Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tarsiger skrev:Att defrostern syntes bli bättre nämnde jag här 1 mars 18:41 men vad man ser på denna senaste bild är - förutom en kantrand som möjligen kan tyda på skinn (som nyss nämndes) - en avlång öppning längst fram under vindrutans vänstra del.

Detta kan vara en öppning för att i vindrutan underifrån spegla in vissa instrumentvärden (t ex hastighet) så att blicken inte ska behöva sänkas ända ner till hastighetsmätaren. Detta kallas HUD (Head-Up Display) och används sedan länge i stridsflygplan där föraren i HUD har så mycket information att det räcker för hela flygningen inklusive start och landning. Dessutom är det så projicerat att linjer och siffror ser ut att ligga en bra bit framför huven ("vindrutan"), detta för att ögonen inte ska behöva ackomodera mellan fjärran och nära i onödan.

Bilvarianten är i jämförelse mycket primitiv och jag tror att bilden måste granskas med närseende. Utvecklingspotentialen är stor, även om det nog inte kan bli riktigt bra med spegling i en välvd ruta (flygplanen har en plan snedställd glasskiva innanför huven).
Vi får hoppas att HUD blir mindre primitiv än i Saab 9-5. som tyska ams skrev: "För 1000 Euro kan du få HUD med grafik från en klockradio". /PH
Steff 99 skrev:
XC90_Executive skrev:HUD har alla med driver support paketet...
Vad menar du, Volvo har väl inte HUD som option på någon modell, eller är det så att du säger att det kommer på MY12
HUD kan man ju få nästan gratis nuförtiden. Det finns ju en massa appar från allt till Navi, GPS, Hastighet, OBD-mätare osv som man kan köra i in Android och iPhone.

Man laddar bara appar som kan spegelvända displayen och så fäster man telefonen på instrumetbrädnas översida så att telefondisplayen speglar sig i rutan och det blir rättvänt. :D
HUD, även med klockradio grafik, är nog 9-5:an starkaste försäljngs argument.

Sen om det säger mer om HUD eller resten av bilen är ju diskuterbart... :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]