Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knicklas
Väldigt engagerade inlägg här, med tjusiga kopplingsscheman o allt! :)
Dock tycker jag att detta borde gå att få utfört med nån mjukvara. Är själv så oduglig på att koppla (men bra på mycket annat! :) ) så enda chansen är nog en Volvoverkstad antar jag...
Ska ställa frågan till min säljare, man måste kunna ställa frågan till Volvo direkt, istället för nån personlig servicetekniker...
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:jag tror inte bilkonstruktörer är så mycket för det här att köra med dimljus.../PH
Nej Volvos konstruktörer verkar inte tycka om vare sig dimljus eller DRL...
Men Volvo var ju tidigt ute med varselljus en gång i tiden, men det vår då det. Nu är det halvljus som gäller samtidigt som flera andra bilmärken kör med DRL.
Användarvisningsbild
av Camel
knicklas skrev:Dock tycker jag att detta borde gå att få utfört med nån mjukvara.
Jag har frågat ÅF, den enda mjukvaruförändring som erbjuds är total avstängning av halvljusautomatiken. Om Volvo skulle ha en mjukvara som ger "DRL"-funktion på dimljusen är jag intresserad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kanonbra inlägg i Camel.

Men jag måste få störa mig på en sak! Det är ofta man läser att konstruktörer har valt att göra ditt eller datt.
Och då jag själv jobbar som konstruktör (inte på Volvo, men i alla fall) så är det lite trist att läsa att "konstruktörerna är dumma" typ!

Oftast får man en specifikation av en säljare eller så som beskriver funktionen hos den pryl man ska konstruera, och det är förmodligen likadant på Volvo.
Konstruktörerna får sina order uppifrån, från någon marknadsavdelning eller liknanade, ibland lyssnar dom på konstruktörens åsikter och ibland inte!

Så att beskylla konstruktörer för att vissa funktioner som borde finnas, inte finns är lite fel..
Och när en konstruktion är dålig kan man mer än hälften av gångerna beskylla ekonomerna på företaget för det eftersom dom kräver att saker ska göra billigare och billigare..

Mycket OT från min sida, men var tvungen att ventilera lite! :D
Användarvisningsbild
av Camel
Variosboy skrev:Kanonbra inlägg i Camel.

Men jag måste få störa mig på en sak! Det är ofta man läser att konstruktörer har valt att göra ditt eller datt.
Och då jag själv jobbar som konstruktör (inte på Volvo, men i alla fall) så är det lite trist att läsa att "konstruktörerna är dumma" typ!

Oftast får man en specifikation av en säljare eller så som beskriver funktionen hos den pryl man ska konstruera, och det är förmodligen likadant på Volvo.
Konstruktörerna får sina order uppifrån, från någon marknadsavdelning eller liknanade, ibland lyssnar dom på konstruktörens åsikter och ibland inte!

Så att beskylla konstruktörer för att vissa funktioner som borde finnas, inte finns är lite fel..
Och när en konstruktion är dålig kan man mer än hälften av gångerna beskylla ekonomerna på företaget för det eftersom dom kräver att saker ska göra billigare och billigare..

Mycket OT från min sida, men var tvungen att ventilera lite! :D
Jag håller med dig, helt rätt. Jag tycker inte du var helt OT. Är själv konstruktör (ej Volvo) så jag vet hur det är med teknik i förhållande till marknad. Det gick lite snabbt där när jag skrev. Jag tar tillbaka det där med "Volvos kontruktörer". Det jag egentligen ville få fram var att Volvo (marknadsansvariga och högre teknikansvariga) borde ta mera hänsyn till marknaden i detta fall. Men vi som är marknaden kanske inte har uttryckt våra önskemål tydligt nog eftersom vi köper ju ändå V70II för +300K utan en vettig ljusfunktion. Bilen har ju trots allt många andra bra egenskaper.
av Soulman
Camel. Vilken hjälte! (W)

Fick dock veta i slutet av veckan att våra dongels vi kör på jobbet kommer ersättas av hot spotfunktionen i iphone där vi redan har fri surf. Skittrist för din lösning var ju hardcore!
Däremot din summerlösning måste kollas närmare på. Glömde det jävla lyset på här om dagen igen!!! :-(O)
av knicklas
Fick nyss svar från Daniel på Volvo Car Nordic ang. detta med DRL:

Hej,

Tack för din epost!

Vi har i dagsläget inte DRL men kan inte svara för vad som kommer framöver.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Kundsupport
Daniel Karlsson

Då får man väl hele enkelt hoppas på att det kommer framöver...?!
Användarvisningsbild
av apersson850
I den 850 Turbo från 1994 som jag hade tidigare modifierade jag ljusfunktionen enligt följande:
Ljusomkopplare i läge 0 och dimstrålkastare från
Automatiskt halvljus och parkeringsljus. Inget konstant helljus, inga dimstrålkastare. Dimbakljus kan ej tändas.
Ljusomkopplare i läge 0 och dimstrålkastare till
Automatiskt parkeringsljus och dimstrålkastare. Inget konstant helljus, inget halvljus. Dimbakljus kan tändas. Här fungerar alltså dimstrålkastarna som DRL, och det släcks automatiskt med tändningen från.
Ljusomkopplare i läge halvljus och dimstrålkastare från
Automatiskt halvljus och parkeringsljus. Helljus kan tändas konstant. Inga dimstrålkastare. Dimbakljus kan tändas.
Ljusomkopplare i läge halvljus och dimstrålkastare till
Automatiskt halvljus och parkeringsljus. Helljus kan tändas konstant, i vilket fall dimstrålkastarna lyser som extraljus. Dimbakljus kan tändas.
Ljusomkopplare i läge parkeringsljus
Parkeringsljus lyser. Dimstrålkastare och -bakljus kan tändas, och lyser i så fall även med avstängd motor.

Dessutom en knapp som gjorde att funktionen var tillbaka till original, dvs att dimstrålkastarna alltid kunde tändas.

Sånt här var ju lätt att göra på den tiden, när de datorer som fanns var begränsade till Motronic 4.3 och liknande, inte insyltade i hela bilens funktion.
För övrigt anser jag inte att det är alls irriterande när man möter någon som har dimstrålkastare tillsammans med halvljus. Xenonhalvljusen är betydligt mer irriterande att möta i sig själva. Dimstrålkastarna är oftast rätt bleka i jämförelse nuförtiden. Men man ser ju tydligt att det är en bil, inte något på två hjul.
av Addict
Alla amerikanska bilar jag kört har haft summervarning. Hur funkar det med amerikansk mjukvara i Volvon? Dom brukar ju anpassa sig till den amerikanska marknaden?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]