Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att vara lite undrande är väl ändå lite skillnad mot att vara kritisk. Jag förstår faktiskt inte att man tankar bensin i bilen, du har bara nackdelar på alla sätt. Alla får
göra sitt val, jag har bara svårt att
förstå det.
av perhall
PEETER skrev:Håller med dig..Vad är problemet? kör på vad ni vill och skit i andra!! Bara så ni vet jag kör på bensin och skiter i miljön.hahahaaa
Ja, det var jätteroligt. Blir väldigt sugen på att flytta till Karlskoga. Det är ju en sån där stor stad där ingen bryr sig om vad andra gör.[/quote]
Här bor folk som kan tänka själv och göra som dom själva vill utan pekpinnar.Här har vi Gälleråsen vad har ni i fjollträsk?[/quote]

Ingenting faktiskt, förutom en massa miljöbilar. Ångrar att jag inte flyttade till Karlskoga för länge sen. Var där för 15 år sen och gjorde nog en missbedömning som inte stannade.
av PEETER
perhall skrev:
PEETER skrev:Håller med dig..Vad är problemet? kör på vad ni vill och skit i andra!! Bara så ni vet jag kör på bensin och skiter i miljön.hahahaaa
Ja, det var jätteroligt. Blir väldigt sugen på att flytta till Karlskoga. Det är ju en sån där stor stad där ingen bryr sig om vad andra gör.
Här bor folk som kan tänka själv och göra som dom själva vill utan pekpinnar.Här har vi Gälleråsen vad har ni i fjollträsk?[/quote]

Ingenting faktiskt, förutom en massa miljöbilar. Ångrar att jag inte flyttade till Karlskoga för länge sen. Var där för 15 år sen och gjorde nog en missbedömning som inte stannade.[/quote]
Kul att du har lite humor iallafall ;)
av perhall
PEETER skrev:
perhall skrev:
Ja, det var jätteroligt. Blir väldigt sugen på att flytta till Karlskoga. Det är ju en sån där stor stad där ingen bryr sig om vad andra gör.
Här bor folk som kan tänka själv och göra som dom själva vill utan pekpinnar.Här har vi Gälleråsen vad har ni i fjollträsk?
Ingenting faktiskt, förutom en massa miljöbilar. Ångrar att jag inte flyttade till Karlskoga för länge sen. Var där för 15 år sen och gjorde nog en missbedömning som inte stannade.[/quote]
Kul att du har lite humor iallafall ;)[/quote]

Ja, jag har kvar ett kort på anslagstavlan "Kultur i Karlskoga" - den var helt tom - finns den kvar? Ha det, och back to topic... 2,5FT R-Design är ett fynd, anser jag, och bra att den går på två bränslen. Anledningen till att jag köpte en T4 R-Design var att jag vill testa den nya snålare motorn och att jag är lite trött på den 5-cyl bensinturbon... precis som jag också är lite trött på raka BMW-sexor. Nu undrar någon kanske hur man kan bli det, men det kan man faktiskt efter ca 30 000 mil i vardera./PH
Användarvisningsbild
av SvenB
PEETER skrev: Här bor folk som kan tänka själv och göra som dom själva vill utan pekpinnar.Här har vi Gälleråsen vad har ni i fjollträsk?
Allt annat.
Användarvisningsbild
av erikn
Guligan skrev:Det känns ju en smula märkligt att bli kritiserad för att man häller i den soppa som bilen är typad för.
Kom igen med synpunkterna om/när det finns en renodlad etanolmotor.
Tyvärr är ju det omöjligt idag eftersom regelverket inte ändrats. Man kan typgodkänna en bil på antingen diesel eller bensin. Något annat bränsle finns inte. Så att försöka göra en motor som endast går på etanol är lovansvärt men i dagsläget dumt då den inte får säljas. Jag hoppas att reglerna ändras snart så att man kan ta fram en motor som går på endast etanol, helst då E96.
Användarvisningsbild
av Guligan
[quote="sandberg"] Jag förstår faktiskt inte att man tankar bensin i bilen, du har bara nackdelar på alla sätt. quote]

Njae, det köper jag inte. För min del så ser jag endast miljöaspekten som positiv för E85 (75) -alternativet just nu.

Av följande skäl tankar jag BF95 just nu:
* Räckvidd - jag kör en del t/r Gbg-Örebro resp Gbg-Norrköping över dagen. Med E85 behöver jag tanka både morgon och kväll för att komma hem.
* Pris - Bensin blir en smula billigare just nu.
* Kyla - Det har varit kallt i vinter, på juldagen startade bilen med nöd och näppe. Efter det gick jag över till BF95, och har inte haft startproblem.

Som jag tidigare skrev så avgör nog varje ägare bäst val av bränsletyp. Framåt vårkanten kommer i allafall jag säkert gå över till E85 igen.
Ok, jag har inte haft startproblem alls, trots 25 minusgrader. Men det kanske är individuellt från bil till bil.

Blir det billigare nu? Det har jag åtminstone svårt att se. Min har snittat 1,32 på senaste 4 tankningarna, trots mycket kallstarter och många korta sträckor (Automat har jag). Med dagens bensinpris skulle det motsvara snittförbrukning på 0,96l/mil, dvs under angiven blandand förbrukning, känns rätt osannolikt. Dock har jag inte kört med bensin, så jag kan inte svära på att så är fallet.
av Noodles
Provkörde en 2.5FT idag med bensin i tanken, snittade 0.97 på den halvtimmeslånga turen jag var ute på.
Blandad körning, med lite tyngre högerfot än vad jag brukar då jag ville testa lite. :)
Användarvisningsbild
av Camel
Noodles skrev:Provkörde en 2.5FT idag med bensin i tanken, snittade 0.97 på den halvtimmeslånga turen jag var ute på.
Blandad körning, med lite tyngre högerfot än vad jag brukar då jag ville testa lite. :)
Låter som ok förbrukning. Var det manuell växellåda?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]