Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag har svårt att tro att det lönar sig att köpa en 3 år gammal V70II jämfört med en ny T4.
Treårigen är törstigare, har högre skatt, ingen vagnskada etc.
T4 är en bra basmotor, rätt bra med kraft på mellanvarv, ung som en 2,5T/FT (200 hk), men den är inte i närheten av att vara lika sofistikerad. Den är tom under 1500 varv (samma fenomen som D3 och DRIVe, men inte D5) och kroknar vid 6000 varv, låter mer etc.
Jag håller med om att påslaget för D5 är väl häftigt i förhållande till T4, men även om man kör långt/mycket så tror jag att man uppskattar den extra kraften mycket.
PH
Senast redigerad av 1 perhall, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag provkörde T4 innan jag köpte min Diesel. Det talar väl om vad jag tyckte :)
Inget som helst register, fick veva med växelspaken precis hela tiden. Kändes som en V50 DRIVe :(
Efter att jag köpt min så åkte vi ändå Stockholm - Jönköping tor med en T4 så jag har provkört den långt. Så för mig hade en T4 blivit väldigt dyr då jag tröttnat så pass att jag bytt ut den efter 2 månader.

mvh
Anders
av Arese
Efter två V70 FT köpte min fru en 2,4d -10 eftersom hon bytte jobb och därmed pendlar 27 mil om dagen. Vi stod ut med dieseln i tre månader innan XC60 beställdes. Omställlningen från den mjuka kraften, elastisiteten och det finstämda ljudet till vibrationerna, det ständigt närvarande knattrandet och den abrupta kraftutvecklingen och det korta registret i dieseln var verkligen chockartad. Eftersom vi behöll bilarna parallellt under en period fick vi tillfälle att verkligen jämföra bilarna ordentligt. FT:n känndes avgjort komfortablare, rappare och på det hela taget som en mer påkostad och trivsam bil, mer "premium" if you like.

Jag skulle själv, vis av denna och andra erfarenheter, valt en bensinare. Ska du ändå ha diesel se till att köpa automatlåda (som vi har i XC60:n).

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Den där fick jag inte ihop alls.... ska man pendla 27 mil om dagen och byter bil för att spara bränsle så måste ju kombinationen XC60 och med automat vara den fullständigt totala motsatsen ....

Kör man i stan skenar förbrukningen pga vikt och automat, kör man på landsvägen skenar förbrukningen pga luftmotståndet om man går över 90 km/h.

Då åker man ju billigare, tystare och komfortablare i en V70 med bensinare. XC60 är ju det solklara valet om man vägrar vara gubbe och struntar i förbrukningen.

Eller så pendlar hon de 27 milen i 335:an
Användarvisningsbild
av kave
Arese skrev:Efter två V70 FT köpte min fru en 2,4d -10 eftersom hon bytte jobb och därmed pendlar 27 mil om dagen. Vi stod ut med dieseln i tre månader innan XC60 beställdes

Jag skulle själv, vis av denna och andra erfarenheter, valt en bensinare. Ska du ändå ha diesel se till att köpa automatlåda (som vi har i XC60:n).

Mvh
Arese
Detta förstår jag inte, ni totalt vantrivdes med 2.4D (Som är exakt samma som D5) också köper ni en D5 XC60?

Jag säger tvärtom, ska du ha en stark bensinmotor, köp automat, ska du ha en snål diesel, välj manuell.
Volvos automatlådor känns mer optimerade för bensinmotorer. När jag kör min d5 så växlar jag upp oftast före 1900rpm och är oftast snabbast iväg från rödljusen. De gånger jag kört automat så varvar de konstant upp mot 2500 utan särskilt mycket gas.
Användarvisningsbild
av epostaren
VolvoB20 skrev: XC60 är ju det solklara valet om man vägrar vara gubbe och struntar i förbrukningen.
Ja, det är väldigt vad vi alla tycker olika. För mig är XC60 o XC90 dom ultimata gubb-bilarna i Volvos sortiment...
av Arese
kave skrev:Detta förstår jag inte, ni totalt vantrivdes med 2.4D (Som är exakt samma som D5) också köper ni en D5 XC60?
VolvoB20 skrev:Den där fick jag inte ihop alls.... ska man pendla 27 mil om dagen och byter bil för att spara bränsle så måste ju kombinationen XC60 och med automat vara den fullständigt totala motsatsen ....
Det blev så tydligt att V70II med bensin/etanol-femman var en klart bekvämare, piggare och mer "påkostad" bil än 2,4d. Bägge var manuella. Att köpa diesel i en likadan bil som vi tidigare haft bensin var alltså ett tydligt nedköp. Alltså måste det till en annan bil - min fru, som ansvarstagande ekonomichef, var dock helt inne på disel vid dessa körsträckor. Med automatlåda, som vi har i XC60:n, maskeras en heldel av den oharmoniska kraftleveransen och bilen blir smidigare - det blev en sådan istället. Men egentligen föredrar vi vår gamla FT även över XC60:n....

Förövrigt anser jag att det är när man kör mycket man ska ha en ordentlig motor, själv ligger jag ofta kring 6-8k mil om året med mina bimmers.

Mvh
Arese
av acr32
kave skrev:
Arese skrev:Efter två V70 FT köpte min fru en 2,4d -10 eftersom hon bytte jobb och därmed pendlar 27 mil om dagen. Vi stod ut med dieseln i tre månader innan XC60 beställdes

Mvh
Arese
Detta förstår jag inte, ni totalt vantrivdes med 2.4D (Som är exakt samma som D5) också köper ni en D5 XC60?
2.4D (fwd) och D5 är inte alls samma motor, det är t.ex enkelturbo på 2.4D ist för dubbelturbo på D5, andra spridare, effektregister mm!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
kave skrev:Detta förstår jag inte, ni totalt vantrivdes med 2.4D (Som är exakt samma som D5) också köper ni en D5 XC60?
VolvoB20 skrev:Den där fick jag inte ihop alls.... ska man pendla 27 mil om dagen och byter bil för att spara bränsle så måste ju kombinationen XC60 och med automat vara den fullständigt totala motsatsen ....
Det blev så tydligt att V70II med bensin/etanol-femman var en klart bekvämare, piggare och mer "påkostad" bil än 2,4d. Bägge var manuella. Att köpa diesel i en likadan bil som vi tidigare haft bensin var alltså ett tydligt nedköp. Alltså måste det till en annan bil - min fru, som ansvarstagande ekonomichef, var dock helt inne på disel vid dessa körsträckor. Med automatlåda, som vi har i XC60:n, maskeras en heldel av den oharmoniska kraftleveransen och bilen blir smidigare - det blev en sådan istället. Men egentligen föredrar vi vår gamla FT även över XC60:n....

Förövrigt anser jag att det är när man kör mycket man ska ha en ordentlig motor, själv ligger jag ofta kring 6-8k mil om året med mina bimmers.

Mvh
Arese
Det där summerade ju läget bra. Att byta till diesel i Gubb-bilen V70 var ett nedköp. Men i och med att man samtidigt byter till den poppiga XC60 karossen kan man överleva både nedköpet till diesel och att förbrukningen går upp.

Alltså var väl knappast förbrukningen i focus :mrgreen:
av Soulman
Varför inte kika lite utanför ramen? Är en diesel valet så finns det ju en hel del annat på marknaden att välja mellan som har en betydligt trevligare karaktär än Volvos alternativ. Och mer effekt om det är viktigt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]