Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erst
kave skrev:sandberg: Kärnkraftverk ska inte gå sönder de heller. Jag kommer aldrig montera ett litet barn mot en sprängladdning oavsett hur urkopplad den är. Glasklart.
Att den säkraste platsen är bak för barnen talar ju inte emot heller.
Många placerar nog barnen fram av lathet. Dessvärre går lathet och säkerhet inte hand i hand.
Men att sätta barnen på en bensinbomb går bra? Eller sätta dem i en självmordsmaskin? (många självmord begås med hjälp av en bil)
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Jag har en liten undran, ibland byts ju bältet ut och ibland inte vid urkoppling av airbag. Hur kan det då finnas möjlighet till nyckelavstängning på samma modell, fast då går det bra med samma bälte!?
av Soulman
Cox skrev:
CarMan skrev:
Cox skrev:Läsvärt
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901/13/kudde.html
Dock inte avstängd med nyckel, men skulle mycket väl kunna inträffa
Det är inte relevant.
Det är desutom väldigt dumt skrivet eller utalande.
Om man klipper av kablarna så har man inte säkerhets jordning så som man har om man kopplar ur ett kontaktstycke & då finns risken att den kan smälla.
Om man har klippt kablarna så har man öpna kablar som kan komma imot olämpligt ställe.

Då vi har volvo här så är det väl bara relevant att diskutera vad som kan hända i en volvo, om nån annan tilverkare gär felaktiga extärna avstängnngar i sina mjukvaror så ta det i en annan tråd.
Klart att det är relevant oavsett bilmärke, självklart fattar jag att om man klipper kablarna så tappar man jordningen. Men om man krockar en bil som har avstängd kudde och det börjar brinna så kan kudde lösas ut (sammansmälta kablar). Mycket långsökt scenario men allt kan hända. Skall man vara 100 % säker på att kudden inte löses ut skall den monteras bort. Det är en 100% säker lösning.
Fel. Ska man vara 100% säker på att inget händer är det ingen idé att sätta sig i bilen överhuvudtaget!
Jag förstår inte problemet - det är väl bara att sätta ungarna bak. Får man inte plats har man inte en bil som motsvarar det man behöver och bör därför byta bil i stället för att sitta här och gnälla? Tittar man lite utanför boxen finns en uppsjö av praktiska familjebilar med betydligt mer generösa utrymmen och som sprungit förbi V70 säkerhetsmässigt och utrymmesmässigt för många år sedan.
av Cox
Jag sitter inte här och gnäller, personligen skiter jag i vilket har inga barn så jag lider inte av detta. Men anser du att åsikter är gnäll så .....trodde i min enfald att man fick ha det i ett forum
av Jöns
rosenlorden skrev:Jag har en liten undran, ibland byts ju bältet ut och ibland inte vid urkoppling av airbag. Hur kan det då finnas möjlighet till nyckelavstängning på samma modell, fast då går det bra med samma bälte!?
Det beror på att airbag och bälte (sträckare och eftersläppning) samspelar mycket mer nu i moderna bilar. Med nyckelavstängning så är instruktionerna följande:

Personer UNDER 140cm i passagerarsätet så MÅSTE airbag vara AVSTÄNGD.
Personer ÖVER 140cm i passagerarsätet så MÅSTE airbag vara AKTIVERAD.

Därför behövs ett annat bälte när airbagen inte finns där.
av Mwi
Re andreas_lofgren

”Aftonbladetartikeln är 11 år gammal och dessutom handlar den inte om nyckelavstängning. På vilket sätt är den relevant?”

Fråge ställningen är ju

Koppla ur airbag utan nyckelavs?

Re Carman

Har du läst texten eller svarar du ändå.

”VW ändrade då rutinerna för urkopplingen. Tidigare hade man kopplat ur passagerarkudden med hjälp av ett dataprogram, numera gör man som de flesta andra tillverkare, drar ur sladden till passagerarkudden.
Men nu visar det sig alltså att Volkswagen inte ens hållit ordning på vilken sladd som går till passagerarkudden och vilken som går till förarkudden.”

Det är bara att söka på airbag fel så finns det mycket, sen kan ni själva välja de källor som ni bedömer som trovärdiga.
Finns det människor som är så naiva som tror på att all teknik är 100 %?
Användarvisningsbild
av CarMan
Cox skrev:
CarMan skrev:
Cox skrev:Läsvärt
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901/13/kudde.html
Dock inte avstängd med nyckel, men skulle mycket väl kunna inträffa
Det är inte relevant.
Det är desutom väldigt dumt skrivet eller utalande.
Om man klipper av kablarna så har man inte säkerhets jordning så som man har om man kopplar ur ett kontaktstycke & då finns risken att den kan smälla.
Om man har klippt kablarna så har man öpna kablar som kan komma imot olämpligt ställe.

Då vi har volvo här så är det väl bara relevant att diskutera vad som kan hända i en volvo, om nån annan tilverkare gär felaktiga extärna avstängnngar i sina mjukvaror så ta det i en annan tråd.
Klart att det är relevant oavsett bilmärke, självklart fattar jag att om man klipper kablarna så tappar man jordningen. Men om man krockar en bil som har avstängd kudde och det börjar brinna så kan kudde lösas ut (sammansmälta kablar). Mycket långsökt scenario men allt kan hända. Skall man vara 100 % säker på att kudden inte löses ut skall den monteras bort. Det är en 100% säker lösning.
Jag har inte tiderna. man volvo visa nån gång statestik över bilbränder. det tog faktiskt väldigt lång tid innan en motorbrand kunde sprida sig in till cupen.

Sen det här med smälta kablar... Du o ni andra som bara skriver an massa, ni har ju aldeles för dålig insikt i hur systemet fungerar!!!
En manuelt urkpplad airbag på en volvo utfört på volvo kan du smälta kablar & koppla ström hur du vill, den kommer inte att smälla.

Om vi tittar på en inkopplad airbag, så behöver du smälta rättkabel som ska smälta ihopp med en plusmatad kabel, som fortfarande har + isig (batteriet i bilen ska alltå inte ha brunnit upp, men du ska altså ha en så övertänd bil så kabeln från mittkonsollen till airgagen har smält)

Skuta hitta på konsiga saker som skrämmer folk, vi har ju haft airbags i väldigt många år nu...
Användarvisningsbild
av CarMan
Mwi skrev:Re andreas_lofgren

”Aftonbladetartikeln är 11 år gammal och dessutom handlar den inte om nyckelavstängning. På vilket sätt är den relevant?”

Fråge ställningen är ju

Koppla ur airbag utan nyckelavs?

Re Carman

Har du läst texten eller svarar du ändå.

”VW ändrade då rutinerna för urkopplingen. Tidigare hade man kopplat ur passagerarkudden med hjälp av ett dataprogram, numera gör man som de flesta andra tillverkare, drar ur sladden till passagerarkudden.
Men nu visar det sig alltså att Volkswagen inte ens hållit ordning på vilken sladd som går till passagerarkudden och vilken som går till förarkudden.”

Det är bara att söka på airbag fel så finns det mycket, sen kan ni själva välja de källor som ni bedömer som trovärdiga.
Finns det människor som är så naiva som tror på att all teknik är 100 %?
Detta är INTE facklitratur. detta är från aftonbladet.
Du anarinte hur lite tid jornalister ibland läggerner på att tarda på om dom överhuvudtaget skriver nått rätta nånstans i en artickel ibland.
Aftonbladet är inte jämställt med ett fackta lexikon, aftonbladt är ett vinstdrivande företag som ett ena syfte o det är att tjäna pengar, glöm inte det!

Det jag vil veta är hur en airbag kopplas ur på den berörda bilen enligt tillverkaren
Samt hur dt gjords på den aktuella bilen
samt förklaringen (helst med tyrlig bilde eller om nån på plats kan visa mig) på hur man kan göra fel.)

jag vill inte läsa vad aftonbladet gissat.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jöns skrev:
rosenlorden skrev:Jag har en liten undran, ibland byts ju bältet ut och ibland inte vid urkoppling av airbag. Hur kan det då finnas möjlighet till nyckelavstängning på samma modell, fast då går det bra med samma bälte!?
Det beror på att airbag och bälte (sträckare och eftersläppning) samspelar mycket mer nu i moderna bilar. Med nyckelavstängning så är instruktionerna följande:

Personer UNDER 140cm i passagerarsätet så MÅSTE airbag vara AVSTÄNGD.
Personer ÖVER 140cm i passagerarsätet så MÅSTE airbag vara AKTIVERAD.

Därför behövs ett annat bälte när airbagen inte finns där.

PRESIS!!!

Krocksystemet är et rad samankpplade finnesser.
Först krockar du, då ska minst 2 krockgivare dektektera krock.
Styrehheten analyserar hur kraftig returatioonen är i krocken & vkeln krockvinkel vi har. uterfrån detta bestämmer styrenhten vilka sakr som sak utlösas & vilken ordning m.m.
Vid en frontalkrock så ansätter vi först bältes sträckarna för att spänna bältet o fånge upp personen innan den örjar att fördas frammåt ur stolen.
Sen går förar airbagen då det är närmare dit än till pasagerar airbagen
Airbagarna ska hinna att blåsa uppsig fullt, innan man når med ansiktet till dom.
Samtidigt som kroppen slungas framånt så för att minska skadorna på kroppen så ger bältet nu medsig lite (själva bällter sulen har en fjäder inutisig, det är denna fjäder som är olika anpassad beroende på om bilen har eller inte har pasagerar airbag)
Pasagerar airbagen är nämligen där o hjälper till att bromsa rörelsen den med, så fjädern & airbagen delar på jobbet.

Det är en mjuk fjäder om man har pasagerar airbag, så om en vuxen sitter i en bil med avstängd airbag via nyckel, så är systemet inte anpasat för att tahand om hans vikt, han måste slå på den!
Om ett barn sitter där med astängd airbag så är fjäder tillräckligt stark för att klara jobbet själv.
av Mwi
Hej CarMan

Jag är helt enig med dig när det gäller Aftonbladets kvalité´men det är inte många tidningar som har så gamla artiklar tillgängliga om du inte betalar. Det som jag tycker är det viktiga att tänka på är att tekniska produkter eller mänsklig inblandning aldrig är 100 % felfri och att då sätta ett barn framför en airbag är inte rätt även om vissa tycker det är smidigt. Barn skall alltid sitta på airbag fria platser. Ibland vill jag placera barnen bakom lastgallret men det ju inte lagligt eller så bra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]