- lör 30 apr 2011, 18:05
#524782
I Sverigecykeln är förövrigt förbrukningsskillnaden mellan bilarna mycket liten.
En liten turbomotor behöver inte per automatik vara snålare än en större. Idag är den mekaniska biten oftast så optimerad att förbrukningsskillnad hänger på hur avancerat(läs dyrt) insprutningssystem man valt att använda.
sweborn skrev:Tog fram testet igen. 325 var faktiskt "snålast" i körcykeln också, men inte med så mycket som i verkligheten. Vilket iofs är logiskt, turbomotorerna är ju relativt snåla när turbon vilar. Dock är det förundrande att sexan tar hem även snålcykeln.Jag ser inte det sensationella. BMWn har lägst förbrukningsangivelse och då bör den således också vara snålast av bilarna.
Undrar vad BMW har i kikaren om en sådan motor ersätts av fyror. Det kommer nog att hända en hel del inom utvecklingen av mindre turboladdade bensinmotorer de närmaste åren. Eller så vill BMW kunna konkurrera mer med prislappen, en liten fyra kostar nog inte så mycket att tillverka som en dylik sexa.
I Sverigecykeln är förövrigt förbrukningsskillnaden mellan bilarna mycket liten.
En liten turbomotor behöver inte per automatik vara snålare än en större. Idag är den mekaniska biten oftast så optimerad att förbrukningsskillnad hänger på hur avancerat(läs dyrt) insprutningssystem man valt att använda.