Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Fanns det ens DSTC då? Jag vet att det blev standard 2005, men när gick det för första gången att köpa som tillval? Har V70N haft DSTC som tillval hela tiden?
Tror det kom 02 som tillval, innan dess var det STC på V70N.

Det blev det standard 04 och inte 05.

/Martin
av 2444ever
Är jag ute o cyklar? Får kolla vad det står på lampan, men antispinn är det iaf, och fattigmansdiff upp till ~30 km/h. Är väl förmodligen bara STC då.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Nej, det blev det inte, för far min har en V70N 2,5T 2004, och den har bara STC.
Sorry, mitt fel då, 05 var det säkert då. Kunde svurit på att det var 04 då svågerns 04 har det men i princip inget annat (vanlig addition), men DSTC kryssades nog i som separat option då.

AWD bilarna har för övrigt lite andra årtal för dessa system. Tror det tog något år extra innan man kunde få DSTC på en AWD, och STC förekom väl inte ens tror jag.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
I detta produktblad kan man exempelvis se att DSTC kom som standard 2005, samt att STC infördes under året 2001, medan däremot V70 2,5T AWD 2003 har TRACS. TRACS är alltså det som nu kallas TC i DSTC-förkortningen.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:I detta produktblad kan man exempelvis se att DSTC kom som standard 2005, samt att en V70 2,5T 2003 inte ens har STC, medan däremot V70 2,5T AWD har TRACS. TRACS är alltså det som nu kallas TC i DSTC-förkortningen. STC infördes som standard 2004, enligt samma dokument.
På sidan tre längst till höger står det att STC infördes som standard på sena bilar 2001?! Jag har själv haft en 01:a uttagen i Juni-01 och den var inte specad med STC som någon extrautrustning.

Generellt 2001
fr.o.m. mars -01:
Utrustningspaketen ersätts
av två olika utrustningsnivåer
utöver standardutrustning:
Addition
och
Business
.
Standardutrustningen utökas
med klimat
anläggning AC -
manuell, rails, STC antispinnsystem samt första förbandskudde.
/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, mittåt, vete f-n hur jag läste. Jag rättade till mitt inlägg ovan. Får väl skylla på att jag borde jobba så här dags...
av AndS
2444ever skrev:
AndS skrev:Nja, man kan inte stänga av DSTC. Det man gör genom att avaktivera DSTC är att system tar längre tid på sig innan det börjar korrigera, dvs systemet mäter fortfarande förändringar men fördröjer åtgärd.
...
Är du säker på det? Trodde det stängdes av helt (V70 -00 Classic FWD).
Ja, så ska det vara men man vet ju aldrig om Volvo åter har ändrat i programvaran på nuvarande årsmodell, men på de första årgångarna av V70II var det så.
Någon av de som inte gillar DSTC kan kanske testa och vänta ut bilen vid sladd innan man tar hem den, men det kanske är dumt :wink:
Men får man gissa så är man redan så långt ute och fladdrar att systemet inte gör så stor nytta :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt instruktionsboken till min 2012 är det inte så det fungerar. Den påstår nämligen att skillnaden mellan DSTC (normalläge) och DSTC SPORT ("avstängt") är att i läget SPORT låter bilen föraren hållas så länge det verkar som om han vet vad han håller på med. Systemet mäter gaspådrag, styrutslag etc., och om antisladdsystemet finner att föraren tycks köra bilen med kontrollerat uppställ, då får han hållas. Men om det verkar som om det hela går överstyr, exempelvis att bilen håller på att snurra runt helt och hållet eller att föraren tycks drabbats av panik och inte gör något vettigt längre, då går antisladdsystemet in och försöker få ordning på situationen. Någon simpel fördröjning av ingreppet skulle det alltså inte vara frågan om.

Provocerar jag bilen med systemet i de två olika lägena tyder resultatet på att instruktionsboken har rätt.
av AndS
apersson850 skrev:Enligt instruktionsboken till min 2012 är det inte så det fungerar. Den påstår nämligen att skillnaden mellan DSTC (normalläge) och DSTC SPORT ("avstängt") är att i läget SPORT låter bilen föraren hållas så länge det verkar som om han vet vad han håller på med. Systemet mäter gaspådrag, styrutslag etc., och om antisladdsystemet finner att föraren tycks köra bilen med kontrollerat uppställ, då får han hållas. Men om det verkar som om det hela går överstyr, exempelvis att bilen håller på att snurra runt helt och hållet eller att föraren tycks drabbats av panik och inte gör något vettigt längre, då går antisladdsystemet in och försöker få ordning på situationen. Någon simpel fördröjning av ingreppet skulle det alltså inte vara frågan om.

Provocerar jag bilen med systemet i de två olika lägena tyder resultatet på att instruktionsboken har rätt.
Kan nog vara så om du har "DSTC Sport", men i princip ser jag ingen skillnad. System med "fördröjning" som Volvo kallar det för bilar, då utan "Sport", gör väl detsamma, man fördröjer inkoppling av DSTC tills man får sådana värden att programvaran anser att den ska ingripa. I normalläge så börjar systemet arbeta tidigare. Är nog mest ordklyveri.
Eller utifrån hur programvara fungerar, troligvis så adresserar man en annan programmodul som har andra egenskaper för hur DSTC ska fungera.
Men så här står det ordagrant i manualen när jag nu kollade; :wink:
"Reducerat ingrepp
Systemets ingrepp vid sladd och gaspådrag
kan reduceras. Ingreppet vid sladd fördröjs
och tillåter därmed mer sladd, vilket ger
större frihet vid dynamisk körning. Framkomligheten
i djup snö eller sand förbättras eftersom
dragkraften inte längre begränsas."
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5