknar med att den drar cirka 1.5-2dl mer än vår gamla V70 2.4T, vilket med dagens bensinpris inte blir mer än 450 spänn mer i månaden. Sämre grejer än bensin kan man ju lägga pengar på, bensinpriset kommer aldrig uppnå bensinens räta värde ;)

/Martin
av llesrof
Jag lyfter denna gamla tråd. Hur är 3,2:an jämfört med den gamla 2,5T-motorn på 210 hästar? Har kollat lite på D5:an med satan vad den drar iväg i pris som begagnad. Det skiljer runt 30000 spänn till bensinsexans fördel. Enligt Volvo skall min XC70 2,5T med automatlåda sörpla i sig 11,1 l/100 Km och det stämmer rätt bra för min körning. Jag kör faktiskt lite snålare. Bensinsexan skall vara marginellt törstigare om Volvos uppgifter stämmer. Vissa får riktigt låga förbrukningssiffror för bensinsexan medans andra får groteskt höga siffror. Vad skall man tro?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör man mycket landsväg/motorväg så är 3,2 inte så farlig vad det gäller förbrukning. Men gasar man mycket och kör små turer eller mycket i stan så finns det ingen övre gräns i princip! Dock härlig, mjuk gång och fint ljud! :D

Om D5 kostar 30 000kr mer än 3,2 så är det inget snack enligt mig. Man får mycket bensin för 30 000kr! :wink: Se bara till att hitta "guldkornet", då jag har sett att det finns (fanns?) många som t.ex gått på Volvo och har all utrustning man kan tänka sig.
av Lövet
3.2an är snålare än 2.5T förutom vid supersnäll landsvägskörning. Har haft båda.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5