Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
perhall skrev:
Soulman skrev:Samla på dig några offerter från olika konkurrerande handlare. Sen tar du den billigaste med dig till den som var dyrast. Jag har tappat räkningen på hur mycket priset förändrats på mina prutrundor men det är oförskämt mycket och egentligen känner jag mig ganska lurad. Det som var "bäst pris" och "nu finns det inga marginaler kvar" har blivit åtskilliga tusenlappar billigare.
Försäljningspris 339.718 och kundpris 306.000. På tillbehörslistan finns avbl. innerbackspegel, elinfäll. ytterspeglar, lastpkt, lastrumsmatta, stänkskydd fram, gummimattor, fuktsensor, HP, Sub, nyckelavs. krockkudde, hörlursuttag bak, DS, dubbfria premium vinterdäck på Naos och Hgvpk 2. Vit.
Det priset var väl ändå när det var däckrabatt...?
Visst kan man säga att du blir lurad. Men man kan också säga att eftersom 1/3 av Sveriges bilhandlare går riktigt dåligt och ingen går lika bra som en genomsnittlig ICA-handlare, så skulle alla pruta lika mycket som du skulle det ju inte gå ihop för de flesta av dem. Jag säljer själv en massa saker och försöker alltid nästan ta bra betalt och jag prutar också mycket och ofta. Men lurad tycker jag inte att en kund blir som inte får ett så lågt pris att om alla skulle få det priset skulle verksamheten troligen gå med förlust. Men på marginalen tjänar de givetvis en aning på din affär.
Du hade inget inbyte...? Har man det så funkar ju inte extremprutandet lika bra och enkelt.
PH
Det är därför man gör sig av med inbytes bilen innan man jagar ny bil. Så behöver man inte både jaga lågt pris på den nya bilen samtidigt som man skall jaga högt pris på gamla. Men man får ju lägga ner några timmar men lönen efter skatt brukar oftast bli ganska bra.
av perhall
Soulman skrev:
perhall skrev:
Soulman skrev:Samla på dig några offerter från olika konkurrerande handlare. Sen tar du den billigaste med dig till den som var dyrast. Jag har tappat räkningen på hur mycket priset förändrats på mina prutrundor men det är oförskämt mycket och egentligen känner jag mig ganska lurad. Det som var "bäst pris" och "nu finns det inga marginaler kvar" har blivit åtskilliga tusenlappar billigare.
Försäljningspris 339.718 och kundpris 306.000. På tillbehörslistan finns avbl. innerbackspegel, elinfäll. ytterspeglar, lastpkt, lastrumsmatta, stänkskydd fram, gummimattor, fuktsensor, HP, Sub, nyckelavs. krockkudde, hörlursuttag bak, DS, dubbfria premium vinterdäck på Naos och Hgvpk 2. Vit.
Det priset var väl ändå när det var däckrabatt...?
Visst kan man säga att du blir lurad. Men man kan också säga att eftersom 1/3 av Sveriges bilhandlare går riktigt dåligt och ingen går lika bra som en genomsnittlig ICA-handlare, så skulle alla pruta lika mycket som du skulle det ju inte gå ihop för de flesta av dem. Jag säljer själv en massa saker och försöker alltid nästan ta bra betalt och jag prutar också mycket och ofta. Men lurad tycker jag inte att en kund blir som inte får ett så lågt pris att om alla skulle få det priset skulle verksamheten troligen gå med förlust. Men på marginalen tjänar de givetvis en aning på din affär.
Du hade inget inbyte...? Har man det så funkar ju inte extremprutandet lika bra och enkelt.
PH
11.900 för vinterdäcken står det på offerten. Det kanske är rabatterat pris menar du? De ingick hur som helst. Inget inbyte.
Jag fattar att alla måste tjäna sina pengar men jag gillar inte att "sista pris" inte är sista pris. Då får man väl stå fast vid det eller vara ärlig med att om nån annan försöker matcha offerten så får man ta en förnyad diskussion.
Var det innan 14 febr? I så fall bjöd Volvo centralt på vinterhjul 16 på plåtisar.
Jag håller med dig annars. Men det verkar mer ok i andra sammanhang att försöka få bra betalt än om man är bilhandlare:)/PH
av perhall
[quote="Mwi]Det är därför man gör sig av med inbytes bilen innan man jagar ny bil. Så behöver man inte både jaga lågt pris på den nya bilen samtidigt som man skall jaga högt pris på gamla. Men man får ju lägga ner några timmar men lönen efter skatt brukar oftast bli ganska bra.[/quote]

Det är en bra idé, men i mitt fall fick jag både bra för inbytet och jag orkar inte sälja den själv. Fullt upp här med jobb, barn, middagar, stugbesök, mingel, möten och allt möjligt.../PH
av Soulman
[/quote]Var det innan 14 febr? I så fall bjöd Volvo centralt på vinterhjul 16 på plåtisar.
Jag håller med dig annars. Men det verkar mer ok i andra sammanhang att försöka få bra betalt än om man är bilhandlare:)/PH[/quote]

Japp. Innan 14 feb. Men det gällde 16" Naos (alu) och ingick absolut inte i priset på min nerprutade kampanjbil. Inte helt otroligt var även det en förhandlingssak även om säljaren trodde han var tvungen att gå in till killen i det glasade hörnrummet och förklara sig... ;-//

Edit: Detta är det första forum någonsin jag ännu inte lyckats citera föregående svar på ett korrekt sätt. Tips någon?
av perhall
Soulman skrev:
Var det innan 14 febr? I så fall bjöd Volvo centralt på vinterhjul 16 på plåtisar.
Jag håller med dig annars. Men det verkar mer ok i andra sammanhang att försöka få bra betalt än om man är bilhandlare:)/PH[/quote]

Japp. Innan 14 feb. Men det gällde 16" Naos (alu) och ingick absolut inte i priset på min nerprutade kampanjbil. Inte helt otroligt var även det en förhandlingssak även om säljaren trodde han var tvungen att gå in till killen i det glasade hörnrummet och förklara sig... ;-//

Edit: Detta är det första forum någonsin jag ännu inte lyckats citera föregående svar på ett korrekt sätt. Tips någon?[/quote]

Jag förstod att handlaren fick ett antal tusenlappar från Volvo centralt för att köpa vinterhjul men istället kunde ge bort en taklucka eller ett HGV-paket.../PH
av Soulman
Så kanske det var, för det kostar kanske 11.900 hos bilhandlaren i vanliga fall för en uppsättning och i den kampanjen ingick vinterhjul. Dock fanns det inget utrymme att skicka med hjulen när jag redan fått kraftig rabatt utöver R-kampanjen. Sen gick det ändå

Det är ju omöjligt att veta vad som är "rätt" pris på denna bil egentligen. När R-kampanjen pågått så pass länge och kanske försvinner är det väl ingen som skulle få för sig att betala "fullt" pris kan jag anta utan prutar ner den till kampanjpriset.

Nu har jag väntat i 1,5 månad på att ens få ett leveransbesked. Kanske ruttnade säljaren på mig och struntade i att beställa den när det ändå inte var nån större avans :lol:
av perhall
Soulman skrev:Så kanske det var, för det kostar kanske 11.900 hos bilhandlaren i vanliga fall för en uppsättning och i den kampanjen ingick vinterhjul. Dock fanns det inget utrymme att skicka med hjulen när jag redan fått kraftig rabatt utöver R-kampanjen. Sen gick det ändå

Det är ju omöjligt att veta vad som är "rätt" pris på denna bil egentligen. När R-kampanjen pågått så pass länge och kanske försvinner är det väl ingen som skulle få för sig att betala "fullt" pris kan jag anta utan prutar ner den till kampanjpriset.

Nu har jag väntat i 1,5 månad på att ens få ett leveransbesked. Kanske ruttnade säljaren på mig och struntade i att beställa den när det ändå inte var nån större avans :lol:
Ja, grymt svårt att veta... du får lägga till "kanske" i din signatur... "Kanske snart vit...":)/PH
Användarvisningsbild
av Mabuse
Soulman skrev:Edit: Detta är det första forum någonsin jag ännu inte lyckats citera föregående svar på ett korrekt sätt. Tips någon?
1) Se till att det finns lika antal start-taggar som stop-taggar:
Starta quote:
Stoppa quote:
2) Taggar får inte nästlas. Precis som parenteser inom matematiken.
Har du satt en start-tag får du ha andra taggar innanför, med dessa måste avslutas innan du sätter stopp-taggen. (använder parentes för det gick inte att demonstrera följande med riktiga taggar)
Ex godkänd sekvens: blabla (quote) blabla (list) blabla (/list)(/quote)
Ex felaktig sekvens: blabla (quote) blabla (list)blabla(/quote)(/list)
av Lövet
Det finns sällan någon anledning alls att citera föregående inlägg. Att citera hela inlägget (*host* som händer ovan exempelvis) är helt och fullständigt meningslöst. Citera gör man 1 eller 2 meningar, aldrig hela stycken.

(Nu menar jag inte att det var exakt det du tänkte göra Soulman men jag vill bara nämna att det går alldeles utmärkt att förstå dina inlägg ändå)
Användarvisningsbild
av betterlead
Man citerar så klart det man behöver för att ens text ska vara begriplig. Det kan vara tre ord eller fyra rader.
Ett ofog är att citera stora bilder. Alltså, att inte plocka bort själva bilden.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering