Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En reflektion i sammanhanget: Farthållaren i min S80 arbetar med utsökt precision, klart bättre än de övriga bilar jag ägt, Miskar man inställd hastighet med -knappen. minskar farten snabbare än om man släpper på gasen, Det verkar som bilen sätter an bromsarna, kan det vara så? Kan det vara så att bromsarna sätts an även i nedförsbackar?
Eduard:

Det nu nämner om farthållaren upplever jag snarare att den i min XC70 *inte* gör.

I min förra bil, en Audi, var det precis så. Om jag tex körde med farthållaren på 110 och knappade ner farthållaren till 90, så bromsades bilen aktivt av farthållaren ner till 90 snabbt. Märktes tydligast i nedförslut.

I min nya XC70 känns det i motsvarande situation enbart som om gaspådraget släpper, så att bilen inte får mer fart framåt. Men är man då i ett (påtagligt) utförslut innebär det att farten inte minskar, den kan till och med öka!
Jag blir inte klok på det du skriver om automatlådan.

Jag har XC60 D3 AWD och det ska vara exakt samma låda. I min bil känner man varenda växling tydligt. Du menar alltså att det absolut inte känns något när den växlar? Det enda sättet du märker att den växlar är att varvräknarnålen hoppar ner?

/ j
Det är kanske skillnad på om man har så kallad adaptiv farthållare eller den vanliga? Jag har adaptiv farthållare, och den bromsar om man trycker snabbt några gånger på minusknappen. Syns tydligast om man har släp efter i mörker, för då ser man sina egna bromsljus återspeglas i släpet.
Men bilar jag kört med vanlig farthållare har aldrig bromsat mer än vad det blir med motorbromsning. Så sker även med den adaptiva, om man trycker med längre mellanrum på minusknappen, så bilen "tycker" att motorbromsning räcker.
@jajoxc60:

Ja, jag hävdar att min automat växlar i det närmaste omärkligt.

Det finns väl ingen låda där alla växlingar vid alla varvtal och alla belastningar blir helt ryckfria, men vid 99% av alla växlingar anser jag att en svag förändring av motorljudet och ett hopp på varvräknarnålen är det som märks.

Jag kan inte förklara skillnaden, men jag kör i alla fall typiskt sett ganska mjukt, närapå eco-driving, inte så busigt. Kanske olika för olika körstilar. Det *är* väl inte omöjligt att det kan finnas skillnader mellan XC60 och XC70 också, liksom att D3:s och D5:s olika motormappning kan påverka (jag har också Polestar).

Sen vet man ju inte om vi uppfattar saker helt olika också...

Men bor du i Storstockholm kunde det vara intressant att träffas och byta bil en stund för att prova. Skicka ett Pm isåfall.
Jag har också en XC60 D3 AWD Aut med polestar hade en MY 10 V70 D5 Aut också polestar innan båda med aktivfarthållare.
Det märks inte om bilen framför sänker hastigheten så att lådan växlar ned , det sker helt obemärkt.
Vid vanlig normal körning känns inte varken upp eller nedväxling. båda bilarna har varit lika.
Däremot om man gasar ordentligt så märks naturligtvis växlingen, det finns nog ingen Vx-låda där det inte märks.
Steff 99 skrev:Däremot om man gasar ordentligt så märks naturligtvis växlingen, det finns nog ingen Vx-låda där det inte märks.
Jag syftar framförallt på när man gasar förstås. Det är ju då växellådan arbetar mest. Om jag släpper gasen och låter lådan växla ner av sig själv rycker det inte särskilt mycket (det enda man känner är motorbromsen möjligtvis).

Trådskaparen skriver "Vidhåller att geartronicen växlar mycket mjukt." - om han syftar på nedväxling i låg hastighet så har jag missförstått honom. Jag tolkade det som att den alltid växlade mjukt, även vid gaspådrag.

/ j
Det här kan vi nog diskutera hur länge som helst. Det handlar nog mindre om hur bilen beter sig och mer om hur känslig föraren är. Jag har kört MÅNGA bilar med den aktuella konfigurationen och alla har betett sig likadant....
Står jag upp och kör märks förstås växlingarna, men så länge jag gasar så som jag gör i vanliga fall har jag ibland försökt räkna vilken växel som bilen just nu använder, men det slutar ofta med att den är färdig när jag räknat till fem växlingar, eller sju. Alltså bommar jag ibland, och inbillar mig växlingar ibland.

Då är jag nöjd med växlingskvalitén.

Note bene att detta gäller i läge D. Växlingarna blir rappare, och därmed också tydligare, i läge S.

Kom gärna hit och provkör min, ni som är missnöjda, så får ni se om det är ni som kräver mer eller min bil som går bättre.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]